11.2 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitatePagubele MTS Leasing, recuperate in zece ani

Pagubele MTS Leasing, recuperate in zece ani

Cit timp contractele de leasing sint valabile, pacalitii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola, spune Niels Schnecker, expert in drept international. Contractul incheiat cu MTS Leasing ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului. Singura solutie pentru anularea de catre clienti a acordurilor semnate cu MTS Leasing este apelarea la instantele române de drept comun, potrivit clauzelor contractuale.


Niels Schnecker, managing Senior Partner la Schnecker van WYK & Pearson, companie specializata in drept international, management strategic si finante, a declarat ca, atit timp cit contractele de leasing, de superficie si autorizatiile de constructie sint valabile, clientii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola. Contractul de superficie incheiat de clienti cu MTS Leasing ofera finantatorului german drept de proprietate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului.


Schnecker a precizat ca, potrivit contractului de leasing incheiat de cele doua parti, nerespectarea termenilor contractuali de catre MTS Leasing nu duce la rezilierea unilaterala a contractului, ci doar la plata unor penalitati. Singura solutie pentru anularea de catre clienti a acordurilor semnate cu MTS Leasing este apelarea la instantele române de drept comun, potrivit clauzelor contractuale.


Schnecker apreciaza ca procedurile juridice ar putea dura pina la zece ani, in conditiile in care numai parcusul unei citatii internationale, de la o judecatorie din România, la Ministerul Justitiei, la Ministerul Român al Afacerilor Externe, la Ministerul German al Afacerilor Externe, la Ministerul Justitiei si apoi la o judecatorie din Germania dureaza in jur de sase luni.


In cazul in care clientii fac o plingere penala la Politie, iar aceasta constata frauda, pagubitii se pot constitui parte civila intr-un proces penal. Cauza penala ar avea avantajul ca in caz de faliment al MTS Leasing, pretentiile clientilor pot ajunge pina la executarea in nume personal a membrilor conducerii firmei.


Pagubitii trebuie sa mai plateasca si… garantii


Dupa inceperea procesului in justitie, clientii vor trebui sa ia legatura cu lichidatorul german pentru a cere inghetarea unei parti din activul companiei, astfel incit, in cazul unei sentinte definitive si irevocabile favorabile sa isi poata recupera banii. In schimbul acestei asigurari, procedura prevede plata unei garantii (cautiune) catre instanta pina la finalizarea cauzei.


Niels Schnecker afirma ca, in caz de faliment al MTS Leasing, clientii si-ar putea continua contractele in forma actuala, urmind ca ratele sa fie platite in contul unui refinantator si totodata creditor al companiei germane. Exista insa si posibilitatea ca unii creditori sa aprecieze drept paguboase contractele si sa propuna renegocierea dobinzii, sustine Schnecker. MTS Leasing s-a facut cunoscuta in piata din România promovind o oferta cu o dobinda de doar 5% pe an. In cele mai multe cazuri, creditele ipotecare si imobiliare din piata româneasca acordate pe o perioada cuprinsa intre 15 si 20 de ani au o dobinda anuala de circa 7-8%. Compania germana a anuntat, recent, ca unul dintre consilierii financiari, Calin Armen, a deturnat fondurile societatii si a disparut. Potrivit sursei citate, reprezentantii din Germania ai firmei vor oferi detalii intr-o conferinta de presa, mentionind ca nu au solicitat falimentul firmei. Specializata in finantari imobiliare pentru constructii in sistem leasing, firma germana a intrat pe piata româneasca la inceputul anului trecut prin intermediul unei reprezentante.


BNR a avertizat ca se poate ajunge la astfel de tepe


„In unele domenii – de exemplu, leasing-ul – bancile comerciale au profitat de mai slaba reglementare si supraveghere, pentru a-si maximiza profiturile intr-o piata insuficient de matura. Pe masura ce autoritatile iau masuri de reglementare si supraveghere, vor ramine tot mai putine «portite» pentru extragerea de rente“, declara Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale a României (BNR) la 28 iunie. Banca centrala a fost acuzata, recent ca ar fi refuzat sa supravegheze activitatea societatilor de leasing, ceea ce ar fi prevenit teapa data de MTS Leasing. „Comunitatea bancara a solicitat BNR, in nenumarate rinduri sa ia sub aripa sa si sa supravegheze si societatile de leasing, insa a refuzat“, a declarat Bogdan Baltazar, fostul presedinte al Asociatiei Române a Bancilor, citat de publicatia electronica www.ghiseulbancar.ro. Exista, insa, o problema. BNR functioneaza in baza unei legi organice, care ii limiteaza atributiile, si pe care nu o poate incalca. Singura institutie abilitata sa elaboreze un act normativ in aceasta privinta este parlamentul. Dupa cum se poate observa din declaratia guvernatorului BNR, acesta chiar a atras atentia asupra supravegherii si reglementarii aproape inexistente de pe piata leasing-ului. Din nefericire, in conditiile legii, institutia nu putea face mai mult in aceasta privinta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS