14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalPunct final bacalaureat 2011

Punct final bacalaureat 2011

Bacalaureatul 2011 va rămâne în istorie ca primul examen în care au fost demantelate ipocrizia, minciuna şi mistificarea ce l-au însoţit 20 de ani cel puţin.
Meritul îi aparţine ministrului Funeriu, care a pus piciorul în prag şi a transmis în teritoriu mesajul ca examenul de anul acesta să fie corect, mesaj perceput ca atare de inspectori, profesori, directori şi ceilalţi membri ai comisiilor de examen. Şi care au cuplat la acest îndemn.

Explicaţiile aşa-zisului eşec sunt multe

Spre deosebire de alte ţări, la noi întreaga serie de absolvenţi de gimnaziu merge la liceu, au, n-au resursele pentru un traseu educaţional pretenţios, ce pretinde înclinaţii spre domeniul conceptual-teoretic. Aşa şi trebuie ţinând cont că diploma de bacalaureat este paşaportul pentru învăţământul superior, unde nu te poţi duce cu tabla înmulţirii, uneori nici aceasta bine ştiută.
Pe scurt spus, 1/3 din masa de elevi se descurcă singuri cu resursele din dotare şi fac faţă cu brio acestui examen, (cei care au luat din prima sesiune examenul), o altă treime ar trece dacă ar învăţa mai mult, dacă ar avea profesori competenţi şi dăruiţi meseriei şi părinţi care să-i ţină din scurt, iar ultima treime nu are ce căuta la liceu, fiindu-i mai potrivit un traseu vocaţional sau aplicativ. Asta îmi spune experienţa de 30 de ani la catedră, la un grup şcolar.
În alte ţări treimea cu înclinaţii mai degrabă aplicative are suficiente trasee educaţionale astfel încât să nu vină neapărat la liceu, că nu se termină lumea fără studii liceale şi universitare. De aici diferenţa de procente de promovare la bacalaureat între noi şi alte ţări.  Iar un procent final de promovare de 55-56% nu este chiar aşa de prost. Acesta era procentul de promovare în Franţa, în urmă cu 10-15 ani.

Ce s-a întâmplat la sesiunea din toamnă?

Am fost plăcut impresionat să văd că majoritatea judeţelor au procente de promovare cuprinse între 10-22%, cu media pe ţară 16%. E perfect din punct de vedere statistic, al legii numerelor mari şi al curbei lui Gauss.
Cu atât mai neplăcut apar procentele unor judeţe care sar departe din această schemă: Giurgiu 39%, Ilfov 38%, Suceava 36%, Vaslui 31%. De departe procentul cel mai scandalos s-a înregistrat la Mehedinţi: 53%.
Mehedinţiul reprezintă un caz halucinant, pe care nimeni nu are curajul să-l explice. Acum doi ani avea procent de promovare, în vara, aproape 99%, acum un an 82%, în iulie anul acesta 28%, iar acum, în septembrie, 53%! Cum este posibilă această variaţie incredibilă, cu aceiaşi elevi, aceiaşi profesori, că nu s-a schimbat apa din fântâni, nivelul de trai, în doi ani? Când au fost cinstiţi?
La fel de ciudată este situaţia de la Suceava. Ani la rând în fruntea clasamentelor, în iulie a avut 67% procent de promovare fără camere de luat vederi, acum, în toamna, cu câteva zile înainte de examen încă nu făcuseră rost de camere, că n-au bani, că primăria este obligată să le procure. Până la urmă au făcut rost cumva, prin împrumut, se pare, dar nu e sigur că au şi fost puse în funcţiune. Or fi fost doar de decor. Aşa au obţinut 36% promovare, care adăugate celor 67% din vară duc procentul de promovare la peste 90%.
Există un risc major aici, care poate distruge tot efortul ministrului Funeriu de a face un bacalaureat corect. Elevii şi profesorii, comisiile de examen din judeţele cu procente de promovare „normale“, între 10-22%, să se simtă frustraţi de această situaţie, un fel de „ce suntem noi, proştii satului, să fim cinstiţi, iar alţii fură nestingheriţi şi elevii din acele judeţe să ajungă la facultate sau în joburi mai bine plătite?“ Şi au dreptate să judece aşa.
Alături de un apel public către ministrul Funeriu de punere în aplicare, singura ieşire din acest impas este recorectarea urgentă a tuturor tezelor din cele cinci-şase  judeţe care au procente de promovare peste 30%, la Bucureşti sau în alte judeţe, cu monitorizarea unor observatori neutri, pentru a se vedea cât de cinstit au fost corectate şi să se depisteze tezele identice. Conform metodologiei de examen, aceste teze identice pot fi anulate şi post factum, adică după anunţarea rezultatelor. Simultan cu preluarea fişierelor cu înregistrările video, pentru a vedea dacă ele există, şi ce contţin. Nu este suficient un control superficial al unor inspectori din minister în aceste judeţe, care să constate că nu s-a întâmplat nimic.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII