10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateMotociclistii, spaima firmelor de asigurari

Motociclistii, spaima firmelor de asigurari

Politele CASCO pentru motociclete dau batai de cap firmelor de asigurari românesti. Statisticile oficiale spun ca in România a crescut foarte mult numarul accidentelor in care sunt implicati motociclisti, ultimul exemplu fiind premierul Calin Popescu Tariceanu. Fenomenul i-a speriat pe asiguratori. Asa se face ca o polita CASCO pentru o motocicleta poate costa dublu fata de una pentru un autoturism care este asigurat pentru aceeasi suma.


Primul dintre inconvenientele unei asigurari moto este fransiza pe care o aplica orice asigurator, având in vedere riscul crescut de accidente. In limbajul asiguratorilor, fransiza reprezinta partea din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul motocicletei. Aceasta poate varia intre 5 si 20% din valoarea asigurata si se opreste din despagubirea acordata de asiguratori.


„Spre exemplu, daca valoarea asigurata este de 10.000 de euro, valoarea fransizei poate fi cuprinsa intre 500 si 2.000 de euro. Cu atât scade valoarea despagubirii acordata de asigurator la un eveniment“, a explicat Ion Coldusu, inspector de asigurari la UNITA, filiala Dolj. Nici o firma nu accepta sa incheie o asigurare CASCO fara fransiza pentru o motocicleta. Statisticile oficiale arata ca pe segmentul motocicletelor lideri sunt marcile japoneze, unde atât piesele, cât si manopera costa destul de mult.


Prime de asigurare mari


Desi fransiza ar trebui sa reprezinte o garantie pentru asigurator in caz de accidente, firmele din domeniu practica prime de asigurare mari. La rândul lor, societatile de leasing impun obligatoriu asigurarea CASCO celor care aleg aceasta varianta de achizitionare a motocicletelor.


„Polita obligatorie pentru motociclete e mai ieftina decât la o Dacie, spre exemplu. Sub 900.000 de lei. In schimb, asigurarile CASCO sunt foarte scumpe, din cauza riscurilor mari de accidente. Mai dai intr-o groapa, te mai bagi printre masini si te dezechilibrezi, sunt foarte multe situatii. Din aceasta cauza, primele de asigurare sunt mari, intre 7,5% si 18%. In ultimul timp, tinerii sunt cei care isi cumpara motociclete, mai ales in leasing, pentru ca sunt destul de scumpe daca sunt si marci consacrate.


Firmele de leasing cer incheierea obligatorie a politei CASCO“, a precizat, la rândul sau, Procopie Fortan, director OMNIASIG, filiala Dolj. Pentru unele societati de asigurare, nici cotatiile de prima ori fransizele mai ridicate nu au convins intr-atât de mult incât sefii acestora sa fie de acord sa asigure si motociclete. La unele companii, persoanele fizice pot incheia polite CASCO pentru motociclete doar daca vin cu recomandari serioase de la prieteni ori cunostinte ale personalului asiguratorului. Altele refuza politicos orice cerere de acest fel si accepta doar daca este vorba despre parcuri de motociclete (pentru politia rutiera, firmele de curierat rapid ori lanturile de pizzerii). De asemenea, trebuie spus ca in cazul motocicletelor nu se despagubesc defectiunile produse la concursuri, intreceri sau antrenamente.


Polite scumpe


Pentru o motocicleta japoneza cu o capacitate cilindrica de pâna la 700 cmc si un pret DDP (toate taxele, inclusiv cele vamale) de 8.500 de euro, pretul anual al unei asigurari Casco este cuprins intre 500 si 1.300 de euro. Fransiza obligatorie se aplica la suma asigurata. La o motocicleta asigurata la 8.500 de euro, o fransiza de 5% inseamna 425 de euro. In cazul unei avarii a carei reparatie costa 500 de euro, asiguratul suporta 425 de euro, iar asiguratorul 75 de euro. Pentru unele motociclete mai scumpe despagubirile se acorda doar pentru pagube de peste 500 de euro. Daca acelasi procent ar fi fost aplicat la valoarea daunei, proprietarul ar fi platit doar 25 de euro, in timp ce asiguratorul ar fi suportat restul de 475 de euro.


Polita Casco asigura pagubele provocate prin ciocniri, loviri, rasturnari, furt, incendiu, inundatii etc.


Crestere mare, volum mic


Piata auto din România a crescut constant in ultimii ani. Spre exemplu, in 2005, piata de profil s-a majorat cu aproape 32% fata de 2004. Cu toate acestea, volumele sunt in continuare destul de mici. Anul trecut s-au vândut mai putin de 1.500 de unitati.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS