15.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCum poţi afla salariul preşedintelui de asociaţie

Cum poţi afla salariul preşedintelui de asociaţie

http://www.youtube.com/watch?v=fbnGZ_pbITE

Proprietarul de la bloc s-a învăţat să dea a lehamite din cap şi să spună: „Au adus oamenii lor, i-au votat şi aşa au ajuns în fruntea asociaţiei de proprietari“. În realitate, este vorba de nepăsare, dezinteres şi lipsă de informare, fiindcă puţini sunt proprietarii care renunţă la treburile cotidiene pentru o oră, o dată pe an, şi participă la Adunarea Generală convocată de reprezentaţii asociaţiei din care fac parte. Dacă vor să ştie pe ce sunt cheltuiţi banii care li se cer de către asociaţie şi, mai ales, cine şi cum gestionează aceste sume destul de mari, craiovenii care locuiesc la bloc trebuie să meargă la Adunarea Generală, care se ţine obligatoriu în primul trimestru al anului. Este şi singura ocazie când pot să ia atitudine. Preşedintele Uniunii Asociaţiilor de Proprietari Craiova 2012, prezent în cadrul emisiunii „Viaţa la bloc“, care poate fi vizionată pe www.gds.ro, a explicat de ce este importantă prezenţa la Adunarea Generală.

Adunările sunt obligatorii

Adunările se ţin obligatoriu cel puţin o dată pe an, de regulă în primul trimestru.
„La aceste adunări au dreptul, dar şi obligaţia, chiar dacă nu este expres prevăzut în lege, de a participa toţi membrii asociaţiei de proprietari. Articolul 9 din Legea nr. 230/2007 spune că proprietarii membri ai asociaţiei au dreptul să participe, cu drept de vot, la Adunarea Generală a proprietarilor, să îşi înscrie candidatura, să candideze, să aleagă şi să fie aleşi în structura organizatorică a asociaţiei de proprietari“, a spus Ion Pătrulescu.
Prin urmare, proprietarii nu trebuie să fie indiferenţi sau să trateze cu superficialitate anunţurile care îi înştiinţează că va avea loc adunarea. Preşedintele şi comitetul, adică cei care se ocupă de organizarea adunării, îi pot chema pe proprietari să participe la şedinţă pe bază de convocator, cu care merg din uşă în uşă în blocurile din asociaţie. Proprietarii află astfel data, ora şi locul în care se ţine adunarea şi semnează acel convocator. Anunţul se face cu cel puţin şapte zile înainte. „Neconvocarea Adunării Generale ordinare, cel puţin o dată pe an, în primul trimestru, constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 la 3.000 de lei“, a mai spus Pătrulescu.

Craiovenii nu se prea duc la adunări

Am încercat să aflăm chiar de la proprietari dacă participă la Adunările Generale. Am luat ca punct de reper câteva asociaţii din Brazda lui Novac. „Degeaba noi susţinem ce susţinem, îi pun tot pe ai lor, fac şmecherii. Dar nu vine nici lumea“, a afirmat Pavel Marin, proprietar din cadrul Asociaţiei A26 Brazda lui Novac. Şi la Asociaţia nr. 15 Brazda lui Novac prezenţa lasă de dorit. „Nu prea vin oamenii la adunare. Cei care sunt restanţieri nu vin, vin doar cei buni platnici, şi nici ei“, a spus Mihai Diţescu, proprietar. Absenţă şi dezinteres se înregistrează şi la Asociaţia nr. 14 Brazda lui Novac, Asociaţia nr. 6 Brazda lui Novac şi Asociaţia Mareşal Ioan Antonescu. „Eu merg la adunări că sunt în comitet. Când avem prima adunare, nu prea avem prezenţă, îşi lasă nădejdea pe alţii şi după aia încep să ţipe. Nici la reconvocată nu vin“, a explicat Mihai Tuţă, proprietar.
Proprietarii trebuie să ştie că hotărârile care se iau în Adunarea Generală, chiar dacă sunt votate de un număr foarte mic de proprietari, vor fi obligatorii şi pentru ei, aşa cum s-a întâmplat la Asociaţia nr. 1 Brazda lui Novac. „S-a ţinut adunarea, s-a pus un afiş, dar a dispărut, lumea nu s-a prezentat, s-a repetat, au fost prezenţi 20 şi au luat hotărâre pentru 400. Sunt trei membri în comitet şi ne hotărăsc nouă soarta cum vor ei. De exemplu, au luat hotărârea să se angajeze un avocat, fără voinţa noastră“, a susţinut Iancu Tiberiu Herbai, proprietar.

Adunarea, oglinda asociaţiei de proprietari

În Adunarea Generală se discută despre bugetul de venituri şi cheltuieli, se stabilesc cotele de participare pe persoană la cheltuielile aferente persoanelor cu domiciliul stabil în clădire. Se discută şi se hotărăşte participarea proprietarilor la cheltuielile de administrare şi de întreţinere a clădirii, modul de folosire a fondurilor proprii şi activităţile pentru care se pot încheia contracte de prestare de servicii: câţi bani se vor da pentru detergent, mături, hârtie pentru imprimantă, program pentru calculator, deratizare. Pe ordinea de zi a şedinţei trebuie incluse, obligatoriu: analiza şi aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli, stabilirea fondurilor de rulment şi reparaţii, prezentarea situaţiei restanţierilor, situaţia plăţilor către furnizorii de servicii, raportul cenzorului, modalitatea de repartizare a diferenţelor de apă, cuantumul penalităţilor proprii. „Aceste date se vor trece obligatoriu într-un proces-verbal, pentru că se poate întâmpla să se ajungă în instanţă, să spunem cu un restanţier căruia i s-au perceput penalităţi altele decât cele ale furnizorului. Instanţa cere un document justificativ, iar acesta este, în acest caz, tocmai acest proces-verbal. Dacă acest lucru nu s-a consemnat, asociaţia pierde procesul“, a precizat avocatul Cătălin Şchiopu. Legea prevede că Adunarea Generală a asociaţiei de proprietari poate adopta hotărâri cu privire la activitatea de administrare şi de întreţinere a condominiului, aprobarea lucrărilor de reparaţii capitale şi reparaţii curente ce urmează a se efectua în cursul anului, situaţia contractelor cu furnizorii de servicii, mai ales problemele datoriilor.
Este singura dată când proprietarii pot decide asupra angajării şi numirii celor care le vor administra banii, adică angajarea unui administrator, numirea unui preşedinte şi a unui comitet, alegerea unui cenzor. Alt lucru important care se hotărăşte cu această ocazie sunt sumele cu care aceştia vor fi remuneraţi.
„Adunarea Generală poate adopta hotărâri dacă majoritatea membrilor asociaţiei de proprietari sunt prezenţi personal sau prin reprezentant legal. Dacă nu este întrunit cvorumul necesar de jumătate plus unu, adunarea va fi suspendată şi reconvocată în maximum zece zile de la data primei convocări. Ulterior, hotărârile vor putea fi adoptate indiferent de numărul celor prezenţi, dacă există dovada că toţi membrii asociaţiei au fost convocaţi“, a explicat Ion Pătrulescu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS