21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalRAT foloseşte autobuze din Epoca de Aur

RAT foloseşte autobuze din Epoca de Aur

45% dintre autobuzele aflate în parcul auto au durata de viaţă expirată. Până la introducerea Programului „Rabla“ pentru regiile de transport, dealerii auto se bat pe licitaţiile organizate de RAT.

 

Guvernul a anunţat recent că o parte din fondurile colectate din taxa de poluare auto vor fi folosite pentru înnoirea parcului auto al regiilor de transport public, prin includerea autobuzelor în Programul „Rabla“. Nu au apărut, deocamdată, precizări cu privire la sumele care se vor acorda pentru înlocuirea unui autobuz vechi. Cert este că Regia Autonomă de Transport (RAT) Craiova nu duce lipsă de aşa ceva. Potrivit lui Mircea Melega, directorul de exploatare al regiei, aproape 45% din autobuzele aflate în parcul auto au durata de viaţă expirată. „Avem în total 188 de autobuze şi minibuze, din care 72 au durata de exploatare de peste zece ani. Acestea ar trebui casate. Apoi, există zece autobuze care se află în serviciu dinainte de Revoluţie“, a spus Melega. Pe de altă parte, directorul general al regiei, Virgil Boboc, susţine că avansul în cadrul Programului „Rabla“ ar trebui să fie de 30% din valoarea unui autobuz nou, pentru a ajuta regiile să scape de autobuzele poluante. „Autobuzele aflate în circulaţie de dinainte de 1990 sunt marca Ikarus şi UD. Noi încercăm să le înlocuim pe parcurs. Am mai cumpărat 21 de autobuze, care se află la jumătatea perioadei de funcţionare“, a spus Boboc.

Licitaţii cu scandal

Ca de fiecare dată, licitaţiile organizate de RAT pentru achiziţionarea de autobuze se lasă cu scandal. La ultima dintre ele, care a avut loc pe 18 ianuarie 2008, s-au înscris patru societăţi: SC MHS Truck and Bus SRL Bucureşti, în asociere cu Neoman Bus GmbH Germania – cu autobuze MAN, SC Solaris Bus and Coach SA – care oferea autobuze Solaris, SC Cefin Romania SRL – cu autobuze Iveco şi SC BMC Truck and Bus SA – furnizor de autobuze BMC. RAT a desemnat câştigătoare primele două firme, care au oferit 14 autobuze MAN pentru suma de 9,24 milioane de lei. Celelalte au venit cu preţuri de 9,96 milioane de lei (Solaris), 10,71 milioane de lei (Iveco) şi 9,8 milioane de lei (BMC). Potrivit Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), MHS Truck, firma care a participat la licitaţie împreună cu Neoman este controlată de Michael Horst Schmidt, director general la Automobile Bavaria. La Automobile Bavaria Leasing, Schmidt (29%) este asociat cu senatorul UDMR Attila Verestoy, care deţine 29,6%. În firmă mai este asociat şi fostul ministru al finanţelor, Daniel Dăianu. Firmele Solaris şi BMC au făcut contestaţie la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), considerând că unele aspecte din această afacere sunt cel puţin discutabile. Contestatarii afacerii susţin că punctajele obţinute de cei patru competitori (care includeau indicatorul de preţ şi 11 indicatori tehnici) nu au fost publicate.

Mai mult, RAT ar fi replicat că nu avea un asemenea buget pe anul 2008, aşa că a preferat preţul cel mai mic. Recent, CNSC a dat câştig de cauză RAT, însă decizia poate fi contestată la instanţă până la sfârşitul acestei săptămâni. „Dacă nu se contestă rezultatul, săptămâna viitoare se poate încheia contractul de achiziţie“, a declarat Mircea Melega.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

4 COMENTARII