17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalTotul despre giratorii

Totul despre giratorii

Pentru că legislaţia actuală tratează destul de vag regulile de circulaţie într-o intersecţie în sens giratoriu, GdS încearcă să lămurească modul în care se intră, se circulă şi se iese dintr-o astfel de intersecţie

Considerat cel mai eficient şi sigur mod de gestionare a unei intersecţii, sensul giratoriu este folosit cu succes în ultimii ani şi în Craiova. Totuşi, unele sensuri giratorii din municipiu, cum ar fi cel de la kilometrul zero, le dau dureri de cap multor şoferi care circulă după „ureche“, fără a respecta cele mai elementare reguli. De altfel, poliţiştii de la Rutieră recunosc că şoferii craioveni nu prea ştiu să folosească un sens giratoriu, motiv pentru care circulaţia rutieră în astfel de intersecţii se desfăşoară mai degrabă greoi.

Litera legii

Legislaţia în vigoare tratează destul de general circulaţia în sensurile giratorii, atât Codul Rutier, cât şi Regulamentul de aplicare al Codului Rutier făcând numai câteva referiri la aceste intersecţii. Potrivit art. 55 din Codul Rutier, sensul giratoriu este o intersecţie cu circulaţie dirijată. La art. 57 se spune că în intersecţiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecţie. La rândul lui, Regulamentul de aplicare a Codului Rutier prevede la art. 135 că conducătorul unui vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere când urmează să intre într-o intersecţie cu circulaţie în sens giratoriu celor care circulă în interiorul acesteia. Un alt articol din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier care se referă la sensurile giratorii este nr. 142. Acesta stipulează că se interzice oprirea voluntară a vehiculelor în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 25 m de colţul intersecţiei.

Ce spun poliţiştii

Poliţiştii din cadrul Biroului Examinări al Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor Dolj spun că circulaţia într‑un sens giratoriu nu ar avea „secrete“ dacă şoferii nu ar considera o astfel de intersecţie mai… specială.
Astfel, poliţiştii doljeni au explicat că prima greşeală a şoferilor este că nu tratează sensurile giratorii ca o intersecţie ca oricare alta. „Eu le explic celor care susţin examenul pentru permisul de conducere că un sens giratoriu trebuie gândit ca o intersecţie normală, dar care are, să zicem, o groapă chiar în mijloc. Îi întreb ce fac când intră într-o astfel de intersecţie şi îmi răspund invariabil că ar ocoli groapa. În acelaşi fel trebuie abordat şi un sens giratoriu“, a explicat comisar-şef Relu Petrescu din cadrul Biroului Examinări.
Acesta a precizat că, în primul rând, selectarea benzilor de circulaţie înainte de intrarea în sensul giratoriu se face ca şi în cazul unei intersecţii obişnuite: cei care vor să meargă către stânga ocupă banda a doua sau a treia, în funcţie de numărul acestora, iar cei care vor să facă dreapta sau să iasă pe a doua ieşire se încadrează pe prima sau a doua bandă. După încadrarea pe benzi, se dă prioritate celor care circulă deja în sensul giratoriu, după care, odată intraţi, se păstrează banda până la ieşirea dorită.
De asemenea, poliţiştii spun că mulţi şoferi cred că într-un sens giratoriu cu mai multe benzi este valabilă prioritatea de dreapta, lucru care este neadevărat. Pentru a înţelege circulaţia în giratorii, poliţiştii spun că ar trebui ca şoferii să le compare cu un drum în curbă cu mai multe benzi. Ca şi pe un astfel de drum, şi în sensurile giratorii funcţionează regulile schimbării benzilor de circulaţie sau a direcţiei de mers.
O a treia, dar nu mai puţin importantă regulă pentru circulaţia într-un sens giratoriu este semnalizarea. Unii şoferi „uită“ să semnalizeze când vor să iasă din giratoriu, astfel că aceia care vor să intre în sens aşteaptă mai mult, iar traficul este îngreunat.      
În plus, ofiţerii Biroului Rutier Craiova îi sfătuiesc pe şoferi să circule cu viteză redusă în sensurile giratorii, dar şi să-i respecte pe ceilalţi participanţi la trafic.

Alte „păcate“ ale şoferilor

Poliţiştii doljeni mai spun că pe lângă greşelile deja „clasice“ – selectarea greşită a benzilor de circulaţie, schimbarea benzilor aiurea în sensul giratoriu sau nesemnalizarea ieşirii din sens, şoferii craioveni mai au un obicei prost: intră la „tupeu“ în sensul giratoriu pentru a-i forţa pe cei care circulă deja în sens să le dea prioritate.
La acesta se adaugă şi „problema generală“ a şoferilor craioveni, după cum spun poliţiştii, aceea că circulă numai pe banda a doua sau a treia şi nu folosesc mai deloc prima bandă, aşa cum ar fi normal.

Accidente în giratorii
Potrivit politiarutiera.ro, în sensurile giratorii se înregistrează cu 40% mai puţine coliziuni între automobile şi cu până la 90% mai puţine accidente mortale faţă de o intersecţie normală. Acest lucru se datorează pe de o parte faptului că şoferii reduc viteza înainte de intrarea în sensul giratoriu pentru a putea acorda prioritate, iar pe de altă parte, faptului că majoritatea sensurilor giratorii sunt gândite pentru a fi „negociate“ cu o viteză maximă de 25-40 km/oră.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS