22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateSandvisul, nelipsit din meniurile britanicilor

Sandvisul, nelipsit din meniurile britanicilor

Nelipsit in Marea Britanie din meniul oricarui restaurant care se respecta, sandvisul, o inventie englezeasca din secolul al XVIII-lea, are inca mare priza la elevii si oamenii de afaceri presati de timp, chiar daca in prezent trebuie sa faca fata unor produse mai exotice.


Reprezentind 30.000 de salariati, pentru o cifra de afaceri anuala de 3,25 de miliarde de lire sterline (4,7 miliarde de euro) in 2003, in crestere cu sase la suta pe an, industria britanica a sandvisului beneficiaza de o piata infloritoare. Vinzarile anuale se ridica la 2,4 miliarde de unitati.


O scurta istorie


Lansat la inchiderea a numeroase cantine scolare sau de intreprindere in anii ’80, sandvisul a cunoscut o inflorire in anii ’90, o data cu raspindirea lanturilor fast-food.


Inventat in 1762 de John Montague, al patrulea duce de Sandwich, care a ordonat sa i se aduca piine, brinza si carne la masa de joc, ca sa nu piarda o mina norocoasa la pocher, traditionalul sandvis trebuie sa faca fata in prezent unei concurente dure venite din afara spatiului britanic.


„Este o zi trista pentru sandvis“, declara, cu regret, James Cornish, responsabil de vinzari la Tesco, divizia sandvisuri, anuntind ca sandvisul cu ou, unul dintre sandvisurile clasice, a fost detronat din topul vinzarilor de „un intrus“, tortilla cu pui.


Motivul supararii iubitorilor si totodata producatorilor de sandvisuri a fost provocata de cel mai mare comerciant de sandvisuri din Marea Britanie, cu 2,2 milioane de unitati vindute pe saptamina, Tesco, care a trebuit sa se adapteze incet-incet gusturilor din ce in ce mai exotice ale britanicilor. „Cu trei ani in urma, nu aveam decit trei sortimente de tortilla. Acum avem 16 si ne vom diversifica si mai mult oferta”, a explicat producatorul.


Afacere in continua crestere


Potrivit cifrelor, British Sandwich Association (BSA), numai 20 la suta dintre sandvisurile consumate in Marea Britanie sint cumparate din comert, restul de aproape zece miliarde fiind facute acasa. Dar acest produs nu se multumeste sa domine piata britanica, ci a plecat si in cucerirea altor orizonturi, impunindu-se putin cite putin in Franta, favorizat de noul ritm de lucru.


„S-a terminat cu pauza de prinz de la 12 la 14, care parea sa fie sfinta“, a explicat Martine Foullois, care lucreaza la Paris pentru „Food from Britain“, un organism menit sa popularizeze produsele alimentare britanice in strainatate. Estimata acum la 38 de minute pe zi, durata medie a pauzei de masa a salariatilor francezi s-a redus aproape la jumatate fata de anii ’70, lucru care nu poate decit sa favorizeze sandvisul britanic.


„Saptamina de lucru de 35 de ore a determinat o adevarata schimbare a stilului de viata in Franta“, spune Jim Winship, de la BSA. „Oamenii nu mai au timp sa stea intr-un restaurant citeva ore la prinz“.


Ca urmare, sandvisul „made in Britain“ face concurenta din ce in ce mai mult traditionalului sandvis-bagheta si reprezinta deja 25 la suta din piata franceza, estimata de BSA la 1,1 miliarde de unitati.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS