17 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateUn elicopter SMURD s-a prabusit in apropierea Aeroportului Iasi

Un elicopter SMURD s-a prabusit in apropierea Aeroportului Iasi

La nici zece minute de la decolare, aparatul, care efectua un zbor de incercare, s-a prabusit. Pilotul, copilotul, medicul si asistenta au murit. Cauzele accidentului vor fi cunoscute abia dupa descifrarea cutiei negre, care a ramas intacta.


Zborul de ieri al medicului Liliana Puiu (36 de ani), al asistentei medicale Mioara Hauta (30 de ani), precum si al lt. cmdr. Valentin Stanescu (39 de ani), pilot, si al lt. cmdr. Augustin Toma (37 de ani), copilot, a fost ultimul. Elicopterul Eurocopter EC 35, cu numarul de inmatriculare 302, care apartinea Unitatii Speciale de Aviatie a MAI, a decolat de pe aeroport ieri-dimineata la ora 9.16, dar s-a prabusit la mai putin de zece minute de la decolare, la o distanta de cel mult trei kilometri de aeroport. La ora 9.26, pompierii au fost anuntati de tragedie de personalul de la Gospodaria Agricola Zootehnica a Inspectoratului Judetean de Jandarmi. La 500 de metri de ferma, intr-o râpa, lucratorii de la Ambulanta, pompieri, politie, armata, jandarmerie si medicii legisti au gasit un tablou care i-a umplut de groaza. Elicopterul se transformase intr-un morman de fiare, iar ocupantii murisera pe loc. Medicul Anda Paulet a fost printre primii care au ajuns la locul accidentului. „A fost groaznic. Erau imagini de cosmar. Peste tot se vedea sânge si resturi umane“, a spus dr. Anda Paulet. Elicopterul care s-a prabusit ieri era de rezerva, trimis de Ministerul Administratiei si Internelor pentru a-l inlocui pe cel al Iasiului, care se afla la Bucuresti pentru reparatii, si efectua un zbor care are loc in fiecare dimineata, pentru verificarea parametrilor de zbor. Aparatul era dotat cu ambulanta aeriana, cu aparatura necesara oricarui tip de interventii medicale si valora aproximativ cinci milioane de euro.


Cauzele, inca necunoscute


Conditiile de zbor erau bune pentru acest tip de aparat si pentru experienta pilotului. Insa elicopterul a pierdut legatura cu turnul de control imediat dupa decolare. Autoritatile exclud ipoteza ca aparatul sa se fi prabusit din cauza conditiilor meteo, deoarece vizibilitatea era buna, vântul batea slab, iar temperatura era de -3 grade Celsius. Autoritatile spera sa afle cu ajutorul cutiei negre, care nu a fost afectata, mai multe despre modul in care s-a produs accidentul. Unii experti in domeniu spun ca se produc accidente legate de fenomenele electrice. „La inaltimea la care se ridica un elicopter, un fenomen electric este mai putin probabil. Dar, avându-se in vedere ca un astfel de eveniment nefericit a avut loc si in 2005, in aceeasi perioada a anului, exista fenomene fizice care pot explica lucrurile “, a declarat prof. Mircea Sanduloviciu, specialist in probleme de atmosfera.


Accident colectiv de munca


Politistii sositi la locul tragediei s-au ocupat de asigurarea perimetrului. „Este o comisie venita de la Bucuresti, sub coordonarea secretarului de stat Gabriel Nita“, a spus subcomisarul Marin Muscalu. Ancheta este efectuata de o echipa formata din 15 reprezentanti ai MAE si MApN. Si Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) Iasi a demarat o ancheta. „Este accident colectiv de munca, fiind implicate mai mult de trei persoane. Ancheta este in derulare, urmeaza sa facem cercetari pentru a cunoaste cauzele care au produs acest tragic accident“, a precizat Eugen Fülöp, inspector-sef adjunct al ITM.


Oameni de exceptie


Cei doi piloti care si-au pierdut viata au fost avansati, post-mortem, la gradul de capitan comandor, respectiv locotenent colonel. Ei aveau sute de ore de zbor la activ si erau detasati de o saptamâna la Iasi, pentru efectuarea zborurilor cu echipele SMURD. Valentin Stanescu era casatorit, avea un copil si era pilot din 1990. Era instructor de zbor din 2004, avea 1.500 de ore de zbor, dintre care 450 pe tipul de elicopter Eurocopter. El efectuase 400 de zboruri impreuna cu dr. Raed Arafat, directorul SMURD Târgu Mures. Augustin Toma, copilotul, zbura din 1991, era casatorit si avea doi copii. El avea 750 de ore de zbor, dintre care 100 pe Eurocopter. Vestea ca elicopterul SMURD s-a prabusit a cazut ca un trasnet peste personalul medical de la UPU-SMURD din cadrul Spitalului „Sf. Spiridon“. „Eu trebuia sa fiu in locul doctoritei Puiu. In ultima clipa, ea a cerut sa facem schimb de tura, pentru a putea pleca la Bucuresti sa-si vada familia. Inainte de a pleca la aeroport, le-am urat o vreme cât mai frumoasa si o zi buna de zbor. Mioara si Lala erau foarte vesele, au parasit UPU cu zâmbetul pe buze“, a povestit dr. Viorica Ohriac, medic de urgenta in cadrul UPU.


Unul din cele mai grave accidente de dupa 1989


Prabusirea elicopterului este pentru SMURD Iasi al doilea incident in mai putin de trei ani si unul din cele mai grave produse in România dupa 1989. Cel mai grav accident aviatic a fost cel din septembrie 1995, in care si-au pierdut viata sase persoane, intre care si doi oficiali din Ministerul de Interne. Secretarul de stat in Ministerul de Interne, Ion Eugen Sandu, si comandantul Trupelor de Jandarmi, Ion Bunoaica, au murit dupa ce elicopterul cu care se deplasau s-a prabusit lânga comuna Mogosesti (Iasi). In aparatul apartinând Unitatii de Aviatie a Ministerului de Interne se mai aflau trei ofiteri superiori si un maistru militar. Pe 4 martie 2003, un elicopter care deservea SMURD Târgu Mures si care avea patru oameni la bord s-a prabusit intr-o comuna din judetul Cluj. Toate cele patru persoane aflate in elicopter – doi piloti si doua cadre medicale – au murit. Aparatul de zbor, un elicopter de tip Alouette IAR 316 B, fusese inchiriat de SMURD in februarie 2002, de atunci fiind folosit pentru transportul urgentelor medicale. In 2002, elicopterul realizase 450 de ore de zbor, din care cel putin 40 la suta pe timp de noapte. Aparatul prabusit era condus de Marian Nicolae, un pilot cu multa experienta, unul dintre putinii români care aveau drept de zbor pe timp de noapte.


In urma cu un an, pe 27 ianuarie 2005, o cursa charter inchiriata de Posta Româna s-a prabusit la jumatate de kilometru distanta de aeroport. Aeronava, un aparat de mici dimensiuni fabricat in 1995 in Cehia, tip Turbo Led 410 Cesna, bimotor, apartinea firmei Farna Air Ungaria si era inchiriata de societatea EuroJet Bucuresti. Avionul, pilotat de cetatenii maghiari cpt. Sebok Gyzo si copilotul Cziraki Peter, s-a prabusit in mijlocul padurii Ciric, pe drumul care leaga aeroportul de oras. Cu doar doua minute inainte de a ateriza, aeronava a pierdut legatura cu turnul de control. In urma impactului cu solul, avionul a fost cuprins de flacari, iar cei doi piloti au decedat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS