17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateReforma in invatamint a ramas in plina campanie electorala

Reforma in invatamint a ramas in plina campanie electorala

Ministerul Educatiei si Cercetarii, la nivelul „zvonisticii oficiale“, pregateste o reforma de anvergura in invatamintul preuniversitar. Concret, este vorba despre transformarea inspectoratelor scolare judetene in revizorate, despre transformarea inspectorilor scolari in revizori scolari si despre reducerea numarului acestora la mai putin de jumatate din efectivul actual. Revizorii nu vor avea drept de control si de a aplica sanctiuni, acest drept revenind Corpului de Control al ministrului educatiei si la cel mult doi revizori. Se preconizeaza ca toti revizorii scolari sa fie numiti definitiv in aceste functii, prin ordin al ministrului, cu avizul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, functiile fiind compatibile si cu profesia didactica. Nu se stie cu exactitate data la care incep aceste transformari, care se doresc „pasi de reforma“. Cauza a explicat-o chiar ministrul Mircea Miclea: „Deocamdata, nu exista o viziune unitara asupra a ceea ce inseamna descentralizare. Este nevoie de o viziune unitara si de pregatirea resurselor umane, respectiv a managerilor de scoli, pentru ca, altfel, totul poate degenera“.


Intrucit in programul de guvernare al actualei puteri se prevede „descentralizarea si depolitizarea sistemului educativ“, nu se intelege care sint cauzele si criteriile pentru care viitorii revizori sa fie „numiti prin ordin al ministrului“. Democratic ar fi ca toti cei care doresc sa acceada in asemenea functii sa sustina un concurs, astfel incit dominant sa fie criteriul competentei. Altfel, reforma in invatamint ramine la nivel declarativ, ca si cum campania electorala inca nu s-a sfirsit. Dupa cum se stie, reforma in educatie inseamna cresterea calitatii invatamintului de masa, care trebuie monitorizata la „singe“. Or, România nu a ajuns in stadiul de reforma al Finlandei, unde nu exista decit un inspector scolar pe zona. Si nici la nivelul Marii Britanii, care a apreciat sistemul de invatamint românesc, amendind doar programa scolara supraincarcata. Un director de scoala britanic, Steven, a declarat exclusiv pentru GdS: „Invatati din greselile noastre si pastrati lucrurile bune din regimul trecut“.


Desfiintarea functiei administrative si financiare pe care inspectoratele o exercitau centralizat a fost un lucru normal, dar nu este firesc ca ele sa se transforme peste noapte in institutii fara functie de control si evaluare a starii invatamintului. In aceste conditii, Ministerul Educatiei mai poate sa elaboreze programe si sa-si exercite atributiile sale institutionale fara aportul inspectoratelor scolare care sint deposedate de dreptul de control si de cel de evaluare? Categoric, nu. Asadar, inspectoratele scolare vor ajunge un fel de firme prestatoare de servicii, un fel de SRL, astfel incit se vor sari pasi importanti de reforma a invatamintului. Nu trebuie eludat nici macar unul dintre acestia, pentru ca, potrivit programului „Lisabona – 2010“, incepind cu anul scolar 2010-2011, se va generaliza invatamintul de 12 clase. Lucrurile s-ar complica, deoarece viitoarele revizorate va trebui sa aiba ca obiective inclusiv coordonarea unor programe de finantare din surse externe, atributii care nu figureaza in „fisa postului“ acestora. Or, un exemplu ilustrativ, necesar si eficient il constituie chiar programul pentru invatamintul rural PHARE, care are ca partener exclusiv inspectoratele scolare judetene, si nicidecum viitoarele revizorate scolare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS