6.2 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024

Loteria Ford

Micii acţionari de la Automobile Craiova sunt băgaţi în ceaţă de întârzierea ofertei financiare a Ford pentru preluarea companiei constructoare de automobile. Când e bine să-ţi vinzi acţiunile? Acum sau după ce Ford preia societatea?

Circa 22.000 de mici acţionari de la Automobile Craiova SA (ACSA) sunt în aceste zile în fierbere. La începutul acestei luni, compania americană Ford a depus singura ofertă de preluare a pachetului majoritar de 72,4% din acţiunile ACSA, prin care statul controlează Daewoo Automobile Romania (DWAR), producătorul craiovean de automobile. După studierea documentelor de participare, comisia de privatizare a societăţii a deschis şi oferta tehnică făcută de americani. Condiţiile sunt mai mult decât generoase: după patru ani, Ford s-a angajat că va produce la Craiova 300.000 de autovehicule, 300.000 de motoare de concepţie nouă, va face investiţii directe de 675 de milioane de euro şi cheltuieli totale de circa un miliard de euro. Numărul de angajaţi aproape se va dubla, ajungând la 7.000 – 9.000. Oferta financiară se lasă însă aşteptată. Ieri, preşedintele Ford Europa, John Fleming, i-a prezentat premierului Călin Popescu Tăriceanu oferta tehnică, iar apoi a detaliat-o membrilor comisiei de privatizare.

Oferta financiară va fi deschisă doar după ce detaliile propunerii tehnice sunt analizate de membrii comisiei.

Aşadar, va mai trece un timp până când vom şti cât oferă Ford pe o acţiune ACSA. Având în vedere angajamentele tehnice foarte generoase, analiştii apreciază că este foarte posibil ca acţiunile să fie ofertate sub preţul pieţei. Cum preţul actual al unei acţiuni este de 45 de lei, ACSA este evaluată pe bursă la 275 de milioane de euro. Totuşi, este destul de greu de prevăzut cum vor evolua pe piaţă titlurile societăţii craiovene.

„În opinia mea, preţul pe care îl va încasa AVAS pe acţiunile deţinute la ACSA va fi sub preţul din piaţă. În schimb, aşa cum a declarat preşedintele Ford, investiţiile directe se vor cifra la 675 de milioane de euro. Pe termen scurt, preţul acţiunilor va fi direct influenţat de preţul oferit de Ford. Pe termen lung, preţul va fi influenţat şi de investiţiile pe care le va face compania americană la Craiova şi, eventual, de o posibilă ofertă de cumpărare făcută de Ford acţionarilor minoritari. Dacă avem în vedere precedentul creat de Renault la Dacia Piteşti, atunci oferta făcută celorlalţi acţionari este plauzibilă“, a declarat Nicu Manda, broker la Intercapital Invest Craiova.

Important de ştiut pentru micii acţionari este că ei vor fi cam obligaţi să subscrie la eventuala ofertă a Ford de preluare a deţinerilor lor.

În caz contrar, ei vor rămâne captivi într-o societate delistată şi nu vor mai avea posibilitatea să-şi vândă acţiunile.

Un cuvânt important de spus îl va avea şi SIF Oltenia, care deţine 22,06% din acţiunile Automobile Craiova SA (ACSA).

Săptămâna trecută, preşedintele CA al societăţii, Dinel Staicu, declara că va cere pe cota deţinută de SIF Oltenia cu 20% mai mult decât vor oferi americanii. Dacă oferta financiară făcută de Ford va fi sub preţul pieţei, probabil că Staicu va vinde la valoarea la zi. Ceea ce înseamnă că ar putea lua pe întregul pachet circa 54 de milioane de euro. Dar vânzarea acţiunilor, ar trebui să se petreacă înainte să aibă loc o majorare de capital din partea Ford.

5,45% din capitalul social

Deţinerile micilor acţionari la ACSA însumează peste un milion de acţiuni, adică 5,45% din capitalul social al societăţii. Pe piaţă, acest pachet valorează în prezent 15,7 milioane de euro. Celălalt acţionar minoritar de la ACSA este SIF Oltenia, care deţine un pachet de 22% din capitalul social. Statul are, prin AVAS, pachetul majoritar de 72,4% din acţiuni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII