22 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăActualitateUn IULIE indoliat pentru aviatia postsovietica

Un IULIE indoliat pentru aviatia postsovietica

Ultimele zile ale lunii iulie a anului 2002 au devenit, la propriu, zile de doliu pentru aviatia din tarile postsovietice. Un adevarat cosmar s-a petrecut simbata, 27 iulie, in vestul Ucrainei, la Lvov, cind, in timpul unui „spectacol aviatic“, un avion de vinatoare Suhoi – „SU-27“ – apartinind fortelor militare aeriene ucrainene, s-a prabusit asupra tribunei spectatorilor, provocind moartea a 83 de persoane, dintre care 19 copii, si ranirea altor 200, unii dintre raniti fiind internati in stare foarte grava. Duminica, 28 iulie, dupa decolarea de pe Aeroportul Seremetievo-1, s-a prabusit intr-o padure de linga Moscova un avion de pasageri de tipul „Il-86“, al companiei de aviatie Pulkovo. La bordul avionului, care efectua un zbor tehnic, se aflau aproximativ 16 persoane, membri ai echipajului si insotitori de bord. Nu se stie exact numarul victimelor, metniona intr-un comentariu cu titluri cernite cotidianul moscovit Nezavisimaia Gazeta.

Acest „iulie negru“ a debutat cu ciocnirea in aer, deasupra Germaniei, a avionului de pasageri TU-154, apartinind companiei de aviatie din Baskortostan, cu un avion de transport Boeing. Asemanarea dintre cele doua catastrofe aviatice, cea de la Lvov din Ucraina, si cea din Germania consta in faptul ca si atunci, dintre cele 71 de victime, 52 erau… copii.

La un interval de citeva zile sint anuntate alte catastrofe aviatice, cele mai multe incheiate cu moartea membrilor echipajelor si a pasagerilor. Deasupra muntilor Taimar s-a prabusit un elicopter Mi-6, avind la bord membrii unei expeditii de cercetari geologice. Dupa citeva zile de cautari sint descoperite resturile elicopterului, dar nici un supravietuitor. Nici nu s-au terminat bine cautarile in Taimar, si in Extremul Orient rusesc se anunta prabusirea unui elicopter Mi-8. Aparatul s-a farimat, echipajul cu rani grave fiind spitalizat… In Caucazul de Nord, linga Hankala, isi pierd viata nu in lupta, ci ca urmare a unor defectiuni tehnice ale unui alt elicopter Mi-6, 12 militari apartinind trupelor de graniceri.

N-a fost zi din acest „iulie negru“ in care posturile de radio sau televiziune din spatiul postsovietic sa nu difuzeze stiri despre avarierea unui avion de pasageri, al carui tren de aterizare s-a blocat, despre un alt avion caruia i s-a defectat unul dintre motoare, despre un altul caruia nu i-a functionat instalatia electrica…

Accidentele de aviatie sint mai cutremuratoare in comparatie cu altele. Fiecare ascultator, telespectator sau cititor de ziar percepe aproape apocaliptic stirea, inspaimintindu-se la gindul ca si el s-ar fi putut afla printre pasagerii avionului care era in decolare, se afla in plin zbor sau se pregatea de aterizare. Cu atit mai cutremuratoare si cu un impact deosebit asupra psihicului oamenilor sint stirile despre prabusirea avioanelor in multime, „spectacolele“ aviatice pierzindu-si orice sens. De mult timp, in spatiul postsovietic, despre accidentele de avioane si elicoptere se vorbeste nu ca despre evenimente cu totul extraordinare, ci ca despre fenomene obisnuite, sublinia Nezavisimaia Gazeta. Ce se intimpla de fapt?, se intreaba acelasi ziar. A intrat oare aviatia ruseasca sub influenta raului? N-ar trebuie sa se mai zboare cu avioane rusesti? Si-au pierdut pilotii, tehnicienii si dispecerii rusi profesionalismul lor? Sa nu se mai intrebe nimeni oare ca avioanele si elicopterele de productie sovietica au imbatrinit nu numai moral, ci si fizic? Nu mai tulbura pe nimeni stirile tot mai frecvente despre prabusirea „AN“-urilor rusesti in Africa, unde aparatele nu sint scoase din uz si sint exploatate dincolo de limitele orelor de zbor admise?

De ce si-a pierdut viata guvernatorul Aleksandr Leben? Probabil din acelasi motiv pentru care a fost doborit, de catre trupele de artilerie ucrainene, deasupra Marii Negre, avionul de pasageri Tu-154 al companiei de aviatie Siberia. Motivul adevarat trebuie cunoscut de toti, acesta fiind indisciplina si neglijenta. Pilotii lui Aleksandr Lebed au ridicat elicopeterul in aer pe o furtuna naprasnica. Artileristii antiaerieni ucraineni… au uitat ca in spatiul lor aerian mai zboara, pe linga tintele de manevra, si avioane de pasageri. Din aceleasi motive s-a intimplat si marea tragedie de linga Lvov. Organizatorii „mitingului aviatic“ au permis ca avioanele sa zboare deasupra tribunei de spectatori, fapt care nu este permis niciunde in lume. Factorul uman din aviatia postsovietica are pe constiinta prea multe jertfe, incheie Nezavisimaia Gazeta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS