17 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDin culisele pregătirii unui zbor

Din culisele pregătirii unui zbor


Desfăşurare de forţe pe Aeroportul Craiova. De fapt, o zi obişnuită din viaţa celor care asigură buna desfăşurare a aterizării sau decolării unui aparat de zbor.

Este ora 16.15. Cursa aeriană Timişoara-Craiova trebuie să sosească pe aeroportul din Bănie la 16.45. Are loc o întreagă desfăşurare de forţe. Un dispecer de sol controlează pista de la un capăt la altul, pentru ca nici un animal sau vreo persoană să nu pericliteze aterizarea avionului. Nu coboară însă în teren fără a avea lecţia pregătită: „Dispecerul de sol ştie exact dacă aeronava a decolat, ora de sosire, eventualele întârzieri, numărul de bagaje ce trebuie descărcate, numărul pasagerilor de la bord“, a precizat Mircea Dumitru, directorul aeroportului Craiova. Mai sunt 15 minute până la aterizare. Într-un alt capăt al pistei o maşină a salvării şi una a pompierilor pornesc motoarele. Sunt pregătite să intervină în orice moment. În acelaşi timp, îşi fac apariţia şi agenţii de handling, cu al lor electrocar, pentru a recupera bagajele din cala avionului, la aterizare. Este 16.43. Apar pe pista de aterizare şi cele două reprezentante ale operatorului aerian. În depărtare se aud zgomotele motoarelor aparatului de zbor. Este 16.45. „Câtă punctualitate“, este gândul care ne trece prin minte. „E drept că şi vremea este prielnică zborurilor“, este alt gând. În depărtare se vede avionul. Agenţii operatorului de zbor se postează în zona în care cu o exactitate uimitoare avionul se opreşte şi coboară scara, pentru a înmâna permisiunea de debarcare a pasagerilor. Odată motoarele oprite, mecanicul de escală calează roata din faţă a avionului. Agenţii de handling deplasează electrocarul spre cala bagajelor. Se coboară „first delivery“ (bagajele care sunt predate de călători înainte de îmbarcarea propriu-zisă şi cărora li se lipeşte o etichetă distinctivă de culoare verde – n.r.). După ce acest tip de bagaje se predă la scara avionului, pasagerii părăsesc aeronava, însoţiţi fiind de agenţii operatorului de zbor, care îi conduc în sala de recuperare a bagajelor. Un zbor încheiat cu succes. Al câtelea oare pentru comandantul aeronavei şi copilotul său?

Mai e mult până la capăt…

„Şi acum să intre în scenă echipa de cleaning“, pare a striga cu disperare în glas avionul, care îşi simte interiorul plin de impurităţi. Înarmat cu un aspirator, un membru al echipei responsabile cu adunarea mizeriilor din aeronavă. Se aşază şi centurile de siguranţă. O revistă este căzută sub un scaun. Este ridicată şi pusă în teanc cu suratele sale. A fost marginalizată de suratele specializate, cică ar fi un kitsch, pentru că include informaţii amestecate. Nu-i nimic, omul din echipa de cleaning o va aşeza din nou în raft şi chiar le va schimba pe ele, suratele sale specializate de acolo, căci s-au învechit şi nu mai servesc nimănui. Speră ca viitoarele colege de raft vor fi mai îngăduitoare cu ea. O dată ajunsă pe raft, revista îşi odihneşte paginile în zgomotul cunoscut al golirii vidanjei şi apei reziduale. În curând liniştea se va aşterne, căci ea ştie cu siguranţă că acum echipajul va sigila aeronava, predând-o pentru pază. Asta până mâine, când pasagerii se vor îmbarca spre Timişoara.
Şi apoi va începe alt ritual: pasagerii vor fi preluaţi de agenţii operatorului, li se va înmâna boarding pass-ul. Se vor cântări bagajele şi se vor eticheta pentru destinaţia finală sau pentru escală, pentru ca mai apoi să fie scanate de brigada antitero, antideturnare.
Apoi pasagerii, împreună cu bagajele, de astă dată cele de mână, vor fi verificaţi de băieţii cu ochi albaştri, de la SRI şi îmbarcaţi în aeronavă. În paralel, va avea loc verificarea avionului. Se va cupla grupul de pornire, se vor alimenta cu apă grupurile sanitare şi se va verifica etanşeitatea tuturor uşiţelor de acces (rezervoarele de combustibil, sondele de ulei, cala de bagaje). Echipajul face şi el verificările de bord. Nu va scăpa acestei operaţiuni nici pista.
Pasagerii vor fi în sfârşit îmbarcaţi. Se vor închide etanş uşile de acces şi cala de bagaje. Va porni şi motorul auxiliar al aeronavei, se va decupla sursa de pornire de la sol, iar după aprobarea turnului de control, pilotul va porni motoarele. Tot după aprobarea turnului, se va începe rulajul, pentru înscrierea la pistă.
După poziţionarea pe direcţia de decolare, în funcţie de intensitatea şi direcţia vântului, se va cere acceptul de decolare şi după primirea aprobării de la turn aeronava va decola. Atunci cu siguranţă cineva o va lua de acolo, de pe raft şi atunci adio, odihnă! Aşa că e momentul să profite din plin de liniştea care s-a aşternut, căci timpul nu stă în loc.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS