21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateProgramul de innoire a parcului auto, intrat in normalitate

Programul de innoire a parcului auto, intrat in normalitate

Initiat cu mare tam-tam la inceputul anului, pornit cu stingul si continuat cu „bilbiieli“ din partea autoritatilor, faimosul program guvernamental de stimulare a innoirii parcului national auto a intrat in normalitate. Cei interesati mai pot beneficia de facilitatile acestuia pina pe 25 august, data-limita pentru predarea la fier vechi a „rablelor“.


Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 99/2004, modificata prin OUG nr. 1/2005 si pusa in aplicare prin instructiunile din 28 februarie 2005 a stabilit modul in care se desfasoara colectarea autovehiculelor mai vechi de 12 ani, numarul maxim de automobile care pot fi colectate – 15.000 la nivel national – si suma care va fi acordata celor care vor preda astfel de automobile – 30 de milioane de lei pentru o masina, suma care va fi suportata de Administratia Fondului pentru Mediu. Suma totala alocata pentru acest program este de 450 de miliarde de lei. Ca si cum atitea modificari nu ar fi fost de ajuns, in urma dosarelor trimise la Ministerul Mediului de cei care au fost autorizati sa faca parte din program, acestia au primit ca raspuns noi ordine de la minister, prin care se cer acte in plus fata de cele solicitate initial. Conform dealerilor de autoturisme, cele mai mari dificultati au fost legate de modul in care proprietarii au intrat in posesia masinilor si de necesitatea trecerii in certificatul automobilului a datei primei inmatriculari. Alte nemultumiri au fost legate de numarul prea mic de masini aprobat – 15.000 de bucati, comerciantii spunind ca pentru innoirea parcului national auto ar fi nevoie de doua milioane de autoturisme. Cei care au predat masini la fier vechi au fost nemultumiti de „ajutorul“ venit de la guvern, pe care il considera prea mic, si de numarul prea mare de documente cerute, acestia fiind nevoiti sa intocmeasca un dosar care sa contina zece acte, care se obtin de la zece institutii diferite.


Nu toti cei care au dorit sa intre in program au indeplinit conditiile cerute


Multi dintre importatorii si comerciantii de automobile nu au putut sa intre in programul guvernamental, pentru ca aveau datorii la stat, nu aveau cont deschis la Trezoreria Statului, se aflau in procedura declararii falimentului sau marcile de autoturisme pe care le comercializeaza sint prea scumpe pentru un posesor de „rabla“. Acest lucru a facut ca in Craiova sa poata fi acceptate in program doar sase dintre cele 11 reprezentante auto, ele fiind incrise cu un numar de aproximativ 403 autovehicule pe care le pot comercializa in programul guvernamental. In ceea ce priveste societatile care desfasoara activitati de colectare si tratare a autovehiculelor scoase din uz, din Craiova nu au raspuns cerintelor ministerului decit doua firme care desfasoara asemenea activitati. Dupa cum a declarat directorul uneia dintre societatile de colectare, un avantaj suplimentar al celor care duc masina la fier vechi este acela ca, pe linga cele 30 de milioane de lei pe care le primesc de la guvern pentru procurarea unei masini noi, primesc si banii pe fierul vechi, sumele putind varia intre 600.000 si un milion de lei, in functie de greutatea masinii. La achizitionarea unui autoturism nou, se scad din pretul autoturismului cele 30 de milioane de lei, suma care urmeaza sa fie recuperata de acestia de la Ministerul Mediului. Desi in ordonanta de urgenta a guvernului nu este specificat, dealerii nu pot incheia contracte in cadrul programului guvernamental decit pentru persoane fizice si numai daca se achita factura totala „cu banii jos“. La nivelul municipiului Craiova, s-au colectat pina acum aproximativ 320 de „rable“, programul apropiindu-se de final. Dealerii craioveni au precizat ca, pentru masinile pe care le-au comercializat in cadrul programului, au inceput sa recupereze sumele pe care Ministerul Mediului li le datoreaza.


Dacii nu mai sint disponibile


Cele 8.091 de Dacii care au fost incluse in program s-au terminat de mult. Producatorul autohton si reprezentantii din teritoriu asteapta cu nerabdare data de 30 august, cind se va incheia programul, pentru a se face bilantul la nivel national, iar daca vor exista dealeri care pina la acea data nu au folosit mai mult de 80% din sumele alocate, banii ramasi vor fi redistribuiti catre cei care au folosit in totalitate fondurile repartizate. In prezent, mai pot sa beneficieze de facilitatile acordate de guvern numai cei care vor sa isi procure o masina din import. Cei interesati isi mai pot duce „rablele“ la fier vechi pina pe 25 august, data-limita a programului, locuri pentru marcile straine de autoturisme fiind la discretie. Cei interesati pot accesa site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (www.afm.ro), pe care se afla toate informatiile referitoare la programul guvernamental de stimulare a innoirii parcului national auto.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS