15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCe poate face ţara pentru Ford

Ce poate face ţara pentru Ford

Statul român riscă pielea cetăţenilor săi şi este gata să garanteze un împrumut de 400 de milioane de euro pe care Ford Europe doreşte să-l obţină de la Banca Europeană pentru Investiţii. Cu alte cuvinte, ca să parafrazăm un preşedinte american, guvernul nu s-a întrebat ce poate face Ford pentru ţară, ci ce putem face noi pentru Ford.

 

Armă cu două tăişuri. Cam aşa se anunţă intenţia oficialilor români de a garanta împrumutul de aproape o jumătate de miliard de euro de care Ford pare să aibă disperată nevoie pentru a-şi continua investiţia de la Craiova. Pe de o parte, dacă guvernul român nu ar garanta împrumutul, Ford s-ar putea răzgândi în privinţa fabricii din Bănie din varii motive, cel mai plauzibil fiind criza de lichidităţi. Şi atunci, ar pierde toată lumea. Pe de altă parte, oricât de disperat ar fi să atragă investiţii, cât de normal este ca un guvern al unei ţări să garanteze o firmă privată, fie ea şi de mărimea Ford? Congresul american, adică ai lor, a refuzat să-i ajute pe cei trei mari producători din America, General Motors, Chrysler şi Ford, cu un împrumut de 34 de miliarde de dolari. În schimb, românii sunt gata să-şi dea şi haina de pe ei. Ce se va întâmpla dacă Ford va intra în faliment? Vom plăti cu toţii împrumutul pe care guvernul e atât de disponibil să-l garanteze, dar şi dobânzile bancare, că doar BEI nu face acte de caritate. Altă întrebare care se ridică este de ce nu a avut Banca Europeană pentru Investiţii încredere în Ford să-i acorde împrumut fără garanţiile unui stat? Putea foarte bine să-i pună gaj pe active, cum ar fi clădiri, linii tehnologice şi altele. Răspunsul nu poate fi decât unul. Pentru că nu a avut încredere că Ford îi va mai plăti vreodată împrumutul. Iar 400 de milioane de euro nu reprezintă o sumă mare în condiţiile în care, în ultimul timp, planurile de salvare vehiculate includ sume ameţitoare, de sute de miliarde de euro. La aceste întrebări am încercat să găsim răspuns chiar în curtea Ford. Ce a ieşit citiţi mai jos.

 

Aşa cum a spus Fleming…

 

Într-un comunicat de presă, Ford şi-a exprimat punctul de vedere prin intermediul firmei sale de consultanţă, McGuireWoods. „Confirmăm faptul că am cerut Guvernului României o scrisoare de garanţie pentru obţinerea unui împrumut în valoare de 400 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Investiţii (BEI). Dacă împrumutul va fi aprobat, Ford intenţionează să investească aceşti bani în proiectul de la Craiova. Aşa cum a spus John Fleming, preşedinte şi CEO Ford Europe, (…) planurile Ford pentru fabrica din Craiova rămân neschimbate. Domnul Fleming a confirmat că anul viitor Ford va începe producţia la Craiova cu modelul Transit Connect. De asemenea, vom continua să pregătim uzina pentru modele noi, pe care intenţionăm să le fabricăm în Bănie în anii următori“, se arată în comunicatul McGuireWoods. Astfel, din cele 675 de milioane de euro pe care a anunţat că le va investi la Craiova, Ford vrea ca pentru 400 de milioane statul să-i ofere garanţii.

Nadia Crişan, reprezentanta McGuireWoods, a precizat pentru GdS că împrumutul a fost cerut de Ford Europe şi că BEI ştie despre acest lucru. „Solicitarea a fost trimisă guvernului şi preşedinţiei. Nu am primit un răspuns scris, dar primul-ministru s-a exprimat în favoarea garanţiilor. Este vorba despre un program pe care BEI îl are pentru toţi producătorii auto din Europa. Trebuie precizat că nu este un ajutor de stat, ci un împrumut bancar, la care se vor plăti dobânzi. Oamenii trebuie să reţină că Ford îşi va continua planurile la Craiova şi nu va face concedieri aşa cum se întâmplă la Dacia“, a declarat Nadia Crişan.

Sindicatele de la Ford nu îşi pun problema provenienţei şi a condiţiilor în care vor veni banii în fabrică. „Dacă îi împrumută pentru fabrica de la Craiova e un lucru bun. Important e să vină banii“, a declarat liderul sindical, Ovidiu Cioroianu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

41 COMENTARII