21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDemolare cu scântei in Banie

Demolare cu scântei in Banie

Municipalitatea a ras ieri din domeniul public 34 de garaje provizorii, chiar daca noua dintre constructii fusesera amplasate in baza unor contracte de inchiriere valabile pâna in 2009.


Ascunsi sub umbrela unui articol ambiguu dintr-o lege a proprietatii, inspectorii Primariei Craiova au dat ieri unda verde unei actiuni de desfiintare a 34 de garaje in linie, amplasate pe o alee de la intersectia b-dului Nicolae Titulescu cu strada Iancu Jianu. Functionarii publici au fost inarmati cu dispozitii de demolare si flancati de o trupa de taietori de fiare a Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public si Fondului Locativ (RAADPFL), in vreme ce unii dintre proprietarii constructiilor vânate s-au aparat cu apostrofari si contracte de inchiriere valabile pâna in 2009, sustinute de autorizatii de construire si o hotarâre a Consiliului Local Municipal Craiova. Potrivit administratiei, terenul pe care erau cladite garajele este domeniu public, a fost revendicat si va fi retrocedat fostului proprietar. „Conform Legii nr. 247/2005, inchirierea acestor terenuri pâna la solutionarea procedurilor administrative este lovita de nulitate. Acele suprafete nu numai ca au fost notificate, dar chiar vor fi retrocedate in natura“, a declarat Octavian Mateescu, consilier juridic al municipalitatii. In privinta procedurii, seful de la Disciplina in constructii, Gheorghe Daici, a afirmat ca aceasta este legala. „Au fost instiintati inca din aprilie, le-am trimis adrese acasa si am lipit afise pe toate garajele, afise care se mai vad si acum. Exista dispozitii de desfiintare pentru fiecare dintre cele 34 de garaje. Nu este nimic nelegal“, a spus Daici. Constantin Barbu, unul dintre cei noua titulari ai contractelor incheiate de primarie in 2004, pentru o perioada de cinci ani, sustine ca autoritatile au intervenit abuziv. „Aici se aplica legea junglei. Cum pot sa semneze cu noi un contract de inchiriere a pamântului, in vederea construirii de garaje, pentru cinci ani, si dupa doi ani sa vina sa le darâme? Nu e posibil decât in tara asta, si mai ales in Craiova“, a declarat Barbu. Un vecin de garaj, Nicusor Popa, este uimit de faptul ca pâna si consiliul local a luat o decizie de inchiriere, pe care acum o incalca. „Primaria a incheiat contracte cu noi dupa ce consiliul local a aprobat un plan urbanistic de detaliu in vederea executarii garajelor si a avizat inchirierea suprafetelor aferente“, a aratat Barbu. Intr-adevar, noua contracte de inchiriere pe o perioada de cinci ani prevad garantarea de catre locator a netulburarii posesiei locatarului pâna in 2009, contra unei chirii de 670.000 de lei pe trimestru, iar ‘Hotarârea nr. 152, din aprilie 2004, a Consiliului Local Craiova, este actul administrativ premergator perfectarii acelor contracte, inca in vigoare. In privinta celor 25 de garaje fara contract, reprezentantii primariei au declarat ca acestea fusesera pur si simplu ingaduite acolo, dar ca li s-a pus de mai multe ori in vedere oamenilor sa intre in legalitate.


Articolul 20, modificat dupa patru ani


Articolul 20 din Legea nr. 10/2001 a retrocedarii a fost modificat in 2005 de Legea nr. 247, prin introducerea urmatorului text: „Sub sanctiunea nulitatii absolute, pâna la solutionarea procedurilor administrative si, dupa caz, judiciare, generate de prezenta lege, este interzisa instrainarea, concesionarea, locatia de gestiune, asocierea in participatiune, ipotecarea, locatiunea, precum si orice inchiriere sau subinchiriere in beneficiul unui nou chirias, schimbarea destinatiei, grevarea sub orice forma a bunurilor imobile – terenuri si/sau constructii notificate potrivit prevederilor prezentei legi“. Este alineatul de care se prevaleaza primaria in cazul de fata, dar care este aplicat retroactiv, intrucât contractele de inchiriere au fost incheiate in 2004, asadar cu un an inainte de aparitia Legii nr. 247 si implicit a modificarii invocate.


Proprietarii fara acte platesc demolarea


Daca posesorii nu-si dau singuri jos constructiile, primaria le demonteaza cu ajutorul angajatilor RAADPFL. Pentru desfiintarea unui astfel de garaj, RAADPFL incaseaza de la bugetul local sase milioane de lei. Mai departe, daca proprietarul nu-si opreste in custodie materialele rezultate din taierea componentelor, acestea vor fi depozitate intr-un spatiu al RAADPFL si casate dupa doi ani. „Banii obtinuti din casare nu acopera decât in mica parte cheltuielile“, a spus Gheorghe Daici. El a mai aratat ca primaria le va imputa aceste costuri celor care nici nu au avut autorizatie de construire si contract de inchiriere si nici nu si-au saltat singuri acareturile. Pe de alta parte, proprietarii cu documente valabile pâna la data demolarii, dar care au platit chiria in avans, vor fi despagubiti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII