Comisia prezidenţială pentru educaţie propune desfiinţarea testelor naţionale

Autori


Raportul Comisiei prezidenţiale pentru educaţie propune desfiinţarea testelor naţionale, accesul liber la liceu, desfiinţarea şcolilor de arte şi meserii şi promovarea a trei tipuri de licee, teoretic, tehnologic şi vocaţional, informează NewsIn.

Potrivit raportului, actuala structură a sistemului de învăţământ are mai multe deficienţe majore. În primul rând, desconsideră educaţia timpurie, apoi fragmentează învăţământul obligatoriu de 10 ani printr-un examen naţional inutil, după opt ani, când de fapt, acest examen trebuia să fie plasat la finele învăţământului obligatoriu şi să fie un examen de certificare, nu de selecţie. De asemenea, propune o rută de profesionalizare (şcolile de arte şi meserii) prea timpurie, neatractivă şi nejustificată de dinamica pieţei muncii, la care selecţia se face prin eşec, nu prin performanţe sau vocaţie.

În plus, structura sistemului nu e compatibilizată cu procesul Bologna, care s-a implementat în învăţământul superior din 2005, şi cu cadrul european al calificărilor (EQF), care stă la baza mobilităţii muncii în Uniunea Europeană.

"Mai dramatic decât orice alt efect, actuala structură a determinat, în foarte mare măsură situarea României pe ultimul loc în Europa în privinţa participării la o formă de educaţie a tinerilor de 15-24 de ani", semnalează raportul. Astfel, doar 41,9% dintre aceşti tineri participă la vreo formă de învăţământ (faţă de 64,5% – Lituania, 63,4% – Polonia, 62,7% – Slovenia), ceea ce are consecinţe catastrofale asupra nivelului de pregătire a forţei de muncă.

Comisia propune pentru rezolvarea acestor probleme ca statul să asigure un învăţământ generalizat şi gratuit timp de 13 ani, de la clasa pregătitoare, până la sfârşitul liceului. Accesul în învăţământul liceal trebuie să fie garantat pentru toţi cei care doresc, în condiţiile în care UE estimează că din 2010 doar 15% dintre noile ocupaţii vor solicita doar absolvirea unei forme de învăţământ obligatoriu.

De asemenea, raportul recomandă ca învăţământul obligatoriu să se păstreze la 10 ani (clasa pregătitoare, învăţământ primar şi  învăţământ gimnazial) şi să se organizeze în acelaşi tip de unitate de învăţământ. Şcolarizarea obligatorie ar trebui să se încheie la 16 ani, vârstă la care tinerii pot intra pe piaţa muncii, conform legislaţiei în vigoare.


Comisia de la Cotroceni propune desfiinţarea şcolilor de arte şi meserii şi promovarea a trei tipuri de licee: teoretic, tehnologic şi vocaţional, pentru care statul îşi asumă, în strânsă cooperare cu familia, toate responsabilităţile în realizarea educaţiei timpurii.

"La finalul ciclului primar şi al învăţământului obligatoriu, elevii vor fi evaluaţi la nivel naţional. Funcţia acestor evaluări este de a diagnostica eficienţa şi calitatea sistemului de învăţământ, nu de a face selecţia elevilor (nu vor exista admişi sau respinşi, ci un anumit punctaj care să semnifice măsura în care elevul a dobândit competenţele unui nivel de şcolarizare). Absolventul de învăţământ obligatoriu va primi o diplomă şi un supliment la diplomă care să specifice competenţele pe care le posedă şi nivelul lor de realizare", recomandă raportul.

De asemenea, în baza unor standarde naţionale riguroase de asigurare a calităţii, liceele vor dobândi autonomie în stabilirea numărului de locuri şi a procedurilor de admitere. Statul va controla respectarea standardelor de calitate şi va finanţa integral costurile şcolarizării tuturor elevilor admişi la liceu. Liceele de calitate vor atrage mai mulţi elevi, deci mai mulţi bani, după principiul: finanţarea urmează elevul. Examenul de bacalaureat va verifica gradul de dezvoltare a competenţelor cheie şi specifice (pe profiluri de licee), încheie raportul.

La baza elaborării Raportului au stat date statistice şi rapoarte privind funcţionarea sistemului de învăţământ şi cercetare din România, rapoarte ale experţilor privind tendinţele internaţionale în domeniile educaţiei şi cercetării şi documente ale Comisiei Europene, Băncii Mondiale, OECD, Fundaţiei Naţionale de Ştiinţe şi Departamentului de Educaţie din Statele Unite.



Comenteaza acum

4 Comentarii

  1. absolvent said:

    cel mai bun lucru care s-a facut in “perioada reformista” si anume teste universale vor acum sa le desfiinteze, elevii au devenit vanatori de note, vor devenii si profesorii vanatori de elevi. Bravo reusiti sa stricati si ce era bun in sistem, doar pentru a prezenta o solutie, o dovada a incapacitatii voastre.

  2. Dan said:

    Inclin sa cred , ca aceasta propunere este bine venita.

  3. Dragos Noveanu said:

    Dincolo de bine si de rau, desi rezultatele pentru Romania ale studiilor TIMSS, PIRLS si PISA constituie baza raportului, autorii acestora – romani inca in in viata – NU sunt citati. Rusine! Desi ideea centrala este furata din raportul Reagan – A Nation At Risk(1980) – nu se face nici o referire. Rusine! Intrucat sunt unul dintre autorii proiectelor IEA TIMSS si PIRLS in Romania, inca din 1995, si stiu exact ce spun, va mai informez ca: – din 1995 pana in 1999 proiectele au fost desfasurate prin implicarea fara plata a autorilor, dar “nu au facut parte din planul Institutului de Stiinte ale Educatiei”; – rezultatele studiilor au fost interzise la diseminare intrucat aratau cat de proaste sunt rezultatele sistemului. Sunt mandru ca astazi unii se lauda cu rezultate care nu le apartin si la care nu numai ca nu au contribuit cu nimic, dar au actionat institutional si personal contra desfasurarii studiilor TIMSS si PIRLS. Inca o data – sa va fie rusine domnilor asa-zisi intelectuali, dar care nu aveti nici un fel de probitate profesionala si nu sunteti in stare sa recunoasteti meritele altora, in schimb va impaunati cu ele. Uitati-va cum se citeaza TIMSS si PIRLS la pagina 7 – este vreunul dintre autorii raportului prezidential care a lucrat vreodata la TIMSS si PIRLS ? Atunci de unde obraznicia de a prelua din lucrari fara a a cita autorii ? Nu doresc nici o polemica – doresc ca procurorul general sa se autosesizeze in chestiunea dreptului de autor care a fost violat.

    Documente publicate in original in limba romana:
    1. Invatarea matematicii si a stiintelor naturii. Studiu comparativ(I).1995. Consiliul National pentru Curriculum.Bucuresti , 2002.
    2. Invatarea matematicii si a stiintelor naturii. Studiu comparativ(II).1999. Consiliul National pentru Curriculum.Bucuresti , 2002.
    3. TIMSS 2003. Invatarea matematicii si a stiintelor. Studiu comparativ (III). Raport national.Institutul de Stiinte ale Educatiei

    De aici sunt furate informatiile, concluziile precum si o parte din idei si argumente de legatura.

    Raportu l Reagan – A Nation at Risk poate fi regasit la http://www.ed.gov/pu bs/NatAtRisk/index.h tml

    Mentionez inca o data ca interventie mea nu se doreste polemica, ci este o acuzatie directa, bazata pe documente si o dovada limpede a furtului executat de comisia prezidentiala, prin membri individuali, asociere de membri sau ca intreg.

  4. Un pedagog de scoala noua said:

    Mare brambureala in capul celor care pastoresc prin alternanta invatamantul romanesc.

Alte stiri

Sumarul ediției de vineri, 6 iulie 2007

Actualitate

» Comisia prezidenţială pentru educaţie propune desfiinţarea testelor naţionale
» Preşedintele Băsescu cere reluarea lucrărilor la drumul Valea Jiului – Herculane
» Societatea civilă protestează faţă de decizia Curţii Constituţionale în dosarul Zambaccian
» Atentatele eşuate din Marea Britanie, organizate cu aprobarea lui Osama ben Laden
» Ministrul David, nemulţumit de intervenţia poliţiştilor
» Legea privind majorarea pensiilor, depusă la Preşedinţie pentru promulgare
» Medicii români habar n-au să obţină profit
» Zambaccian, neconstituţional
» Criză de conserve
» Daewoo se mărită cu Ford
» Primele adeverinte de acţionar la Transelectrica
» 4.000 de Loganuri pe lună în India
» Piaţa de leasing, în creştere în 2007
» Acţiunile Automobile Craiova au pierdut 6%
» NATO crede că armata română are nevoie de timp
» Decedat în sediul Ministerului de Interne
» Accident mortal din cauza unei albine

Local

» Grădina Zoologică intră în renovare
» Locomotivă în flăcări
» Biletele de odihnă, vânate de bugetari
» Bilanţ negru pe şoselele din Vâlcea
» Proba de sport, pentru ultima oară la bac
» Zeci de oameni la un pas de a ajunge în stradă
» A împlinit 105 ani
» Scandal în vama din Mehedinţi
» Comunicat
» 20 de copii nevoiaşi, în excursie la Mănăstirea Topolniţa

Gorj

» Au preferat sportul
» Muncitorii STAR GLASS încă aşteaptă salariile
» Cosaşii momârlanilor vin din Gorj
» Salonul Auto Târgu Jiu, la a VII-a ediţie
» 13 persoane protestează în faţa Tribunalului

Sport

» Chivu, te rugăm, pleacă!
» Scurte ştiri
» România, în semifinale
» Junioarele au dezamăgit la europene
» Putem trece de grupe
» Pascu, Cotoranu şi Puşa Dina, examinaţi
» Fotbal cu băieţi şi fete în Bechet
» Incertitudini la Motru
» Remiză la Vâlcea
» Surprinşi de ninsoare
» Wobay s-a distrat cu amatorii austrieci
» Vom juca în Cupele Europene

Bani & Afaceri

» Veniturile agricultorilor se măresc cu jumătate de măsură
» Scurte ştiri
» O afacere dulce – Cascada

Opinii

» Necunoscutele lui Cioroianu
» Ce trebuie să discutăm despre pensii
» Tinereţe fără bătrâneţe?

Top