12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalNemţii plâng după tramvaiele din Craiova

Nemţii plâng după tramvaiele din Craiova

Nemţii nostalgici din München regretă vechile tramvaie care acum circulă în Craiova. Le regretă, se interesează de soarta lor şi vin să le viziteze în oraşul de pe malul Jiului. Şi chiar mai fac o ultimă călătorie cu ele.

Privind la tramvaiele care străbat zilnic oraşul şi care îi transportă pe craioveni spre casă sau spre serviciu, ai putea spune: „Nişte hârburi“. Dar aceste mijloace de transport în comun sunt regretate de nemţii care le-au folosit timp de patru decenii. Locuitorii nostalgici din München privesc cu jind la vechile modele, care au dispărut de pe străzile metropolei bavareze şi sunt acum în toate marile oraşe ale Europei de Est. În România, ele circulă în Craiova şi Timişoara. „Cântecul“ zgomotos al roţilor, scaunele tapiţate, căldura plăcută din zilele friguroase sunt doar câteva dintre amintirile care au rămas imprimate în memoria bavarezilor. Cei mai zeloşi dintre nemţi au format cluburi şi în perioada estivală vin în România să viziteze „bijuteriile“ Rathgeber. Locuitorii din München îşi amintesc cu nostalgie de anii de glorie ale vechilor „Trams“ şi care, în viziunea specialiştilor germani, sunt mai costisitor de întreţinut decât de înlocuit. „Vechile tramvaie sunt un simbol al oraşului. Mi se pare că merg chiar mai repede decât cele noi. Eu le-aş fi revopsit şi le-aş mai fi îmbunătăţit“, spune Sema Temiz, de 25 de ani. La fel de nostalgic este şi Frank Pastoschka, un funcţionar de 40 de ani, din oraşul bavarez.
„Un astfel de tramvai are farmecul lui. Chiar şi zgomotele şi felul cum se mişcă. Mi se pare fascinant“, spune el. Pentru studenta Daniela Swertz, „tramvaiele Rathgeber fac parte din imaginea oraşului. Mi-ar părea rău ca totul în acest oraş să pară nou. Nici clădirile vechi nu sunt demolate, doar pentru că nu sunt la modă“.
Vechile tramvaie produse de Moosacher Waggonfabrik Rathgeber sunt acum înlocuite în Germania cu unele performante, realizate de firma Stadler din Pankow. În acest an, vor fi puse în circulaţie încă patru tramvaie, iar în 2010, alte zece. Pentru acest schimb de generaţii, Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) a investit peste 40 de milioane de euro. Noile tramvaie au facilităţi pentru persoanele cu handicap şi sunt dotate cu sistem de climatizare, astfel că atât vara, cât şi iarna temperatura din interior este plăcută. Noile modele sunt dotate cu camere de supraveghere

Au prins iz oltesesc

În Bănie, tramvaiele nemţeşti şi-au făcut apariţia în 2007, când primăria a achiziţionat 12 garnituri la mâna doua, cu 30.000 de euro bucata. Că sunt sau nu la modă pentru craioveni, nu mai contează. În privinţa confortului, s-a făcut un pas înainte faţă de vechile tramvaie româneşti, construite la Timişoara, şi care te scuturau cu putere la fiecare cotitură.
„Cum erau ălea de acum cinci, şase ani? Dacă nu te ţineai bine, te trezeai în nas. Aştia sunt mai bune, dar nu moderne, cu aer condiţionat sau mai ştiu eu ce. Sunt mai curate şi merg silenţios“, spune o doamnă, care urcă de la Piaţa Centrală.
Aşadar, mai greu cu nostalgia la români, care nici nu vor să mai audă de vechile tramvaie, care şi noi erau mai proaste decât vechiturile europenilor din Vest. Recondiţionate chiar de nemţi înainte de a fi achiziţionate de autorităţile craiovene, tramvaiele încă poartă vechile inscripţii în limba germană. Multe dintre ele atenţionări, dar în limba germană. Pe exterior reclamele locale stau laolaltă cu cele nemţeşti. Vopsite în galben şi roşu, transportă zilnic mii de craioveni, fără să dea semne de oboseală. Modificările făcute de vechii proprietari încă sunt vizibile, scaunele tapiţate sunt departe de cele de plastic aflate în vechile mijloace de transport, rigide şi care îşi schimbau temperatura în funcţie de anotimp, prea reci iarna şi prea fierbinţi vara. Ferestrele au fost şi ele schimbate. Ce-i drept, uşile au început să semene cu cele ale hârburilor din transportul în comun din Craiova. Nu se mai închid ermetic, o deschizătură de câţiva centimetri, pe timp de vară, înlocuieşte aerul condiţionat. „Aşa suntem noi, luăm vechiturile altora! Este şi cu tramvaiul ca şi cu autoturismele. Compari o marcă nemţească cu una românească? Acestea sunt vechi, dar încă funcţionează. Sunt acceptabile. Eu merg de la cămin la facultate aproape zilnic. Probabil va trece mult timp până vom avea şi noi un tramvai modern, cu aer condiţionat vara, şi iarna să funcţioneze căldura“, este părerea unui student, Ionuţ.

Nemţii nostalgici vin la Craiova

Nemţii interesaţi de fostele lor tramvaie vin în fiecare an la Craiova pentru încă o călătorie cu aceste mijloace de transport în comun. Au vizitat şi anul trecut oraşul şi Regia Autonomă de Transport şi se vor întoarce şi în acest an. Cel puţin aşa susţine directorul tehnic al RAT Craiova, Năstase Şutru. Acesta spune că, în Craiova, problema nu sunt tramvaiele, ci calea de rulare, adică liniile, care nu a fost reabilitată din 1987.
„Mulţi ne condamnă că nu achiziţionăm tramvaie noi. Să facem o comparaţie: o garnitură la preţ nou costă două milioane de euro, una la second hand, 30.000 de euro. Regia nu îşi permite un cost atât de ridicat. Cele nemţeşti sunt bune. Din păcate, liniile sunt problema. De-a lungul anilor, de la înfiinţare până în prezent, s-au făcut numai cârpeli. Modificările la calea de rulare s-au făcut cu bani europeni şi fonduri de la bugetul local, dar o reabilitare în întregime a liniilor nu. Tramvaiele venite din Germania au o garanţie de şase-şapte ani, dar cu siguranţă vor rămâne o perioadă mai îndelungată în oraşul nostru. Şi cu aerul condiţionat este o problemă. Staţiile sunt prea dese, nici nu se obţine o temperatură optimă, că se deschid uşile. Ar fi mult mai costisitor. Este adevărat că nemţii sunt interesaţi de fostele lor tramvaie. Vin în fiecare an în Craiova şi se interesează de soarta lor. Cer să le arătăm cum sunt întreţinute şi vor să facă o plimbare cu ele. Sunt în special pensionari constituiţi în cluburi. Pe cele din Olanda le-am achiziţionat chiar cu sprijinul financiar al unor asemenea cetăţeni nostalgici, să le spun aşa“, a declarat Năstase Şutru, director Tehnic la RAT Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

20 COMENTARII