17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTaxe cu japca la frontiera româna

Taxe cu japca la frontiera româna

Scandalul international de la Vama Giurgiu s-ar putea muta la Bechet-Oreahovo si Calafat-Vidin. Operatorii bulgari de transport acuza autoritatile române ca impun taxe nejustificat de mari. Ei ameninta cu intreruperea activitatii in Portul Oreahovo.


De la câteva sute de euro lunar, la câteva mii, la aceasta valoare au ridicat autoritatile române taxa de capitanie, pe care o impun operatorilor de transport ce asigura traversarea turistilor si autovehiculelor de pe un mal pe celalalt al Dunarii. Taxa impusa in urma cu câteva zile a stârnit reactii vehemente din partea operatorului bulgar. „Am primit zilele trecute o scrisoare de la Capitania zonala Drobeta Turnu Severin prin care eram anuntati ca au fost majorate taxele de capitanie, care erau pâna acum de zece euro pe zi. Eram informati ca trebuie sa achitam câte 25 de euro pe cursa, ceea ce ar insemna peste sase mii de euro lunar; in cazul operatorului român, suma ar fi aproape dubla, pentru ca si capacitatea feribotului care asigura transportul este de doua ori mai mare. Am cerut Ministerului Transporturilor din Bulgaria sa se implice in rezolvarea acestei situatii“, a declarat Mihail Costov, seful terminalului FERIBOTEN COMPLEX Oreahovo. Demersuri similare a facut si operatorul român, SC SPET SHIPPING SA.


Bulgarii si-au eliminat taxele de la 1 ianuarie 2007


Taxa de capitanie introdusa recent nu reprezinta insa singura nemultumire a operatorilor portuari si transportatorilor. Alte taxe pe care bulgarii le-au eliminat dupa 1 ianuarie 2007, dar care au fost mentinute de români, provoaca nemultumiri. De la intrarea in punctul de tranzit Bechet trebuie achitata taxa catre Administratia Porturilor Dunarii Fluviale Giurgiu. Aceasta este de 12 euro pe tir, de noua euro pentru un autoturism si de zece euro pentru un microbuz. „Si la Calafat se impune o taxa de 20 de lei pentru autoturisme, de 30 de lei pentru tiruri, 25 de lei pentru microbuze si autocare si de 30 de lei pentru camioane“, a declarat Tudor Radulescu, directorul general al SPET SHIPPING SA. In plus, ieri, la Calafat si Bechet se mai percepea taxa de dezinfectie. „Avem un ordin al ministrului pe care trebuie sa-l respectam. Noi nu am primit nici o decizie scrisa prin care sa scoatem aceste taxe. Este vorba de dezinfectie cu substante aprobate din punct de vedere sanitar-veterinar“, a declarat Andrei Butaru, directorul Agentiei Sanitar-Veterinare Dolj. De partea cealalta, bulgarii nu impun nici taxa catre administratia portuara si nici taxa de dezinfectie. „Am avut si noi astfel de taxe, dar numai pâna la 1 ianuarie 2007; dupa aceasta data, ele au fost scoase“, a precizat seful terminalului din Oreahovo, Bulgaria.


Taxa locala de tranzit prin Calafat, suspendata ieri


Primarul orasului Bechet, Constantin Oclei, nu stia ieri ca taxa APDF, la intrarea in punctul de frontiera, trebuia in continuare achitata: „Nu se mai impune nici o taxa, in prezent, din partea noastra. Inainte se mai achita taxa de tranzit si cea de la APDF, dar acestea nu se mai percep“. La Calafat, primarul a decis ieri sa suspende taxa locala de tranzit, in urma unei discutii telefonice cu ministrul transporturilor. „Am discutat cu domnul Berceanu si mi-a promis ca vor veni de la minister sa stabilim clar cum vom beneficia de bani pentru reabilitarea infrastructurii rutiere utilizate la tranzitarea granitei. Noi nu avem treaba cu ce se intâmpla in punctul de frontiera, dar masinile de mare tonaj trec pe strazile noastre si ele trebuie intretinute. Daca nu vom primi bani de la minister sau de la judet, pentru a efectua reparatii, vom indruma traficul pe drumuri laterale; sa vedem daca le convine sa ocoleasca pe drumuri neamenajate“, a declarat Petre Traistaru. Primaria Calafat impunea, pâna ieri, o taxa de tranzit de zece lei pentru autoturisme, de 25 de lei pentru camioane si de 20 de lei pentru autocare. Consiliul local a introdus taxa, in septembrie 2005, pe motiv ca infrastructura trebuie intretinuta constant. Potrivit edililor, soseaua tolera sarcini de sapte tone, dar era tranzitata de masini cu o incarcatura de peste 100 de tone, fapt ce determina o uzare rapida a carosabilului.


Comisie mixta pentru negocieri cu autoritatile


Pentru taxa de dezinfectie, platita la intrarea in tara, la Calafat, suma perceputa este de 6,5 lei pentru autoturisme, noua lei pentru microbuze, 10,5 lei pentru autocare si 11,5 lei pentru camioane. La Bechet, ieri dupa prânz, taxa de dezinfectie nu mai era perceputa. Cabina special amenajata era pustie, chiar daca autocamioanele treceau printr-o baltoaca cu iz de substanta aprobata sanitar-veterinar.


„La voi, la români, se platesc peste zece euro la APDF pentru ca tranzitezi câteva sute de metri portul pe care-l administreaza, desi acesta este in custodia operatorului“, a declarat Mihail Costov. Astazi, comisia mixta româno-bulgara a Dunarii se va intâlni la Vidin, la solicitarea operatorilor de pe ambele maluri ale fluviului. „Speram sa se renunte la taxele aberante percepute recent de capitanie si voi, românii, sa vedeti ce este de facut cu taxele pe care le mentineti“, a declarat Dobri Radev, directorul executiv de la SC FeribotComplex SA din Oreahovo.


Taxe ilegale


Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ieri ca taxele impuse la Vama Giurgiu de catre autoritatile locale – de tranzit si de ecologizare – contravin principiului european al liberei circulatii, precizând ca acestea trebuie eliminate. Premierul a adaugat ca, desi disparitia acestor taxe va produce o gaura in bugetul local, trebuie gasita o solutie. Si secretarul de stat in Ministerul Administratiei si Internelor, Mircea Toader, a decis ca taxele contravin normelor Uniunii Europene.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU