10.1 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateCardul de sănătate: nervi de oţel şi ore de aşteptare

Cardul de sănătate: nervi de oţel şi ore de aşteptare

Zeci de persoane au așteptat ieri la biroul de internări al Spitalului Județean de Urgență Craiova pentru că sistemul informatic a mers greu (Foto: GdS)
Zeci de persoane au așteptat ieri la biroul de internări al Spitalului Județean de Urgență Craiova pentru că sistemul informatic a mers greu (Foto: GdS)

Ieri, în prima zi în care serviciile medicale s-au acordat numai pe baza cardului electronic, pacienții au stat la cozi ore întregi pentru că sistemul informatic s-a blocat. Majoritatea medicilor s-au plâns de faptul că același sistem a bulversat toată activitatea.

Haos, acesta a fost cuvântul de bază ieri în sistemul medical. Implementarea cardului de sănătate i-a dat peste cap atât pe bolnavii care au așteptat ore întregi până să fie internați sau să primească îngrijiri în cabinetul medicului de familie, cât și pe medici. „Este inuman ceea ce se întâmplă“, „Nu merge. Nu pot să fac nimic“, au fost reacțiile medicilor după prima zi în care implementarea cardului ar fi trebuit să ajute la eficientizarea sistemului. Sunt șapte ani de când a fost lansată ideea introducerii cardului de sănătate în sistemul de sănătate românesc. Însă, nici după trecerea acestor ani, sistemul nu este funcțional în totalitate. De la 1 mai, serviciile medicale și farmaceutice sunt validate și decontate doar pe baza documentului electronic. Realitatea din cabinetele medicilor arată, în schimb, că mai sunt multe de pus la punct până în momentul în care aceste operațiuni să fie făcute cu succes.

„Ne spun că nu merge sistemul. Vai de noi…“

Ieri, în jurul orei 10.00, la biroul de internări al Spitalului Județean de Urgență Craiova erau zeci de pacienți. Veniți cu noaptea în cap să se interneze, bolnavii s-au așezat la rând cu cardul în mână. „Sunt de la ora 7.00. Am nora care stă la rând și este pe la jumătate că nu merge cardul, nu merge sistemul. Stăm aici de azi-dimineață pentru o foaie de internare. Nu știu cât mai durează. La unii merg cardurile, la alții nu… Mai rău a îngreunat situația cardul ăsta. Am fost sâmbătă la Cardiologie și tot așa mult am stat. Din 30 de persoane, cât am fost la consultație, doar la două a mers cardul“, spune Viorica Staicu, care a venit din Filiași.
La rând așteaptă și Tatiana Diță: „Am diabet și stau la rând. Nu am mâncat și nu am băut nici o gură de apă. Sunt aici de la ora 7.00. Ne spun că nu merge sistemul. Vai de noi…“.
În Policlinica spitalului o întâlnim pe Eleonora Bică. Aceasta stă în picioare, la rând, cu cardul în mână. „Am venit de la ora 6.00, cu autobuzul, de la Vela. Este mare încurcătură aici, ba cu cardurile că nu sunt activate, ba nu a venit domnul doctor. Așteptăm“, se plânge femeia. Au fost însă și pacienți care au uitat să ia cu ei cardul de sănătate. Năstasie așteaptă de două ore pentru internare și mai are de stat pentru că și-a uitat cardul acasă și cineva din Segarcea trebuie să vină să îl aducă. „Aștept, ce să fac? Nu am știut că trebuie aici“, spune Năstasie.

„Am încercat să nu trimitem pacienții acasă“

Managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova, dr. Bogdan Fănuță, spune că spitalul dispune de 110 cititoare de carduri și că, în situația în care bolnavii nu au adus cardul, internările s-au făcut totuşi urmând ca până la momentul externării pacienții să-l aducă. „Internările în spital cu cardul se fac puțin mai greu, dar în acest moment funcționează sistemul. Am cumpărat 110 cititoare de card, câte unul la nivelul fiecărui cabinet din ambulatoriu și în anumite secții, unde este nevoie. Cu siguranță mai cumpărăm vreo 15-20 de cititoare. Sunt pacienți care s-au prezentat fără card cu toate că știau că le trebuie. Am făcut internările, dar până la momentul externării trebuie să îl aducă. Am încercat să nu trimitem pacienții acasă, deoarece unii sunt veniți de la o distanță de peste 100 de kilometri“, a declarat dr. Bogdan Fănuță.

„Sistemul nu a funcționat deloc“

Cristiana Militaru, medic primar medicină de familie în Craiova, spune că luni sistemul nu am mers mai deloc (Foto: GdS)
Cristiana Militaru, medic primar medicină de familie în Craiova, spune că luni sistemul nu am mers mai deloc (Foto: GdS)

Și la cabinetele medicilor de familie, pacienții au fost nevoiți să aștepte. În cele mai multe cazuri, medicii au trimis pacienții acasă așa cum au venit. Cristiana Militaru, medic primar medicină de familie în Craiova, spune că sistemul nu am mers mai deloc. „A fost o zi de coșmar, sistemul nu a funcționat deloc. Foarte puține carduri au putut fi folosite, în sensul că o bună parte dintre ele nu s-au putut activa. Operațiunea aceasta a decurs relativ bine până astăzi, dar astăzi nici măcar activarea nu s-a putut face. Cardurile care deja erau activate în momentul în care le-am introdus în cititor am primit mesaj de eroare, adică ni se spunea că respectivul card nu se vizualizează ca fiind activ, deși el era introdus în cititor și în momentul în care am încercat să validăm ni se dădea mesaj că se face validarea serviciului, dar fără card. Iar asta nu este în regulă, pentru că nouă nu ni se plătesc serviciile dacă nu sunt validate cu cardul“, explică medicul.

„Pacienții care au venit astăzi i-am reprogramat“

Dr. Cristiana Militaru a luat legătura cu reprezentanții CAS, dar problema nu s-a rezolvat. Pacienții au fost reprogramați. „Am înțeles că problema este în toată țara. Sunt și pacienți care nu și-au primit cardul și în cazul acestora se poate valida serviciul atâta timp cât vor aduce adeverință de la Casă care să ateste că sunt asigurați și că nu au intrat încă în posesia cardului. Pacienții care au venit astăzi i-am reprogramat, i-am rugat să sune în prealabil pentru că nici mâine nu am garanția că sistemul va funcționa. Toți colegii mei s-au lovit de această problemă astăzi. Suntem la tura de dimineață. În mod normal noi ne-am terminat programul pentru că este ora 13.00, dar eu încă mai am pacienți la ușă și asta este încă o problemă pentru că serviciile ni se validează doar pe timpul contractat cu Casa, ori eu mai am pacienți la ușă… și dacă le acord servicii mi se spune că nu mi se plătesc. Singurii cărora le-am putut acorda servicii astăzi au fost copiii și întâmplător doi-trei adulți în cazul cărora la momentul respectiv nu a fost blocat sistemul. Am mai vorbit cu un medic din policlinică la care a ajuns un pacient de-al meu al cărui card nu figura ca fiind activat, deși eu îl activasem, și îmi spunea că și ei s-au izbit de aceeași problemă pentru că nu merge nici un card. La toate dă eroare“, a adăugat medicul.

„Sistemul este subdimensionat“

Dumitra Gindrovel, medic de familie în Sadova, susține că din cauza erorilor apărute în sistem oamenii au așteptat foarte mult sau au plecat acasă: „Ceea ce se întâmplă în acest moment este aproape de genocid. Citire card neautentificat este eroarea care îmi apare cel mai frecvent. Omul stă lângă tine și așteaptă și trebuie să îi spui «stai puțin că nu merge sistemul». Și văd că nu primesc nici un răspuns o jumătate de oră… Nu se poate așa ceva. Am vorbit cu cineva de la CAS. Din păcate, sunt legați de mâini și de picioare pentru că ordinul vine de la București. Sistemul este subdimensionat, în sensul că funcționează foarte bine atunci când lucrăm dimineața la ora 8.00, dar la 8.30 s-a blocat deja pentru că atunci încep să lucreze în sistem și alți colegi. Unitatea lor de la București nu merge cum trebuie. Îmi apare că este indisponibilă. Și asta se întâmplă în mod frecvent“.
Ca să poată activa cardurile, dr. Dumitra Gindrovel i-a rugat pe pacienți să vină seara, atunci când sistemul este posibil să fie mai puțin solicitat. „Pe 1 mai a funcționat perfect pentru că nu au lucrat medicii de familie sau cabinetele din ambulatoriu. Dar în acest moment este dezastru. Am trimis acasă o parte dintre pacienți. Cei care au nevoie de activarea cardului pentru că trebuie să meargă în altă parte la medic i-am rugat să vină seara că poate sistemul o să meargă mai bine și o să lucrez în afara programului“, a explicat dr. Dumitra Gindrovel.

În Dolj, peste 300 de carduri pierdute sau furate

Reprezentanții CAS Dolj au precizat faptul că până în acest moment din cele aproximativ 35.000 de carduri de sănătate care au ajuns la sediul instituției au fost ridicate de către asigurați 17.253. De asemenea, au fost înregistrate 170 de carduri refuzate de asigurați din diverse motive. Au fost declarate peste 300 de carduri pierdute sau furate. În cazul asiguraţilor care nu au primit cardul de sănătate, furnizorii de servicii medicale vor verifica în sistem calitatea de asigurat a pacientului pentru a-i oferi serviciul de care are nevoie.

Vasile Ciurchea: Sistemul nu a fost blocat, a fost o întârziere în răspuns

Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Vasile Ciurchea, a declarat ieri, potrivit Hotnews, că nu există un blocaj în sistemul de validare a cardurilor de sănătate, el admiţând însă că „a fost o întârziere în răspuns, dar în nici un caz nu a fost blocat“. Vasile Ciurchea a ţinut să clarifice şi situaţia pacienţilor care nu au intrat încă în posesia cardului. El a explicat că „acel cetăţean care apare în sistem ca având cardul emis are dreptul la servicii medicale, iar celui care acordă asistenţă medicală îi este decontată valoarea. Dacă cineva nu a intrat în posesia cardului, aceşti pacienţi nu trebuie să îşi facă griji, pentru că vor beneficia de servicii medicale“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS