13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCFR si firmele private isi disputa

CFR si firmele private isi disputa

Anularea de catre Complexul Energetic Turceni a unei licitatii organizate la sfârsitul anului trecut pentru „transport carbune cu utilaje de mare tonaj“ a iscat multe controverse in ultimele saptamâni. Licitatia va fi reluata pe 7 februarie si este deja un subiect de presa, secretarul de stat Ionel Mantog fiind luat vineri la intrebari pe aceasta tema.


Termocentrala Turceni se aprovizioneaza intens cu carbune din zona Jiltului. De altfel, atunci când s-a constituit Complexul Energetic Turceni, termocentrala mentionata a fost integrata cu exploatarile miniere respective. Distanta de la exploatari la termocentrala este de aproximativ 40 de kilometri, iar transportul s-a facut mult timp numai pe calea ferata Dragotesti-Turceni. Asta pâna la greva ceferistilor de anul trecut, când CE Turceni a fost nevoit sa incheie contracte cu transportatorii auto, operatiune care s-a facut prin incredintare directa, fiind o situatie de urgenta.


Greva s-a terminat in câteva zile, dar contractele s-au prelungit, date fiind economiile de costuri pe care le facea CE Turceni. Astfel, transportul pe calea ferata era taxat cu 130.000 de lei/tona, in timp ce transportatorii rutieri percepeau un tarif de 86.000 de lei/tona.


Contractul CE Turceni cu transportatorii a expirat pe 31 decembrie 2005, dar a fost prelungit pâna pe 31 ianuarie 2006, ca urmare a anularii licitatiei organizate la finele anului trecut. Oficial, licitatia a fost anulata deoarece firmele participante nu au indeplinit criteriile tehnice din caietul de sarcini, dar sunt si voci care sustin ca „nu a câstigat cine trebuie“. Licitatia va fi reluata pe 7 februarie, iar contractul de anul trecut nu va mai fi prelungit inca o data, dupa cum a dat asigurari Ionel Mantog.


Calea ferata va fi preluata de CE Turceni


Complexul Energetic Turceni este singurul beneficiar al liniei ferate Dragotesti-Turceni, care este folosita numai pentru transportul de carbune. CFR Marfa s-a folosit insa de situatia de monopol pe care a avut-o pâna la intrarea pe piata a transportatorilor rutieri si a impus preturi din ce in ce mai mari, ajungând anul trecut la 130.000 de lei/tona.


Ionel Mantog spune insa ca anul acesta cei de la CFR s-au aratat dispusi sa scada si ei pretul la 86.000 de lei. „Pâna acum s-au comportat ca un stat in stat, dar iata ca pe masura ce mineritul a apelat la transportatori rutieri, cei de la caile ferate gasesc si ei resurse pentru reducerea pretului“, a spus Mantog.


Pe de alta parte, transportatorii rutieri distrug drumurile, polueaza si numerosi cetateni se plâng de faptul ca le crapa casele din cauza trepidatiilor provocate de masinile cu gabarit depasit. „Este raspunderea prestatorilor, nu a complexului energetic“, a mentionat Mantog, care precizeaza ca ar prefera totusi transportul pe calea ferata, daca pretul ar fi competitiv.


Toata aceasta problema nici macar nu ar fi existat daca prevederile HG nr. 103/2004 ar fi fost respectate. Este vorba de hotarârea de guvern prin care au fost constituite complexurile energetice si in care s-a prevazut ca linia ferata Dragotesti-Turceni sa intre in patrimoniul CE Turceni.


Desi au trecut doi ani de la adoptarea acesteia, hotarârea nu a fost pusa in practica, cei de la caile ferate folosindu-se de o eroare de redactare. „Am vorbit zilele trecute cu ministrul transporturilor, Gheorghe Dobre, si intentionam sa facem cuvenita corectura si sa punem in aplicare hotarârea de guvern“, a mai spus Mantog.


Pâna atunci, acesta promite transparenta maxima in legatura cu licitatia de pe 7 februarie. Interesul prestatorilor este mare, fiind vorba de transportarea in fiecare zi a 2.000-3.000 de tone de carbune.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS