16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateOltenii vând varză în Petroşani

Oltenii vând varză în Petroşani

Pe ninsoare, o mână de oameni îndură frigul ca să îşi vândă varza cu care vin de la 150 de kilometri, în Valea Jiului. În opinia lor, minerii nu mai sunt ce au fost odată.

Pe şoseaua de centură a municipiului Petroşani, pe drumul ce leagă Valea Jiului de Gorj, câteva camioane cu varză îşi aşteaptă în acest sezon cumpărătorii, care, spun cei ce vând, sunt tot mai puţini şi mai săraci. Adevăraţii producători vin aici de 15 ani, imediat după Revoluţie fiind primii care au făcut adevărate averi din varza şi pepenii ce se vindeau în zonă.

Varză după gustul minerilor

Oamenii îndură frigul, ploaia, zăpada şi dorm în cabina maşinii, totul pentru a ajunge acasă cu profit. Ei ştiu cel mai bine cum trebuie să fie varza pe care o cumpără cei de aici, diferită de cea din Gorj sau din Deva, unde vin bănăţenii. „De 15 ani vin aici cu varză şi pepeni. Aici se caută varza care e mai tare şi nu prea mare. La Târgu Jiu duc din aia mai mare şi moale, iar bănăţenii duc la Deva alt soi“, a spus Ionel Negrilă, din Dăbuleni, Dolj.

Omul a venit la piaţă cu mai mult de o tonă de varză şi spune că vânzările sunt foarte slabe şi din cauza zăpezii. În plus, producătorul spune că a constatat că lumea e tot mai săracă: „Nu mai rentează. Costurile sunt prea mari şi preţul este ca şi la Craiova. Fac drumul aproape degeaba şi dorm în cabina maşinii, sau la o cunoştinţă care mă primeşte dacă nu are alţi oameni pe care să-i cazeze. Acum, gospodinele care puneau varză sunt la muncă în străinătate, iar minerii nu mai au bani“.

Norme UE şi profituri mici

Munţii de varză, care altădată împânzeau piaţa, sunt acum mutaţi la periferie sau pe şoseaua de centură a oraşului, iar producătorii spun că sunt nevoiţi să se adapteze noilor norme europene. Varza nu se mai vinde de pe jos, ci din maşinile în care este încărcată, iar pentru a ajunge pe piaţă, trebuie curăţată şi aranjată. „Nu o mai vindem ca altădată. Acum o curăţăm şi e mai multă muncă“, a spus alt producător.

Noile normative, precum şi aglomeraţia din pieţe i-au făcut pe adevăraţii producători să îşi vândă marfa în zone cu vad nu tocmai bun, iar cei care vin cu cantităţi mici o vând în piaţă, de pe tarabă, în condiţii mai bune. Drumul până la Petroşani îi costă pe producători cel puţin trei milioane. Pentru cei care închiriază camioane mari, transportul mărfii costă 12 milioane de lei, iar varza o vând cu 1 leu, sau 1,2 lei pe kilogram, în funcţie de calitate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS