16.2 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024

Grevă la Avioane

http:http://www.youtube.com/watch?v=sKu-YyyfMhs

Angajaţii au ieşit ieri în stradă cerând plata salariilor restante şi demisia directorului general. După negocieri cu prefectul de Dolj, protestatarii nu au rezolvat nici una dintre solicitări: salariile se plătesc peste nouă zile, iar directorul ar putea demisiona abia miercuri, dacă vrea.

 

Peste 600 de angajaţi ai Avioane Craiova au declanşat ieri-dimineaţă o grevă spontană, în faţa fabricii. Aceştia au refuzat să intre la lucru pentru că nu le-au fost plătite salariile pe o parte din luna august şi pe septembrie. Pe lângă plata drepturilor băneşti, protestatarii au mai cerut şi demisia directorului general al fabricii, Anatolie Boldişor, considerat singurul responsabil pentru situaţia în care se află fabrica şi acuzat că nu s-a preocupat de încheierea de contracte cu terţi, drept sursă de venituri pentru companie. Protestul celor de la Avioane vine la câteva săptămâni după ce au eşuat negocierile dintre acţionarul majoritar al fabricii, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), şi compania cehă Aero Vodochody (producător mondial de avioane şi elicoptere).

Directorul incriminat nu a cedat presiunilor protestatarilor şi a decis să nu-şi dea demisia „la nervi“, după cum s-a exprimat, ci abia după ce va fi informat Consiliul de Administraţie al societăţii, care se va întruni miercurea viitoare. Dar şi atunci va demisiona „numai dacă va fi nevoie“, a răspuns Anatolie Boldişor. Mesajul acestuia în faţa mulţimii a fost transmis de prefectul judeţului, Silviu Dumitru, chemat la negoieri între sindicat şi conducerea unităţii. „Miercuri este convocat Consiliul de Administraţie (CA). Directorul nu are nici o problemă privind plecarea din fabrică, dar o va face în faţa Consiliului de Administraţie“, i-a informat prefectul pe protestatari, după care a plecat în huiduielile mulţimii. Departe de urechile oamenilor, directorul Boldişor nu este prea sigur că îşi va da demisia sau va fi demis de CA. „Eu trebuie să le explic celor din CA care este situaţia. Nu pot să iau o decizie acum, la nervi. Dacă va fi nevoie, îmi voi da demisia“, a declarat directorul pentru GdS.

 

Salariile, la sfântu-aşteaptă

 

Nici problema banilor nu a fost rezolvată. Prin vocea liderului sindical, oamenii au aflat că staff-ul fabricii le-a promis plata salariilor abia la sfârşitul săptămânii viitoare, când se speră să fie încheiate o serie de contracte. Dar nici această dată nu este bătută în cuie. Fondul lunar de salarii la Avioane Craiova este în jur de un milion de lei (zece miliarde de lei vechi), iar pentru stingerea datoriilor către angajaţi ar fi nevoie de circa 1,5 milioane de lei. Aceste cifre le-au dezvăluit sindicaliştii, pentru că directorul a declarat că nu ştie „pe dinafară“ câţi bani îi trebuie să plătească salariile. „Societatea este în cea mai gravă criză de când există. Privatizarea cu cehii a eşuat. Avem pierderi, avem datorii la stat şi la salarii. Contractele actuale nu ne ajung să ne desfăşurăm activitatea. Este vina conducerii că nu a găsit comenzi pentru fabrică“, a menţionat Victor Peţa. Greviştii l-au acuzat pe director că venea odată pe lună prin fabrică şi că mai mult se ocupa de firmele sale din Moldova. Originar din Bacău, a fost numit pe criterii politice, spun oamenii, fiind membru PNL. Boldişor a negat acuzaţiile şi a spus că firmele lui sunt închise de mai bine de un an, de când a fost numit director la Avioane.

 

Greviştii au luat pauză de masă

 

La 11.30, greviştii au decis să intre în fabrică, pentru a lua masa de prânz şi pentru a semna condica. „Mâncăm şi ne întoarcem în faţa pavilionului (a clădirii de birouri – n.r.)“, a spus Peţa. La ora stabilită, muncitorii, ceva mai puţini la număr decât în cursul dimineţii, au reluat protestul, de data aceasta sub geamul directorului. Ei au spus că nu vor pleca acasă până când managerul general nu-şi dă demisia. Boldişor a trebuit să iasă pe uşa fabricii, pentru a semna o declaraţie în faţa notarului public necesară reluării procesului de privatizare. A fost huiduit de mulţime, iar la întoarcerea în fabrică, în cele din urmă, a acceptat să stea de vorbă cu oamenii. Situaţia s-a tensionat când protestatarii au aflat că preşedintele CA, Adrian Mironescu, îi va da în judecată pe grevişti, pentru prejudiciile aduse fabricii de grevă. Sindicaliştii au ripostat vehement la auzul veştii: „Nu am produs prejudicii azi, ci am făcut economie în fabrică. Nu s-a mai consumat curent, nu am mai pornit utilajele. E o sfidare să ne dea în judecată, după ce nu i-a interesat soarta fabricii atâta timp“.

 

Şi-au dedicat viaţa fabricii

 

Fiecare muncitor care a ieşit ieri în stradă a acceptat să muncească în ultimele luni fără să-şi fi primit salariul. „În august nu ne-am luat toţi banii din salariu, la insistenţele conducerii fabricii, care a zis că ne plăteşte după concediu. Dar acum am trecut de jumătatea lui octombrie şi nu am primit nici banii pe septembrie. S-a mizat pe privatizare, dar aceasta a eşuat şi fabrica nu a avut nici o rezervă pentru plata salariilor. Noi am venit şi am muncit, dar nu avem ce pune pe masă, nu avem cu ce să ne plătim creditele“, a spus Ilie Anghelescu, care lucrează de 30 de ani la Avioane Craiova, ca structurist. „Lucrăm toată fabrica în perioada aceasta, dar fără bani. Contractele de lucrări sunt mici şi au fost prost negociate de conducerea noastră. Până nu avem o dată clară de plată a salariilor nu vom intra la lucru“, a spus şi Dorel Cârstea, de 25 de ani angajat al fabricii. „Aşteptăm să se rezolve cu privatizarea, dar nu se implică nimeni de la guvern, la AVAS şi până la conducerea fabricii. Eu mi-am dedicat toată viaţa acestei întreprinderi. Lucrez de 36 de ani aici, de când aveam 18 ani“, a spus Adrian Gheorghe.

 

Situaţie financiară dezastruoasă

 

Fabrica are un singur contract în derulare, cu SABCA Belgia, pentru componente de Airbus A 330 şi A 340, numai că sunt încărcaţi cu lucrări la acest contract doar o mică parte din angajaţi. Restul execută lucrări necontractate, în speranţa că se va semna acordul cu Ministerul Apărării, pentru modernizarea a două avioane şi transformarea lor în IAR 99 Şoim. Potrivit Ministerului Finanţelor, Avioane Craiova avea, la jumătatea anului 2008, datorii totale către bugetul consolidat al statului în valoare de 17 milioane de lei.

Preşedintele AVAS, Teodor Atanasiu, a promis după eşecul la privatizare cu compania cehă că, până pe 20 octombrie, societatea din Craiova va fi scoasă din nou la privatizare. Potrivit AVAS, un motiv pentru care nu s-a perfectat contractul transferului de proprietate a fost acela că statul nu a acceptat solicitarea Aero Vodochody de a fi garantat faptul că Avioane nu va intra în faliment de la data semnării contractului până la preluarea efectivă.

Greva continuă şi astăzi

Angajaţii intenţionează să continue protestul şi astăzi în stradă. „Salariaţii au decis să continuăm protestul până când directorul îşi va da demisia“, a declarat Victor Peţa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

5 COMENTARII