21.7 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăSanatatePermise pentru surzi şi daltonişti

Permise pentru surzi şi daltonişti

Surzii, dar şi persoanele care confundă culorile vor putea îşi ia permis după noile norme privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru obţinerea carnetului de conducere, aflate de aproximativ două săptămâni în discuţie pe site-ul Ministerului Sănătăţii.

Noile norme privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru obţinerea carnetului de conducere sunt, de fapt, o armonizare la legislaţia europeană. Ele transpun aproape cuvânt cu cuvânt directivele Comisiei 2006/126/CE a Parlamentului European şi Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere.

Noile normative sunt considerate prea permisive

Unii medici specialişti sunt însă de părere că adoptarea legislaţiei europene nu este oportună, având în vedere realităţile de pe şoselele româneşti. „Noile norme sunt adaptate celor europene, dar nu se ţine cont de condiţiile de circulaţie rutieră de la noi din ţară: starea autovehiculelor, a drumurilor şi starea de sănătate a conducătorilor auto“, consideră dr. Viviana Rezeanu, şeful comisiei de examinare medicală de la Spitalul CFR Craiova. Medicul susţine că actul normativ nu prevede efectuarea unor teste psihoclinice, în opinia sa foarte importante pentru identificarea anumitor particularităţi comportamentale care ar trebui să-i facă pe şoferi incompatibili cu obţinerea permisului: „Aceste teste permit descoperirea unor probleme de comportament cum ar fi stări conflictuale, personalitate agresivă, nivel de educaţie, lipsă de maturitate şi responsabilitate, care pot să determine până la urmă comportamentul la volan“.
Mai mult, solicitanţii vor putea să obţină carnet, chiar dacă suferă de unele boli pentru care până acum ar fi fost consideraţi inapţi. Discromatopsiile (confundarea culorilor) sunt un exemplu. Cei care confundă culorile vor putea să obţină carnet de conducere. Şi surzii vor putea deveni şoferi. Legea le va permite însă să obţină doar permis de conducere pentru grupa 1 (şoferi amatori).

Şoferii scapă de reexaminare

Noile norme nu prevăd nici reguli privind examinarea periodică a şoferilor amatori sau profesionişti, deşi medicii consideră că examinarea periodică este foarte importantă, pentru că probleme de sănătate pot să apară oricând. „Acum se face această examinare numai dacă şoferul se transferă la altă firmă, dacă pierde permisul şi atunci când îi expiră carnetul şi nu se prezintă pentru preschimbarea lui în termenul prevăzut de lege. Noile norme nu aduc, din păcate, nici o modificare în această privinţă“, a precizat dr. Rezeanu. Iar examinările medicale ar trebui să includă EKG-ul şi efectuarea glicemiei – un test considerat de medici mult mai important decât VDRL-ul.
În plus, dr. Rezeanu e de părere că pentru şoferii profesionişti, examinarea medicală ar trebui să fie făcută în fiecare an şi, pe cât posibil, la policlinicile CFR, care au experienţă în examinarea şoferilor profesionişti şi a mecanicilor de tren, activităţi care împlică o mare responsabilitate: „Şoferii profesionişti ar trebui să efectueze vizita medicală anual, numai în policlinicile aflate sub tutela Ministerului Transportului, aşa cum s-a făcut mai demult. Examinările erau mai riguroase, iar numărul accidentelor rutiere – mai mic“.

Prevederi care rămân valabile

O parte din prevederile noului act normativ se regăsesc şi în reglementările aflate acum în vigoare. Persoanele cu tulburări grave ale ritmului cardiac, cu episoade repetate de hipoglicemie acută, cu afecţiuni neurologice grave, crize de epilepsie sau alte tulburări subite ale stării de conştienţă, alcoolicii şi consumatorii de droguri nu vor putea nici de acum încolo să obţină permise auto. În schimb, consultaţia oftalmologică se va face doar dacă instructorul auto sau medicul care încheie fişa medicală au vreo îndoială privind acuitatea vizuală a solicitantului. Ca şi până acum, nu se vor emite sau reînnoi permise de conducere pentru solicitanţii care au probleme în ceea ce priveşte sensibilitatea la contraste sau care suferă de diplopie (vedere dublă). În schimb, pot obţine permis şoferii amatori cu insuficienţă renală gravă, care au suferit un transplant de organe, sau care au un implant artificial care nu afectează capacitatea lor de a conduce. În schimb, nu vor putea primi permis candidaţii care au tulburări grave ale ritmului cardiac, cu episoade repetate de hipoglicemie acută sau care nu sunt deplin conştienţi de implicaţiile acesteia, cu afecţiuni neurologice grave, în afara cazurilor în care solicitarea se bazează pe un aviz medical autorizat, cu crize de epilepsie, tulburări mentale grave, anumite probleme locomotorii, dar şi persoanele care sunt dependente de alcool sau sunt incapabile să se abţină de la consumul de alcool atunci când conduc, cât şi cele care consumă constant droguri.

Responsabilitatea medicului
Mai trebuie spus că noile norme nu nominalizează afecţiunile incompatibile cu şoferia, dar lasă la latitudinea medicilor luarea unei decizii în acest sens, în funcţie de particularitatea fiecărui caz. Cu alte cuvinte, este posibil ca o persoană care suferă de o anumită boală să fie considerată aptă de a conduce un autovehicul, în timp ce alta cu aceeaşi boală să fie declarată inaptă. Rămâne ca alegerea să o facă medicul, care totodată îşi asumă şi responsabilitatea pentru cazul în care pacientul său va fi implicat într-un accident rutier.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

10 COMENTARII