10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitate13 vagoane cu carbune zac pe terenurile localnicilor din Dragotesti

13 vagoane cu carbune zac pe terenurile localnicilor din Dragotesti

Aproape un sfert din vagoanele unui tren de marfa care a deraiat la Dragotesti-Gorj in urma cu aproape trei ani se afla si acum pe terenurile oamenilor din comuna. Pe 8 septembrie 2001, in jurul orei 6.00, o garnitura de tren formata din 43 de vagoane s-a rasturnat in apropiere de gospodariile satenilor. Circulatia a fost blocata timp de citeva ore, iar dupa interventia ministrului transporturilor, calea ferata a fost degajata, iar vagoanele au fost impinse pe paminturile localnicilor. Dupa zile de negocieri si promisiuni desarte, vagoanele cu carbune cu tot au ramas neclintite. Oamenii nu au primit nici un fel de despagubiri si se pare ca nici nu au sanse ca vagoanele sa fie luate de Complexul Energetic Turceni sau de CFR. Asta intrucit nu se stie cui ii mai apartin.

Sase familii din Dragotesti sint in imposibilitatea de a-si lucra citeva sute de metri patrati de teren. Una dintre cele mai afectate familii este Dodenci. Eugenia si Victor Dodenci au incetat sa mai spere ca le va face cineva dreptate si ca intr-o zi vor putea sa isi vada terenul eliberat de fiare si carbune. Victor Dodenci sustine ca zece vagoane se afla pe locul sau cu fin. Barbatul povesteste ca, in urma cu doi ani, a dat dovada de bunavointa si a lasat utilajele Exploatarii Miniere Jilt sa treaca pe la el prin curte pentru a ajunge in zona caii ferate. In acest fel a si fost degajata calea ferata si a fost dat drumul la circulatie. Cu toate acestea, Victor Dodenci a ramas doar cu promisiunea. In plus, nici nu i-a mai dat in judecata pe cei de la Exploatarea Miniera, mai ales ca era si angajat al unitatii respective.

„Erau trei vagoane unul peste altul!“

Victor Dodenci a renuntat sa mai astepte despagubiri si s-a apucat de unul singur sa isi repare zidul crapat de la casa si sa isi puna geamurile sparte de la ferestre. „A fost o bubuitura care m-a trezit din somn. Imediat, geamurile de la fereastra au fost peste mine. Cind am iesit, am vazut vagoane de marfa. Erau trei vagoane unul peste altul. Noi am zis sa rezolvam pe cale amiabila necazul asta si au facut drum pe la mine prin curte, sa mearga la calea ferata, sa mute vagoanele. Le-au dus la noi pe paminturi. Nu am cerut bani sau altceva, dar macar sa fie luate vagoanele de pe terenuri. Nu am mai putut sa facem nimic acolo. Din 2001 pina in 2004 nu s-a rezolvat nimic. Am fost si saptamina trecuta la complexul energetic si nu am facut nimic. Au trimis niste gardieni care sa le pazeasca. Dimineata nu prea vin, mai vin unii pe la prinz“, a declarat Victor Dodenci.

Vagoanele nu au fost ridicate din cauza ploii

Linga vagoanele rasturnate in miriste, un satean cosea iarba de pe terenul situat linga calea ferata. „E terenul meu. O parte e ocupata de aceste vagoane. Nu a venit nimeni pina acum sa le ia. Au facut un drum ca sa le ridice si au adus si niste traverse, dar a venit ploaia si nu le-au mai luat. Nu i-am dat in judecata. Am zis sa ne intelegem ca oamenii“, a spus Petre Sirbulescu, de 71 de ani.

CFR Marfa si Complexul Energetic Turceni isi paseaza reciproc vagoanele

Sucursala CFR Marfa si Complexul Energetic Turceni isi paseaza reciproc responsabilitatea ridicarii vagoanelor de pe terenurile satenilor din Dragotesti. Vagoanele cu pricina apartin Sucursalei CFR Marfa Craiova, dar conducerea unitatii spune ca Explotarea Miniera Jilt se face vinovata de producerea accidentului si trebuie sa repare vagoanele. Calin Gratian, directorul delegat al Sucursalei CFR Marfa Craiova, spune ca intre cele doua unitati exista un proces privind stabilirea vinovatului pentru producerea accidentului: „Vagoanele acelea au fost implicate intr-un eveniment feroviar, care s-a produs din vina Exploatarii Miniere. Sintem intr-un proces care treneaza de un an si jumatate. S-au solicitat expertize si contraexpertize In prezent, expertii tehnici intocmesc o noua expertiza. Am solicitat sa le repare si sa ni le dea inapoi, in starea in care au fost, dar ei nu-si recunosc vina. Autoritatea Feroviata Romana a stabilit ca vinovata este mina. Vagoanele pot fi reparate. Se poate face o reparatie capitala, care inseamna inlocuirea a pina la 65% din piese“. In urma formarii centrelelor energetice, EM Jilt este acum in subordinea Complexului Energetic Turceni. Elena Zamfir, purtatoare de cuvint a Complexului Energetic Turceni, a spus: „Exista un proces la Curtea de Apel Craiova. Vagoanele nu sint ale noastre. Ar trebui sa se fi incheiat un proces-verbal de predare-primire a acestor vagoane, insa nu exista asa ceva“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS