10.3 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateUn proiect SAPARD este oprit dupa prima transa

Un proiect SAPARD este oprit dupa prima transa

Lipsa fondurilor pentru demararea si continuarea proiectelor cistigate prin SAPARD a obligat autoritatile publice si firmele care au cistigat licitatiile sa renunte la realizarea programelor. Daca nu au facut rost de banii pentru demararea programului, primarii care au dorit sa realizeze investitii prin acest program au comunicat imposibilitatea depunerii contributiilor proprii, iar cei care au demarat programul s-au impotmolit. Este si cazul Primariei Rosia de Amaradia – Gorj, unde imprumutul acordat de banca pentru derularea programului a fost mult mai mic decit se astepta solicitantul, de citeva miliarde. Pentru obtinerea imprumutului, au fost ipotecate toate cladirile ce apartin comunitatii.

Comuna Rosia de Amaradia a cistigat un proiect prin programul SAPARD pentru construirea unei portiuni de drum de 6,5 kilometri. Dupa trecerea proiectului prin comisie, primaria a primit avizul pentru derulare. Valoarea proiectului este de 33,2 miliarde lei, lucrarea fiind cistigata de o firma din Sibiu.

Conform normelor impuse de Uniunea Europeana, banii trebuie achitati catre constructor in patru transe, in functie de etapele lucrarii, iar aceasta sarcina revine beneficiarului. In cazul drumului de la Rosia de Amaradia, prima transa a fost de 6,4 miliarde lei, urmind ca din octombrie 2003, data inceperii lucrarii, pina in august 2004, cind va fi finalizat drumul, sa fie achitata, in trei transe, diferenta de pina la 33,2 miliarde de lei. Pentru achitarea primei transe, primarul din Rosia de Amaradia, Cristian Faitar, a cerut un imprumut de aproximativ noua miliarde de lei la BCR Gorj. Pentru obtinerea imprumutului, au fost ipotecate toate cladirile ce apartin comunitatii, sediul primariei, casa de cultura si un bloc din localitate.

A doua transa, imposibil de achitat

Pentru cele trei imobile ipotecate, BCR a acordat un imprumut de cinci miliarde de lei, desi in mijloacele de inventar acestea valorau 8,5 miliarde de lei. Prin expertizare, banca a acordat cu 16% mai putin decit valoarea reala a imobilelor. Pentru inceperea lucrarii, trebuia achitata prima transa, de 6,4 miliarde de lei, primarul Faitar fiind nevoit sa foloseasca fondul de rulment al primariei, de unde a luat un miliard de lei. A fost depusa suma si lucrarea a fost efectuata in proportie de 20%, insa, pentru continuarea lucrarii, primaria are nevoie in luna aprilie de 7,3 miliarde de lei, reprezentind a doua transa din contract. Daca pina la inceputul lunii aprilie nu va gasi banii necesari, primaria nu va mai putea realiza drumul.

„Ma rog la Dumnezeu sa-mi trimita bani!“

Desi trei ministere au inaintat adrese catre beneficiarii fondurilor prin programul SAPARD, pentru a le cere finalizarea proiectelor, Cristian Faitar spune le-a comunicat situatia financiara precara celor trei, respectiv Ministerul Integrarii, cel al Agriculturii si Finantelor.

„Nu-mi ramine decit sa ma rog la Dumnezeu sa faca o minune cu banii pentru a putea achita!“, a declarat primarul. Lucrarea trebuie finalizata pina pe 31 august, dar pina atunci trebuie achitate aproximativ 24 de miliarde de lei. Fondul Roman de Garantare Rurala suporta 70% din valoarea contractului, iar banca prin care s-a facut imprumutul, restul de 30%.

In prezent, constructorul drumului din Rosia de Amaradia si-a incheiat lucrul si asteapta urmatorii bani pentru continuare. La nivel central, nici cinci la suta din fondurile Uniunii Europene prin acest program nu au fost cheltuite in 2003.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS