7.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateItalienii de la Alenia nu-şi dau concediile pe Avioane Craiova

Italienii de la Alenia nu-şi dau concediile pe Avioane Craiova

Oficialii de la Alenia Aeronautica vor veni la negocieri după 15 iulie pentru că sunt în concediu, spune Sebastian Vlădescu, consultantul lor. AVAS explică întârzierea prin dificultăţile apărute în cadrul „negocierilor“.

Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a prelungit ieri din nou, cu 30 de zile, oferta de privatizare pentru Avioane Craiova SA, după ce negocierile cu singurul ofertant, italienii de la Alenia Aeronautica, au intrat în impas. Săptămâna trecută, reprezentanţii AVAS au confirmat că, după depunerea ofertei finale, italienii nu s-au mai prezentat la negocieri.
Cu 24 de ore înainte de expirarea ofertei (30 iunie), AVAS era în dilemă şi nu avea un răspuns oficial pentru presă. Ieri, situaţia s-a schimbat radical. AVAS a dat cu chiu cu vai un comunicat de presă din care cităm:
„În cadrul procesului de negociere, comisia de privatizare a identificat elemente care exced cadrul mandatului acordat, între care se numără angajamente ale statului român asumate înainte de 1989, suportarea costurilor generate de distrugerea materialelor SC Avioane Craiova SA ieşite din uz, extinderea producţiei societăţii spre capacităţile civile existente sau rezultate ca realizare a investiţiilor la care se va angaja cumpărătorul. În aceste condiţii, AVAS va prezenta Guvernului României un memorandum privind soluţionarea aspectelor enunţate, după care va anunţa Comisia Europeană prin intermediul Consiliului Concurenţei. Prin acest demers, AVAS răspunde solicitării ofertantului, Alenia Aeronautica, care şi-a manifestat disponibilitatea de a continua negocierile începând cu 15 iulie 2009“.

Cât interes există?

Aşadar, AVAS prelungeşte termenul de privatizare şi anunţă că Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI), actualul proprietar al societăţii, a promovat un proiect de hotărâre de guvern prin care prelungeşte cu trei luni mandatul de negociere acordat Autorităţii. Consultantul Alenia în problema Avioane SA, fostul ministru al finanţelor, Sebastian Vlădescu, a explicat pe scurt situaţia:
„Există o invitaţie la negociere şi un răspuns al Alenia că vine după 15 iulie să continue negocierile, pentru că nu ştiu care italian din echipă este plecat în concediu“. Angajamentele statului român asumate înainte de 1989 se referă la contractul Yu-Rom, prin care ţara noastră şi fosta Iugoslavia fabricau aparatele IAR-93 Vultur – contract întrerupt odată cu embargoul NATO. În incinta fabricii mai există şi acum 37 de fuzelaje care trebuia livrate sârbilor, în valoare de 12 milioane de dolari, susţin oficialii Avioane SA.
Pe de altă parte, costurile legate de muniţia existentă sunt minore (câteva miliarde de lei vechi), iar în ce priveşte extinderea „capacităţilor de producţie“ spre capacităţi civile – credem că este treaba noului proprietar. Informarea Oficiului Concurenţei şi a CE se referă la posibilitatea ştergerii datoriilor fabricii, în valoare de opt milioane de euro, sub forma unui ajutor de stat, lucru care nu este menţionat în comunicat. În prezent, Avioane Craiova SA se află într-o situaţie economică disperată: trei sferturi dintre salariaţi sunt acasă şi abia se găsesc bani de salarii şi plata utilităţilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII