Acasă Actualitate In Italia, Craiova este mai cunoscuta decit tara de provenienta

In Italia, Craiova este mai cunoscuta decit tara de provenienta

• Postul TV Rai Uno a transmis in direct Concertul de muzica sacra al Filarmonicii „Bhailpevaco“ • „Filarmonica Bhailpevaco“ s-a infiintat prin reunirea „Liricului craiovean“ cu o orchestra italiana • Cotidianul Il Giornale a consemnat marele eveniment


La Teatrul Liric „Elena Teodorini“ din Craiova, in ultimii 26 de ani, au avut loc peste 120 de montari: fantezii muzicale, pentru copii si divertisment, dar mai ales 36 de operete, 38 de opere, intre care „Traviata“, „Carmen“, „Rigoletto“, „Madam Butterfly“, „Don Pasquale“, „Flautul fermecat“, „Lucia di Lammermoor“, „Barbierul din Sevilla“, „Tosca“, „Boema“, „Sora Angelica“, „Nabucco“, „Paiate“, „Aida“, „Turandot“, „Mesterul Manole“, iar exemplele pot continua. De asemenea, s-au mai pus in scena inca 14 spectacole de balet. Cursul ascendent al existentei teatrului a fost marcat de nume sonore ale scenei, sub indrumarea unor directori inimosi. Teatrul liric craiovean a obtinut numeroase premii nationale si internationale, iar valoarea certa a artistilor de aici a determinat un itinerar international de anvergura. Astfel, amintim doar tarile in care trupa „liricului craiovean“ a avut prestatii artistice, in ultimul deceniu: Italia, Elvetia, Germania, Franta, Albania, Austria, Spania. Numarul spectacolelor sustinute in turneele repetate in cele sapte tari este de-a dreptul impresionant, incit spatiul nu ne permite sa nominalizam operele, operetele, spectacolele a capella, concertele lirice, vocal-simfonice etc.


Fara indoiala, pentru olteni, Craiova a insemnat – multa vreme – fotbal, industrie si abia apoi cultura. Gloria fotbalului apune, industria decade, perena raminind doar spiritualitatea. Daca se cerceteaza mai atent trecutul acestui oras, cu conditia cunoasterii valorilor prezentului, se poate constata ca valorile s-au inversat la fel cum s-au inversat si „ambasadorii“ acestui oras. Ca argument de necontestat este turneul artistic al trupei Teatrului Liric „Elena Teodorini“, in perioada iulie-august, 2005, in Italia, cind s-a reunit cu o orchestra italiana de prestigiu, au creat „Filarmonica Bhailpevaco“ si, in 4 august, au sustinut un concert extraordinar de muzica sacra in memoria Papei Ioan Paul al II-lea, in Piazza della Liberta, la Castel Gandolfo (resedinta de vara a papei – n.r.). Concertul a inceput la ora 19.00, a durat aproape trei ore si a fost transmis in direct de cunoscutul post de televiziune Rai Uno. Este de neinteles de ce postul national de televiziune din România, TVR1, nu a preluat in direct acest concert. Cele mai importante ziare din Italia au mediatizat evenimentul, printre care si faimosul cotidian „Il Giornale“, care explica de ce filarmonica si-a ales numele „Bhailpevaco“, intrucit, pentru melomani ar fi ramas o enigma: „Numele «Bhailpevaco» deriva de la primele cinci religii ale umanitatii: «ba» de la «Bhagavadgita»; «il» de la epopeea «Iliada» – pentru miscarea precrestina si cultura greco-catolica; «pe» – de la «pentateuco» care inseamna primele cinci carti ale Vechiului Testament; «va» – de la «Vangelo» (Evanghelie – n.r.); «co» de la «Coran»“. La acest concert extraordinar au cintat si patru solisti de muzica usoara, inzestrati cu calitati vocale deosebite. Este vorba de Roberto, Melody Castellari, Sergio Moscheto si Linda care, nu intimplator, a cucerit Marele Trofeu „Cerbul de aur“, la Festivalul International de muzica usoara de la Brasov. Muzicienii craioveni au manifestat reticente, in Italia, cind au vazut-o prima oara. In momentul in care Linda a inceput sa cinte, si-au scos palaria, cum se spune.


Inainte de megaconcertul de muzica sacra al „Filarmonicii Bhailpevaco“, Liricul craiovean a cules ropote de aplauze in Italia, in acelasi an, la toate reprezentatiile. Concertul din iulie, 2005, de la Amalfi (Italia) a avut un succes deosebit, multimea melomanilor prezenti fiind argumentul suprem.

Exit mobile version