16.4 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024

Mutanti pe patru roti

Pasiune, nebunie, adrenalina si, nu in ultimul rind, bani, acestea sint ingredientele necesare pentru a transforma o banala masina

intr-un adevarat bolid cu care sa-ti impresionezi prietenii si, bineinteles, prietena. Le vedem pe strazile Craiovei si nu le putem ignora, pentru ca isi fac simtita prezenta in cel mai galagios mod cu putinta; masinile „tunate“ se inmultesc pe zi ce trece, pentru ca microbul se transmite rapid printre tinerii din Banie. Norocosi sa aiba pe mina fosta masina a familiei sau un automobil nou, primit cadou la majorat, pasionatii de viteza fac, spun ei, tot felul de sacrificii pentru a modifica infatisarea exterioara si, mai ales, interioara a autoturismelor. O iesire la terasa cu iubita se transforma, de cele mai multe ori, intr-o plimbare prin parc, pentru ca „tunarea“ unei masini costa scump, sumele necesare ridicindu-se la sute si chiar mii de euro. In aceasta perioada, posesorii de astfel de automobile sint foarte ocupati. Toti se pregatesc pentru marea cursa de pe 28 august. Cristi A. are 23 de ani si conduce un Oltcit. In afara de felul neobisnuit in care este vopsita masina, nimic nu da de banuit, la prima vedere, ca automobilul a suferit modificari. Pentru cunoscatori insa, spoilerul montat pe partea din fata si prizele de aer pentru motor prezente pe capota sint certitudini ale faptului ca masina este „tunata“. Cumparat cu citeva modificari deja efectuate, automobilul nu mai are intacta decit caroseria. Motorul a fost inlocuit, intrucit cei 58 de cai putere ai sai nu erau suficienti pentru a-l satisface pe tinarul craiovean, nemultumit si de cei 65 de cai putere pe care ii are acum. Nici carburatorul initial nu a fost pastrat. El a fost inlocuit cu unul apartinind unui automobil Audi. „Pentru ca este mai bun, reduce consumul si ajuta la acceleratie“, spune Cristi. Interiorul a fost si el schimbat. Scaunele de Oltcit au fost inlocuite cu altele noi, de Opel, imbracate in piele de culoare crem, la moda in aceasta perioada printre „tunisti“. Volanul a fost si el schimbat si imbracat, bineinteles, in piele. Desi masina poate ajunge la o viteza de 170 km/ora, Cristi nu este multumit si va vinde masina. Isi va cumpara insa alta, pe care o va pregati pentru marea cursa ce va avea loc pe 28 august. Robby are 21 de ani si poseda, de trei ani si jumatate, tot un Oltcit, cumparat „cu bani de la mama“. Deocamdata, el este la inceput de drum. Nu a reusit, pina acum, decit sa schimbe rotile, spoilerul din fata, sa monteze pragurile laterale si prizele de aer de pe capota. Deocamdata, suma investita se ridica la 400 de euro. Alte lucrari asteapta acum sa fie executate: motorul din fabrica va fi inlocuit cu unul Renault 5 Turbo, bara din spate este in lucru, eleronul urmeaza sa fie montat, vizita la vopsitorie trebuie programata, iar modificarile in interior demarate. In total, o mie de euro pentru ca Oltcitul lui sa „nu mai fie o masina banala“.

Masina tatalui – discoteca ambulanta

Dacia Nova pe care o conduce Cosmin S. este o adevarata discoteca ambulanta. Amplificatoarele montate pe fosta masina a tatalui sau au o putere de 500 de wati. La CD player-ul din masina se aude numai muzica avind „ bass mult, club-uri“. Manelele nu se potrivesc cu o masina „tunata“. Cosmin este student la Electromecanica si nu a facut prea multe modificari la masina, pentru ca bugetul lui pentru asemenea lucrari este destul de mic. „Banii pe care ii bag in masina ii string. Nu pot sa ma duc la ai mei si sa le spun ca am nevoie de sute de euro ca sa schimb ceva pe masina. In loc sa ma duc la un suc cu prietena, o scot la o plimbare in parc si banii de buzunar ii string“, spune Cosmin, care nu a modificat decit interiorul masinii, i-a montat spoilere, bare si praguri. Toate l-au costat aproape 600 de euro. I-ar mai trebui 1.500 de euro sa achizitioneze un motor turbo, sa imbrace scaunele in piele si sa revopseasca masina, in crem, „pentru ca o masina sport trebuie neaparat sa aiba o culoare deschisa“, crede el.

100 km/ora in mai putin de cinci secunde

La 24 de ani, Codrut, zis „Cioara“, se bucura de privilegiul de a conduce cea mai tare masina dintre „tunisti“. Este vorba de un Ford Escort RS (Racing Sport), care l-a costat un Cielo tunat „serios“, un BMW si-o diferenta de bani, adica aproape 10.000 de euro. Masina, in care Codrut a mai investit 1.500 de euro, a participat in Campionatul National de Raliuri. Motorul de 300 de cai putere il ajuta sa prinda suta de kilometri in mai putin de cinci secunde si sa ruleze cu 270 km/ora. Codrut conduce de la 14 ani, virsta la care a avut si primul accident. De atunci, a cheltuit aproape 30.000 de euro in cursele de masini. Singurele satisfactii, in afara de nivelul crescut de adrenalina, au fost cistigarea locului intii la categoria debutanti a Campionatului National de Raliuri (CNR) de la Hunedoara de anul trecut si locul patru, in cadrul aceleiasi competitii, dar in Grupa H (pentru masini cu omologare expirata sau masini care nu au fost niciodata omologate), cu un Volkswagen Golf 3. Pe Codrut nu il pasioneaza Formula 1. Lui ii plac raliurile si il admira pe clujeanul Bogdan Marisca, particiant in CNR. „Nici Titi Aur nu se uita la Formula 1“, spune Codrut. Pentru ca s-au saturat sa fie urmariti de politie cind fac intreceri de masini, „tunistii“ din Banie organizeaza „cursa anului“ la ei acasa; legala, de data aceasta. Aeroportul din Craiova va gazdui, pe 28 august, o intrecere, pe categorii, intre cele mai tari masini tunate din tara.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS