9.5 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateRețeta electronică dă uneori rateuri

Rețeta electronică dă uneori rateuri

Rețeta electronică pune în continuare probleme medicilor și pacienților - FOTO: Arhiva GdS
Rețeta electronică pune în continuare probleme medicilor și pacienților – FOTO: Arhiva GdS

Rețeta electronică este obligatorie de aproximativ doi ani. Însă, sistemul informatic în care medicii trebuie să prescrie rețeta dă erori în unele cazuri. Medicii care lucrează în mediul rural spun că de multe ori internetul nu merge, iar din această cauză pacienții sunt nevoiți să aștepte.

Rețeta electronică a fost pusă în aplicare de la 1 ianuarie 2013 și constă într-un formular implementat în sistemul de sănătate prin care sunt prescrise medicamentele pacienților. Introdusă pentru eficientizarea sistemului medical, rețeta electronică este completată direct în calculator de către medic. După ce rețeta este prescrisă de către medic, datele sunt transmise on-line direct către farmacii, iar orice farmacie care intră în sistem poate vedea reţeta şi elibera medicamentele. Rețeta on-line este completată de medic cu ajutorul unei aplicații informatice conectate la Sistemul Informatic pentru Prescripția Electronică (SIUI) al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS). Prescripția este validată și înregistrată în forma electronică în sistem înainte să fie tipărită.

„Se întâmplă să se întrerupă curentul și atunci nu mai ai ce să faci“

Totul pare organizat și eficient pe hârtie, însă realitatea din cabinetele medicilor arată altceva. Aceștia susțin că există tot felul de erori din cauza sistemului în care se introduc datele legate de reţeta electronică. Medicii spun că se întâmplă uneori să nu poată să acceseze sistemul pentru că funcționează greu sau nu merge deloc. Medicul de familie Mihaela Gongu spune că uneori apar erori informatice. „Se întâmplă să se întrerupă curentul și atunci nu mai ai ce să faci. Pe lângă asta, apar și erori informatice. Am întâlnit cazuri în care o persoană care este asigurată în sistem să figureze ca fiind neasigurată. Într-o asemenea situație, eu, deși știu că omul este asigurat, nu pot să fac modificarea în sistem pentru că nu am voie și trebuie să pun pacientul pe drum până la CAS să rezolve situația. Cred că ar trebui să putem să operăm și noi aceste modificări. Rețeta electronică este însă un beneficiu, greșeli puteam să facem și când scriam rețeta de mână, puteam să greșim CNP-ul sau să uităm să menționăm ceva“, spune dr. Mihaela Gongu.

„Oamenii au plecat fără rețetă pentru că nu am putut să eliberez“

Cele mai mari probleme apar în cabinetele medicale din mediul rural pentru că aici internetul nu este funcțional de fiecare dată. Medicul de familie Gheorghe Gindrovel lucrează într-un cabinet din comuna Sadova și spune că de multe ori întâmpină probleme în prescrierea rețetei electronice. „Cele mai frecvente situații sunt cele în care noi trebuie să eliberăm rețeta unui pacient despre care știm că este asigurat, dar în sistem apare că nu este. Noi, medicii care lucrăm la sate, întâlnim cele mai multe piedici pentru că aici apar mai des probleme la internet sau se întrerupe curentul“, spune dr. Gheorghe Gindrovel.
În această situație, pacienții sunt nevoiți să aștepte la ușa cabinetului sau să revină a doua zi. Dr. Gheorghe Gindrovel povestește că recent a întâmpinat o astfel de situație. „Nu a mers SIUI aproape o săptămână și asta ne-a blocat activitatea. Oamenii au venit și au plecat fără rețetă pentru că nu am putut să eliberez. Deși rețeta electronică este un proiect important, de un an și jumătate, de când a fost implementat, încă nu funcționează așa cum trebuie“, spune medicul.

Se feresc să prescrie rețetă off-line

Ce a prevăzut CNAS pentru situațiile acestea în care sistemul informatic este oprit din diverse motive? A fost creată reţeta off-line, care poate fi prescrisă la cabinetul medicului sau la domiciliul pacientului. În prima situaţie, medicul înscrie reţeta pe calculatorul său, o printează şi o validează în propria bază de date, rămânând ca la conectarea la internet şi implicit la PIAS (Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate), unde se găseşte şi aplicaţia pentru reţeta electronică – SIPE (Sistemul Informatic pentru Prescripţia Electronică), să proceseze toate reţetele prescrise în acest timp.
Pentru consultul la domiciliu, medicul trebuie să printeze înainte de a merge la pacient un număr de reţete goale, pe care sunt completate doar datele de identificare a cabinetului, numele şi codul sau parafa. Pe această reţetă trebuie să completeze medicamentele necesare.
Așadar, în cazul în care un medic nu are acces la internet, are posibilitatea să prescrie rețeta off-line.
Unii medici spun însă că se feresc să prescrie rețeta în acest mod. „Într-adevăr, există această posibilitate, însă eu prefer să nu fac asta pentru că, atunci când dai rețeta on-line, sistemul o validează automat și nu ai probleme, pe când pentru cea scrisă nu se mai întâmplă asta. Pentru rețeta on-line, sistemul îți semnalizează cazurile de supradozări, contraindicații. Există niște protocoale pe care noi trebuie să le respectăm și, dacă prescriem rețeta fără să fie validată în sistem, riscăm să ne trezim după aceea că am greșit ceva. Eu nu spun că rețeta electronică nu este un proiect bun, dar de la ceea ce se vrea și până la ceea ce se poate pune în practică este diferență. În plus, știu că numai în România și într-o altă țară există rețeta electronică“, a adăugat dr. Gheorghe Gindrovel.
Reprezentanții CAS Dolj spun că erorile din sistemul informatic apar și din cauză că angajatorul nu transmite datele la timp sau din cauza coasiguraților, care nu se prezintă la fiecare trei luni să își înnoiască asigurarea de sănătate. „Sistemul nu poate să facă asta automat dacă nimeni nu introduce aceste date și de aceea mai apar erori. În plus, este bine ca fiecare medic să își verifice periodic lista pacienților“, au precizat reprezentanții CAS Dolj.

„Sunt medicamente pe care, dacă le prescrii, trebuie să îi explici pacientului de ce ai făcut asta“

O altă problemă este faptul că rețeta electronică se poate elibera doar la nivel județean, după cum susțin medicii. „Se pot elibera rețete la orice farmacie din județul cu care medicul prescriptor are contract. Asta nu este tocmai bine pentru pacient. Poate omul se duce la un medic din București și ca să poată să ia rețeta trebuie să vină să o ia din Craiova. Nu este normal să pui pacientul pe drumuri“, precizează Adriana Dogaru, președinta Societății de Medicină a Familiei Dolj.
În plus, rețeta cuprinde și o secțiune numită „justificare medicală prescriere denumire comercială“, care presupune faptul că medicii trebuie să le explice pacienților date despre medicamentul prescris și să justifice alegerea făcută. „Nu văd util acest lucru. Mi se pare nepotrivit. Sunt anumite medicamente pe care, dacă le prescrii, trebuie să îi explici pacientului de ce ai făcut asta, dar nu văd cât de util este acest lucru“, spune dr. Mihaela Gongu.

Pacientul trebuie să confirme prin semnătură ridicarea medicamentelor

Odată trecute însă toate aceste bariere și primită rețeta electronică, pacientul trebuie să știe că fișa nu trebuie îndoită în zona codului de bare pentru că altfel nu poate fi citită de farmacist. În cazul în care pacientul ajunge într-o farmacie care nu are în acel moment acces la sistemul on-line, trebuie să meargă la o altă farmacie, care are legătură cu sistemul CNAS, și asta pentru că farmaciile nu au voie să elibereze medicamente compensate atunci când sunt off-line. Până în momentul în care cardul național de sănătate va fi funcțional, pacientul trebuie să confirme prin semnătură ridicarea medicamentelor din farmacie, pe exemplarul tipărit al rețetei de farmacie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS