8 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024

Dictionar economic

Canalul de distributie reprezinta ruta si modalitatile de trecere a unui produs de la unitatea producatoare la consumatorul final, precum si intermediarii implicati in deplasarea respectiva. De asemenea, canalul de distributie trebuie inteles atit ca un circuit al deplasarii, cit si ca o succesiune de transferuri ale titlului de proprietate asupra produsului intre verigile componente ale acestui circuit. Canalul de distributie a produselor se caracterizeaza prin trei dimensiuni: lungime, latime si adincime. Prin lungimea canalului se intelege numarul de intermediari prin care trece produsul pina la consumatorul final; prin latime, numarul unitatilor prin care se asigura desfacerea produsului in cadrul unei anumite etape a circuitului; prin adincime, gradul in care canalul se apropie de punctul final, de consum. Reteaua canalului de distributie a produselor trebuie sa se caracterizeze printr-un mare grad de flexibilitate, spre a se putea adapta cu maximum de operativitate la schimbarile din mediu si a satisface cit mai bine cerintele consumatorilor. Deciziile legate de alegerea canalelor de distributie fac parte din deciziile strategice ale unitatii. In alegerea canalelor exista trei alternative: canal direct, canal scurt si canal lung. Prima alternativa – spre deosebire de celelalte doua – nu comporta intermediari. Alegerea intre aceste alternative depinde de o serie de factori dintre care amintim: tipul produsului distribuit, caracteristicile consumatorului, caracteristicile retelei de desfacere deja existente, structura cererii si numarul consumatorilor divizati in segmente variate, dispersia geografica, frecventa achizitiilor, cantitatile medii achizitionate, modul de comportare a concurentilor, capacitatea financiara a unitatii producatoare etc. Alegerea se face tinind seama de o serie de criterii: criteriul economic al bunei functionari a retelei, a flexibilitatii sale etc., dintre care cel economic este hotaritor. In acest scop se folosesc o serie de metode, analiza punctului critic sau al gradului de rentabilitate, analiza ratei de valorificare a canalului, metoda punctului ponderat sau metoda clasificarii ierarhice etc.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS