17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRuta Craiova-Bucovat, marul discordiei transportului doljean

Ruta Craiova-Bucovat, marul discordiei transportului doljean

In comuna Bucovat a izbucnit un conflict intre locuitori si firma privata care le asigura legatura cu orasul. Statia este departe, autobuzele sint vechi, vin greu, soferii sint nepoliticosi, iar oamenii intirzie la serviciu din ce in ce mai des. Locuitorii Bucovatului doresc reintroducerea autobuzului 29 al RAT, pentru ca o data cu inceperea anului scolar nu stiu cum vor ajunge copiii lor la scoala. Chiar si comertul cu lapte si brinza este amenintat, pentru ca micii fermieri ajung cu greu in oras. Daca autoritatile nu-i vor lua in seama, oamenii ameninta ca vor iesi in strada si vor bloca accesul masinilor firmei care a cistigat licitatia pentru ruta Craiova-Leamna-Sarbatoarea. La rindul lor, autoritatile doljene spun ca nu au nimic impotriva reluarii traseului 29 si asteapta sa fie depuse actele necesare acestei schimbari.


Incepind de pe 15 august, autobuzele Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova au fost scoase de pe ruta Craiova-Bucovat si inlocuite cu cele ale firmei private de transport Rux Trans. Acest lucru i-a nemultumit pe locuitorii comunei Bucovat, care s-au intilnit in aceasta saptamina cu autoritatile locale pentru a gasi o solutie pentru problema cu care se confrunta. Oamenii se pling ca noua firma nu respecta programul stabilit, ca soferii autobuzelor le vorbesc urit, iar conditiile de transport sint improprii. „Da cu frinele, parca ar transporta cartofi si varza, nu oameni. Soferii ne trateaza ca pe niste animale. Masinile sint mizerabile si nu poti sa te imbraci si tu frumos cind te duci la oras, ca te murdaresti“, a spus Marin Lotrea, un calator nemultumit. Alta problema a oamenilor este faptul ca trebuie sa mearga destul de mult pina la noua statie. „Ce facem la iarna? Inghetam de frig? Sintem foarte multi elevi si studenti care invatam in Craiova. Dupa ce ca nu ne ofera nici macar reduceri, ne mai pun sa mergem si prin ploaie si ninsoare“, a afirmat Adelina Nastase, studenta in Craiova. Dumitru Gheorghe, pensionar, a spus: „Sint batrin si bolnav. Astia tineri mai merg, dar noi, pensionarii, trebuie sa ne milogim de cei cu masini ca sa ne ia pina in sat. Cineva trebuie sa ne ajute si sa ne inteleaga“.


„Nu sintem de vinzare la bucata“


Oamenii nu sint nici pe departe multumiti de autobuzele cu care sint nevoiti sa circule. „Nu sintem de vinzare la bucata cum isi inchipuie unii si, daca este nevoie, cetatenii au afirmat ca vor sti sa-si caute drepturile. La Palilula se produc cel mai bun lapte si cea mai buna brinza de bivolita din tara, iar oamenii nu le mai pot duce la oras sa le vinda. Chiar daca se duc cu Rux Trans-ul, acesta ii lasa in centru si ei trebuie sa care laptele prin tot orasul. Autobuzul 29 ii ducea pe oameni prin Brazda pina la gara. Cetatenii vor sa se faca o licitatie in mod expres pe traseul Bucovat-Brazda-Gara cu un operator de transport modern si cu care sa se negocieze cererea si oferta“, a precizat Gheorghe Linca, unul dintre consilierii locali. Primarul localitatii, Vasile Constantin, a declarat ca cetatenii sint nemultumiti, deoarece nu li se acorda reduceri, preturile sint mari, nu isi pot face abonamente si nu primesc bilete. „Autobuzele sint vechi, ploua prin acoperis, miroase urit, vin gaze de la motor, isi murdaresc hainele si nu inteleg cum aceasta firma a cistigat licitatia din iunie facuta de Asociatia Rutiera Româna (ARR), avind in vedere ca a fost singura care a participat. Am vrut sa ma duc si eu la licitatie, dar nu m-au lasat si nu inteleg de ce. De asemenea, eu m-am inteles cu patronul sa le acorde reduceri oamenilor si sa ieftineasca pretul biletelor, dar acesta se pare ca a uitat“, a afirmat Vasile Constantin.


Fiecare are pe cineva de reclamat


Conform legii, la fiecare trei ani se voteaza un program de transport pentru traseele judetene, interjudetene limitrofe si interjudetene si se organizeaza licitatii la care participa firmele particulare de transport. La acestea nu pot participa operatorii de transport subventionati (cum este cazul RAT Craiova), acest lucru fiind stabilit printr-un ordin ministerial. Firma cistigatoare trebuie sa indeplineasca un anumit punctaj, stabilit in functie de vechimea pe traseu, conditiile de transport oferite, vechimea masinii si forma de detinere a acesteia (leasing, plata integrala). Iancu Craciunoiu, directorul ARR Dolj, a declarat ca firma cistigatoare pentru traseul Craiova-Leamna-Sarbatoarea indeplineste normele de transport, lucru constatat si de inspectorii ARR trimisi sa verifice daca nemultumirile oamenilor sint fondate. In plus, primarul, chiar daca si-a manifestat dorinta, nu putea sa participe la licitatie, decit daca era operator de transport. Sirul reclamatiilor nu se opreste insa aici. Daca oamenii au reclamat firma particulara de transport, acesta a reclamat, la rindul ei, RAT Craiova pentru ca circula pe un traseu pe care nu avea licenta. „Rux Trans a sesizat ca autobuzele RAT trec podul, incalcind astfel legea. In urma discutiilor avute cu reprezentantii regiei, acestia au inteles ca nu mai au dreptul sa realizeze transportul calatorilor pina in Bucovat“, a afirmat Iancu Craciunoiu. De asemenea, acesta a precizat ca ruta Craiova-Bucovat face parte din traseul Craiova-Sarbatoarea, iar pentru crearea unei statii in Bucovat sint necesare aprobarile ARR, cele ale firmei private de transport si ale Consiliului Judetean Dolj.


Rux Trans face compromisuri


Virgil Boboc, directorul RAT Craiova, a declarat ca a primit numeroase memorii din partea locuitorilor din Bucovat, acestia solicitind reintroducerea serviciilor regiei si prelungirea traseului autobuzului 29 pina in centrul comunei. „Noi am incercat sa-i ajutam inainte, cind treceam dincolo de pod, adica mergeam 500 de metri fara sa luam nici un ban. Faceam asta in interesul cetatenilor, dar pentru ca aceia care au cistigat traseul au facut sesizari la ARR, ne-am retras. E drept ca oamenii doresc sa circule cu autobuzele noastre, dar numai o hotarire guvernamentala pentru transportul in comunele limitrofe ne-ar putea permite sa participam si noi la licitatii si sa intram in locul firmelor care, desi au cistigat licenta de transport, nu pot satisface cerintele oamenilor“. Florea Stanciu, patronul firmei de transport implicata in controversatul scandal, considera ca oamenii au circulat gratis cu autobuzele regiei si ca le este greu sa accepte faptul ca trebuie sa plateasca fiecare cursa. „In urma unei intelegeri cu autoritatile am fost de acord sa preiau abonamentele incheiate pina la 31 august cu RAT, dar de la inceputul acestei luni am introdus abonamentele in valoare de 350.000 de lei vechi“. In plus, Stanciu afirma ca a facut deja o cerere catre Consiliul Judetean Dolj pentru a introduce curse catre Craiova din ora in ora si, in prezent, asteapta aprobarea. „Daca e nevoie, dimineata voi suplimenta si numarul de masini. Nu e vina mea ca nu pot asigura reduceri pentru pensionari, elevi si studenti. Sint operator particular si, pentru a face acest lucru, Consiliul Local Bucovat ar trebui sa acorde subventii. Tot ce pot sa fac e sa acord reduceri pentru veteranii de razboi pe baza cuponului“.


Oamenii ameninta cu blocarea drumului


In urma presiunilor facute de oamenii din Bucovat, patronul Florea Stanciu a fost de acord sa modifice programul de circulatie a autobuzelor. Astfel, de pe 12 septembrie vor circula mai multe autobuze zilnic, la ore mai potrivite pentru oameni. Satenii nu privesc cu ochi buni aceste schimbari, pentru ca problemele de fond vor continua. Autobuzele ramin tot cele vechi si rablagite, soferii sint aceiasi, oamenii sint lasati tot in centrul Craiovei, de unde se descurca cum pot. De aceea, locuitorii Bucovatului sint hotariti sa blocheze drumul judetean, fiind ingroziti si de faptul ca, o data cu inceperea scolii, copiii lor nu au cum sa ajunga in timp util la scoala. Acestia chiar programasera saptamina aceasta sa se deplaseze la Craiova, ca sa picheteze prefectura, pina cind vor fi luati in seama. „Aceasta problema tine de partea economica a Primariei Craiova, care poate prelungi traseul 29 doar daca acest lucru este rentabil. Daca vor fi depuse toate actele necesare reintroducerii cursei RAT, consiliul judetean nu are nimic impotriva acestei schimbari“, a afirmat Ion Prioteasa, presedintele Consiliului Judetean Dolj. Oamenii nu cred ca firma de transport Rux Trans va face fata cerintelor lor si insista ca vechiul traseu 29 sa reintre in circulatie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU