12.6 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăSanatateLegea malpraxisului, mai apropiată de interesele pacienților

Legea malpraxisului, mai apropiată de interesele pacienților

Noul proiect de modificare a Legii malpraxisului se află de vineri pe site-ul Ministerului Sănătății, la transparență decizională, iar timp de o lună va fi supus dezbaterii publice, pentru a se stabili forma finală a actului normativ.

Noile reglementări se doresc a fi în sprijinul pacienților, pentre că, potrivit modificărilor făcute în Lege, aceștia nu vor mai avea obligaţii de plată în soluţionare amiabilă, nu mai plătesc expertul, vor beneficia de o procedură predictibilă şi vor avea acces la documentele medicale ale cazului, de la început. În plus, medicii vor putea încheia asigurări atât pentru daune materiale, cât şi morale, iar poliţa de asigurare în sistemul public va fi acoperită parţial de către angajator. Spitalul va evita astfel riscurile de blocare a conturilor sau de pierderea unor sume de bani prin plata în solidar pentru despăgubirile morale sau când asiguratorul nu va putea plăti.

Noua Lege va abroga Titlului XV “Răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse şi servicii medicale, sanitare şi farmaceutice” al Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Care este situația actuală

În prezent, răspunderea civilă a personalului medical este reglementată de Titlul XV din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Necesitatea unei modificări a acestui titlu apare datorită numeroaselor disfuncționalități apărute și amplificate în sistemul sanitar și juridic românesc în ceea ce privește despăgubirea pacienților victime ale unor situații de malpraxis medical, impredictibilitatea cuantumului despăgubirilor ce pot fi acordate, asigurarea personalului medical privind situațiile de malpraxis, dificultăți financiare ale spitalelor care răspund în solidar cu personalul medical angajat, după cum se menționează în expunerea de motive privind modificările din Legea sănătății.

Procedura de despăgubire actuală prevede o analiză a sesizării unui caz de malpraxis de către o comisie care funcționează pe lângă Direcțiile de Sănătate Publică Județene sau a Municipiului București. Această comisie apela la experți județeni a căror angajare este grevată de plata unor taxe de expertiză inaccesibile majorității populației, atât ca termen de plată cât și cuantum. Ca urmare, pacienții victime ale unei situații de malpraxis evită această procedură și recurg la sesizări penale. Această situație face ca soluționarea unui caz de malpraxis să dureze ani până la o decizie definitivă.

“Prevederile legislative în vigoare precizează obligativitatea personalului medical de a de a încheia o asigurare de răspundere civilă profesională în domeniu medical (asigurare de malpraxis), dar fără a face distincția între asigurarea pentru daune materiale și daune morale. Drept urmare, asiguratorii au oferit contracte de asigurări care în larga majoritate nu acopereau daunele morale, expunând personalul medical la plata unor sume de bani, ca despăgubire, mult peste posibilitățile acestora. De asemenea, condițiile de încheiere ale contractelor pentru asigurare de malpraxis – lipsa clauzelor de anterioritate, neasigurarea de evenimente multiple, cuantumul asigurat total insuficient – fac aceste contracte inoperante, iar asigurătorii nu achită despăgubirile stabilite de instanțe. Având în vedere că spitalul răspunde în solidar cu angajații săi, acoperirea prejudiciilor revine spitalului în care se produce evenimenutul. Spitalul nu are prevăzut în buget sume pentru acoperirea acestor prejudicii ceea ce duce la situația blocării conturilor spitalului și regres împotriva autorităților publice centrale sau locale care au în administrare spitalul”, se mai arată în motivele emiterii noului proiect de Lege.

Proiectul de modificare a titlului XV al Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății propune următoarele schimbări:

Procedura

Proiectul stabilește o procedură obligatorie de soluționare amiabilă anterioară demersurilor juridice la care participă pacientul, cadrul medical reclamat și rerezentantul societății de asigurare cu care acesta are încheiat un contract de asigurare de malpraxis.

Procedura de soluționare amiabilă este deschisă de către pacient, care adresează o cerere de despăgubire unității sanitare unde a avut loc actul medical care a creat un prejudiciu pacientului și pe care acesta îl consideră rezultatul unei situații de malpraxis. Unitatea sanitară constituie un dosar medical al cazului compus din documentele medicale pe care le are în posesie, precum și de alte documente medicale relevante privind starea medicală a pacientului, în termen de 15 zile, după care trimite acest dosar societății (societăților de asigurare) cu care are contract de asigurare de malpraxis atât unitatea sanitară cât și cadrul medical reclamat, după caz.

Pentru a stabili dacă situația reclamată este un caz de malpraxis, societatea de asigurări împreună cu pacientul și cu cadrul medical reclamat desemnează un expert, fie prin alegere de comun acord a tuturor părților implicate, fie, dacă acest lucru nu este posibil, prin tragere la sorți, dar această procedură nu poate fi mai lungă de 30 de zile.

Expertul este un profesionist cu experiență în specialitatea medicală relevantă pentru cazul vizat. Lista experților este stabilită de către Ministerul Sănătății prin consultarea cu asociațiilor profesionale de specialitate (Colegii ale medicilor, medicilor dentiști și farmaciștilor precum și OAMMR). Prin acordul părților la expertiză poate participa și un expert medico-legal. Plata experților este în sarcina societății de asigurare, pacientul nefiind obligat la plata niciunei taxe cu excepția situației în care aduce în procedură un expert parte a cărui onorariu de expertiză îl suportă. Partea interesată va putea angaja, pe cheltuiala proprie, un expert-parte.

Expertul sau experții redactează în termen de 30 de zile un raport asupra cazului. Societatea de asigurări este obligată, în termen de 15 zile, să comunice tuturor părților interesate raportul de expertiză precum și decizia de acoperire a prejudiciului (în situația în care experții au constatat existența unei situații de malpraxis), să facă o contraofertă sau să respingă motivat cererea de acoperire a prejudiciului. Înainte de a face aceasta ofertă, societatea de asigurări trebuie să obțină și acordul personalului medical sau/și al instituției medicale implicate în ceea ce privește conținutul ofertei.

Perioada de negociere este limitată la 30 de zile. Pentru negocierea cuantumului despăgubirii părțile pot apela la un mediator în condițiile Legii 192/2006 cu modificarile şi completările ulterioare.

După comunicarea deciziei de acoperire a prejudiciului solicitat și acceptarea acesteia de către solicitant, ori după parcurgerea procedurii de mediere finalizata cu acordul părților și realizarea tranzacției, litigiul între unitatea medicală, personalul medical implicat şi pacient se consideră stins, iar societatea de asigurări este obligată să plătească valoarea prejudiciului în maximum 30 de zile de la data încheierii tranzacției între părți.

Pe toată perioada procedurii de soluționare amiabilă, pacientul are acces la documentele și înregistrările medicale referitoare la cazul reclamat, părțile fiind obligate să asigure confidențialitatea conținutului acestora.

Întreaga durată a procedurii de soluționare amiabilă nu poate să depășească 6 luni. Procedura prealabilă nu reprezintă o restrângere disproporționată a accesului la justiție, întrucât este o procedură gratuită și limitată în timp. Aceasta garantează pacientului accesul efectiv la toate documentele medicale, precum și realizarea unei expertize de specialitate, facilitând desfășurarea unei eventuale proceduri judiciare ulterioare.

Asigurare

În textul de lege au fost introduse prevederi legate de contractul de asigurare de malpraxis: obligația asigurării personalului medical atât pentru daune material, cât și morale. Introducerea clauzelor de anterioritate în polițele de asigurare – medicul este asigurat pentru incidente petrecute cu până la 3 ani inaintea încheierii contractului de asigurare. Instituția publică plăteşte un procent din prima de asigurare a cadrelor medicale angajate, iar acest procent va fi stabilit prin Hotărâre a Guvernului României.

Prin ordin comun al Ministerului Sănătății și Ministerului Justiției se va adopta o reglementare unitară a cuantumului despăgubirilor morale (inclusiv limite maxime), ceea ce va garanta o reparație echitabilă tuturor pacienților afectați și, în același timp, va aduce primele de asigurare la valori sustenabile de către medici și unități sanitare, va oferi o predictibilitate a sumelor ce trebuie plătite ca daune de către asiguratori și va reduce riscul de apariție a blocajelor financiare.

Alte aspecte

Proiectul de lege aduce clarificări în definirea situațiilor de malpraxis, aspecte legate de consimțământul informat al pacientului, obligația de a acorda asistență medicală precum și situațiile în care relația medic pacient poate fi întreruptă. Au fost introduse modificări care leagă obligațiile ce revin cadrelor medicale în raport cu prevederile Legii 46/2003, legea privind drepturile pacientului.

Impactul social
Prin eliminarea oricăror taxe în procedura de soluționare amiabilă, pacienții vor avea acces la despăgubiri ale prejudiciului în termene mult mai scurte.

Reprezentanții Ministerului Sănătății au anunțat însă că această lege nu va putea intra în vigoare anul acesta, ci anul viitor, odată cu reglementările din sistemul asigurărilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS