Acasă Actualitate Zeci de miliarde de lei sint aruncate anual pe drumurile judetene

Zeci de miliarde de lei sint aruncate anual pe drumurile judetene

Repararea sau reabilitarea drumurilor, fie ele locale sau judetene, au ridicat intotdeauna semne de intrebare. De la punerea pe lista de prioritati a unui anumit tronson rutier, pina la organizarea licitatiilor si terminind cu modul in care a fost receptionata lucrarea. Si cum sa nu apara suspiciuni cind sumele puse in joc sint foarte mari, iar cistigatorii licitatiilor sint cam aceiasi.
Un consilier judetean este sigur ca a descoperit modul in care banii publici sint bagati in drumurile judetene intr-un mod care miroase mai degraba a deturnare de fonduri. Convins ca la mijloc este vorba de o inginerie financiara, demna probabil de subiectul unei teze de doctorat, acesta a hotarit sa sesizeze Corpul de Control al Guvernului si Parchetul National Anticoruptie. Pina cind organele respective se vor sesiza si pina la finalizarea anchetelor este cale lunga, iar bugetul pe 2003 al consiliului judetean a fost deja aprobat. Si inca 42 de miliarde de lei au fost alocate intretinerii si reparatiei drumurilor judetene.

Consilierul judetean Gelu Visan si-a anuntat colegii saptamina trecuta ca va sesiza Corpul de Control al Guvernului si Parchetul National Anticoruptie (PNA) privind modul in care sint cheltuiti banii publici atunci cind vine vorba de intretinerea, repararea sau reabilitarea drumurilor. Studiu de caz, drumul Grecesti – Secu – Argetoaia. Acesta a fost impartit in patru tronsoane pentru a fi reparat. In anul 1996 au inceput lucrarile de amenajare la primul sector, lucrari arvunite, prin licitatie, bineinteles firmei GENERAL COMI.

„La acea data, directorul firmei, domnul Bica, era consilier judetean. In acelasi an, cind nici nu se intrezarea o solutie de finalizare la lucrarea deja inceputa, consiliul investeste intr-un nou tronson, pe acelasi drum, la vreo cinci kilometri distanta de primul. Firma care cistiga licitatia este tot GENERAL COMI. Ulterior, au inceput lucrarile si pe cel de-al treilea sector. Cel de-al patrulea tronson nu a fost prins pina in prezent in nici un plan de investitii. Problema este ca, pina in prezent, nu au fost dati in folosinta decit trei kilometri de drum, dar consiliul judetean a platit firmei respective pina in prezent 1,9 milioane de dolari“, a spus Gelu Visan.

Cele trei tronsoane de drum au impreuna noua kilometri. Facind un calcul, dupa datele furnizate de consiliul judetean, un kilometru de drum pe tronsonul respectiv costa cam 222.000 de dolari, la cursul valutar actual, aproximativ 7,3 miliarde de lei.

Aici sint banii dumneavoastra

Secretul intregii masinarii financiare, afirma consilierul, ar consta tocmai in aceasta taraganare si nerespectare a termenelor de incheiere a lucrarilor: „Cheia de bolta a acestei inginerii financiaro-tehnice sta in alocarea fondurilor, simultan, pe mai multe tronsoane de drum, pentru a nu fi terminate la termenul prevazut in contract si a beneficia de indicele de majorare care se aplica per total valoare si nu pe valoarea rezultata in urma finalizarii unei portiuni“.

Mai pe intelesul contribuabilului, daca o firma contracteaza o lucrare pentru realizarea, sa zicem, a unui kilometru de drum, iar la finele unui an i-a ramas neterminat un metru, atunci anul viitor la suma initiala calculata pentru intreaga investitie se adauga indicele de majorare. In aceste conditii, desi lucrarea a fost realizata in proportie de 99%, valoarea investitiei se poate dubla sau chiar tripla la data receptionarii.

In plus, Gelu Visan sustine ca din cele aproximativ 300 de firme de constructii din judet, doar patru-cinci sint agreate in cadrul licitatiilor. Lucru usor de sesizat si cu ochiul liber, atit in Craiova, cit si la nivelul intregului judet.

„Am facut un calcul si am constatat ca fiecare cetatean al judetului a dat pina in prezent 300.000 de lei pentru repararea drumurilor. Nu ma refer numai la populatia apta de munca, ci si la nou-nascuti si la batrini. Iar drumurile arata in continuare asa cum arata.

Sa vina cu controlul

Dupa cum declara, Vasile Bulucea, primarul Craiovei, este satul de acuzatiile care i se aduc cu privire la masluirea unor licitatii. Si asta pentru ca nimeni nu i-a adus dovezi care sa sustina acuzatiile. Iar dupa cum se stie, pina si hotul neprins poate fi negustor cinstit!

Ce conteaza ca pe la anumite usi se zvoneste ca directorul firmei cutare este nepotul primarului sau var bun cu nevasta acestuia. Nepotisme? Astea sint aberatii!

„Daca cineva are dovezi cum ca am luat eu vreun ban sa aranjez vreo licitatie sa vina sa spuna. Din comisiile de licitatie nu face parte numai Bulucea, ci si consilieri si alti reprezentanti ai autoritatilor publice locale“, spune Vasile Bulucea.

La rindul sau, Ion Voiculescu, presedintele consiliului judetean, spune ca licitatiile tinute pentru repararea, intretinerea si reabilitarea drumurilor judetene sint corecte.

„Ati vazut vreo licitatie la care sa nu apara suspiciuni?“, se intreaba retoric Ion Voiculescu.

Presedintele consiliului judetean spune ca nimeni nu trage de timp pentru a obtine foloase materiale atunci cind vine vorba de predarea lucrarilor, dar bugetul nu poate suporta sa achite toata valoarea investitiilor intr-un singur an:

„S-a pus odata problema daca sa terminam un singur drum sau sa lucram pe cinci tronsoane in paralel. Si atunci au existat probleme ca ar fi cine stie ce interese. Asa ca am cazut de acord sa lucram in paralel la mai multe drumuri odata pentru a fi toata lumea multumita. Eu cred ca domnul Gelu Visan a ales acest exemplu pentru ca eu am fost in Consiliul de Administratie al GENERAL COMI, dar acum nu mai sint!“

Cit despre un eventual control guvernamental, autoritatile judetene nu se tem. „Pina la proba contrarie, eu zic ca nu s-a intimplat nimic si ca nu s-a intimplat nimic incorect sau in afara legii. Poate ca ar fi bine sa se faca un asemenea control pentru a nu mai exista suspiciuni. Noi nu ne temem“.

Valentin Chiata, director in cadrul Directiei tehnice a Consiliului Judetean Dolj, spune ca, pentru a repara toate drumurile din judet, ar fi nevoie de cinci mii de miliarde de lei. Citi ani? Asta nu ne mai poate spune nici macar un specialist in drumuri.

Ca va tine sau nu cont Corpul de Control al Guvernului de sesizarea consilierului doljean, inca nu se stie. Cert este ca autoritatile au bagat miinile pina la cot in buzunarele contribuabililor pentru a ingrosa bugetele unor firme de constructii. Legal, ilegal sau imoral, noi nu sintem in masura sa stabilim. Putem spune insa ca drumurile noastre de miliarde sint tot pline de gropi, ca si acum citiva ani, cind nu se platise pentru repararea lor nici macar un leu.

Exit mobile version