10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOSIM, dat în judecată pentru marca IAR-99

OSIM, dat în judecată pentru marca IAR-99

Avioane SA Craiova a dat în judecată Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), cerând anularea înregistrării ca marcă a modelului de aeronavă IAR-99, brevetat în anii ’90 de Institutul de Cercetări Aerospaţiale (INCAS) „Elie Carafoli“ Bucureşti. Reprezentanţii societăţii oltene susţin că ambele modele de aeronave militare au fost dezvoltate cu aportul Avioane SA Craiova şi al fabricilor partenere în acest proiect, iar institutul nu poate dobândi dreptul de proprietate intelectuală asupra proiectelor, deşi specialiştii INCAS au participat activ la proiectare. „INCAS a înregistrat la OSIM o machetă, modelul 3D al avionului. Doar designul a fost înregistrat. Mecanismul avionului necesita un munte de documentaţie, pe care nimeni nu poate să o reproducă decât cu cheltuieli enorme. INCAS a încercat să împiedice fabricarea produsului, nu reproducerea lui“, susţine Valentin Bernovschi, directorul general al Avioane SA Craiova. Bernovschi a fost până de curând managerul programului IAR-99 Şoim – aparat construit de Avioane SA pe platforma IAR-99 şi livrat MApN de israelienii de la Elbit Systems.

El este de părere că o aeronavă nu poate fi înregistrată în întregime la OSIM: „Legislaţia în acest domeniu este ambiguă. Nu există nici o formă de înregistrare. Fiecare mecanism al avionului e protejat separat. Aparatul poate fi dezvoltat de cine are know-how, iar Avioane SA a dezvoltat tehnologia necesară“. De partea cealaltă, INCAS Bucureşti susţine că nu este nimic în neregulă cu înregistrarea de la OSIM şi că Avioane SA a formulat acţiunea în instanţă cu scopul de a suspenda procesul de fond. „Am solicitat Tribunalului Dolj să interzică utilizarea modelului industrial IAR-99, să stopeze practic orice acţiune legată de acest model. INCAS a înregistrat la OSIM modelul IAR-99 şi două invenţii încorporate în acest aparat. Avioane SA a dat în judecată OSIM pentru anularea brevetului, pentru ca în baza acestei acţiuni să suspende procesul de fond – care a şi fost mutat de la Secţia comercială la cea civilă a Tribunalului Dolj“, a precizat Ioan Toma, jurist la INCAS Bucureşti.

 

Cu „Şoimul“ la tribunal

 

Proiectanţii aeronavei iniţiale recunosc că procesul a îngreunat situaţia Avioane SA, dar spun că nici reprezentanţii fabricii oltene nu au dat dovadă de flexibilitate. „Suntem conştienţi că procesul intentat de noi le provoacă probleme, dar, pe de altă parte, nici ei nu au vrut să stea de vorbă cu noi în această problemă. Cehii de la Aero Vodochody cred că erau convinşi că odată cu fabrica vor cumpăra şi proiectul IAR-99“, a mai spus Ioan Toma.

În ceea ce priveşte declaraţiile directorului Bernovschi, referitoare la înregistrarea „machetei“, acesta a replicat: „Se înşală, noi avem toată documentaţia pentru acest avion. Normal că nu ne ducem cu un hectar de documente la OSIM“. INCAS Bucureşti mai are un proces pe rol în cazul proiectului IAR-99 Şoim, reclamate fiind Elbit Systems Israel şi Romtehnica Bucureşti – compania de armament a statului patronată de MApN. „Elbit Systems a ajuns intermediar între Avioane SA şi MApN, fără ca INCAS – proiectantul aeronavei originale IAR-99, transformată în Şoim – să fie parte în negocieri. Deocamdată, nu am cuantificat despăgubirile în acest caz. La o primă vedere însă, am înţeles că ar putea fi vorba de peste un milion de euro/bucată, care ar fi revenit INCAS“, a mai declarat Ioan Toma.

Dacă suma vehiculată s-ar materializa, ar fi vorba de circa 12 milioane de euro până la această dată. Reprezentanţii Romtehnica susţin că nu vorbesc în nume propriu pe această temă, îndrumându-ne către MApN. La rândul lor, reprezentanţii ministerului spun că societatea răspunde de contractele încheiate. „Suntem acţionari, dar MApN nu răspunde pentru societate, care este o entitate separată, cu buget separat“, a precizat Andreea Dumitru, purtătoarea de cuvânt a MApN.REANU

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII