14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiMisterul aerului condiționat din autobuzele RAT Craiova

Misterul aerului condiționat din autobuzele RAT Craiova

subiectele zilei semnatura

În perioada 2013-2014, am relatat pe larg în paginile GdS despre afacerea „Autobuzul“. Primăria Craiova a organizat o licitație de 11,7 milioane de euro pentru achiziționarea a 50 de autobuze noi, printr-un contract-cadru de patru ani. Caietul de sarcini întocmit de municipalitate a declanșat un uriaș scandal la vremea respectivă. Mai mulți competitori au contestat condițiile tehnice impuse, iar acțiunile au fost soluționate în justiție. Primăria a fost obligată să modifice unele cerințe din caietul de sarcini. Curios, la licitație nu s-a prezentat nici unul dintre contestatari, ci un singur ofertant: societatea IAC Management SRL, dealerul producătorului polonez Solaris. Craiova a cumpărat doar 24 din cele 50 de autobuze, deoarece în 2016 fondurile cuvenite RAT SRL au fost alocate pentru alte cheltuieli. Autobuzele livrate de furnizor sunt model Solaris Urbino 12 și au intrat în inventar la prețul de 875.000 de lei (195.000 de euro)/bucata. Veți vedea în cele ce urmează de ce am făcut această scurtă introducere, cu licitația mult-disputată la care a participat în final un singur ofertant.

Așadar, în acest an, vara și-a intrat rapid în drepturi, iar craiovenii au început să se sufoce în mijloacele de transport ale RAT SRL (autobuze, microbuze, tramvaie). Oamenii sperau că, măcar pe traseele pe care circulă mult-lăudatele Urbino 12, atmosfera va fi respirabilă, acestea fiind dotate cu aer condiționat. Credeam că le-am văzut pe toate în viața de ziarist. Ei bine, RAT Craiova a reușit să mă surprindă o dată în plus: în cele 24 de autobuze, aerul condiționat funcționează după program. Printr-un ordin intern emis la 1 iunie 2016, în intervalul 11.00 – 17.00, aerul condiționat a fost limitat la trei ore (extins ulterior, după scandalul de presă). Întrebarea care se naște este firească: dacă sistemul se autoreglează în funcție de valoarea setată de RAT, de ce este nevoie de pornirea-oprirea lui de către șofer? Caietul de sarcini publicat de primărie în 2014 cere furnizorilor de autobuze ca sistemul de aer condiționat să ofere posibilitatea „reglării atât a temperaturii, cât și a debitului de aer“. De asemenea, pentru eliminarea aerului viciat (și eliminarea condensului), autobuzul trebuia să fie dotat cu un ventilator acționat de un motor electric. Am solicitat RAT SRL un punct de vedere, iar societatea ne-a răspuns că sistemul livrat de Solaris este presetat la valoarea de 22,5 grade Celsius. „Aceasta este o valoare prestabilită pentru toate mijloacele de transport produse de Solaris și nu în mod aleator, ci ca valoare standardizată, care să corespundă zonei climatice. Autobuzele pe care primăria le-a achiziționat sunt destinate utilizării în zona cu climat temperat N“, se arată în răspunsul primit. Cu alte cuvinte, primăria a cerut un sistem termoreglabil și a primit unul presetat la 22,5 grade Celsius. Nu cumva se încalcă cerințele caietului de sarcini?

Sistemul de aer condi­ționat mărește consumul de mo­torină al autobuzului Solaris. Extrem de interesant, consumul suplimentar de motorină este aproape imposibil de verificat. Să mă explic. Dacă la autobuz consumul de motorină este normat la 100 km, la aerul condiționat normarea este pe ora de funcționare. Potrivit RAT Craiova, Solaris Urbino 12 consumă 31,5 litri/100 km, iar sistemul său de aer condiționat determină un consum suplimentar de 3 litri/oră. La final de lună, putem să verificăm cantitatea de motorină consumată de motorul autobuzului confruntând cantitatea medie la 100 km și kilometrajul de la bord. Putem face același lucru și în cazul aerului condiționat? RAT Craiova ne spune răspicat că NU! „În ceea ce privește instalația de climatizare a autobuzelor Solaris, am solicitat firmei constructoare soluții tehnice pentru a obține date în format electronic pentru a prelua timpul efectiv de funcționare a instalației de climatizare, dar din păcate nici Solaris și nici un fel de producător nu stochează informațiile respective. Ne-am văzut obligați să stabilim reguli proprii de normare și de aplicare a consumurilor aferente instalațiilor de aer condiționat, procedând la determinări reale ale consumului specific de motorină și raportarea acestora la un sistem de referință“. În contextul documentării pe această temă, am descoperit în presa centrală o știre care mi-a atras atenția: Parchetul a dispus reținerea a 20 de angajați ai RATB care încercau să vândă la negru 500 de litri de motorină. Potrivit procurorilor, angajații ar fi sustras motorina printr-o metodă simplă: în timp ce călătorii se sufocau în autobuze, șoferii nu porneau aerul condiționat și treceau în acte că l-au folosit. Interesant, nu? Oare, la Craiova cum se verifică timpul de funcționare a aerului condiționat? Să facem un calcul simplu, raportat la flota de 24 de autobuze Solaris, pentru 90 de zile. La 6 ore/zi de funcționare a aerului, avem 6 ore X 3 litri X 24 autobuze X 90 zile. Sunt 38,9 tone de motorină în plus. Dacă funcționarea aerului este redusă la 3 ore/zi, cantitatea se înjumătățește. Vedem deci că este vorba de zeci de tone de motorină, care se traduc în bani. La un preț mediu de 5 lei/litru, vorbim de aproape 195.000 de lei (43.000 euro) în varianta cu 6 ore de funcționare și de peste 20.000 de euro în varianta cu 3 ore de funcționare. De ce a fost normată funcționarea aerului condiționat la jumătate rămâne de aflat. Se face economie de combustibil pe spatele călătorilor? Își controlează RAT șoferii? Dar societatea cum poate fi controlată de instituțiile abilitate?

Întrebările de mai sus sunt firești și necesită un răspuns, în condițiile în care RAT SRL ne spune răspicat că nu există o metodă de control ulterior al cantităților de motorină consumate de instalațiile de aer condiționat. Vorbim cumulat de zeci de tone de combustibili.
Înainte de toate, cred că se impune o verificare amă­nunțită a autobuzelor Solaris, pentru a vedea dacă respectă sau nu caietul de sarcini. În condițiile în care IAC Management SRL a fost singurul participant la licitație, este firesc să mă întreb dacă Primăria Craiova a făcut concesii în ceea ce privește calitatea. Cine putea să conteste achiziția? În al doilea rând, ar trebui comparate consumurile raportate pe luna iunie 2016, față de bugetul alocat. După ce presa a făcut scandal la sesizările oamenilor, RAT a precizat că aerul condiționat funcționează după program sau „la cerere“. Mi se pare anormal ca cetățenii să cerșească până și aerul din autobuze. Pentru că, din păcate, instituțiile publice ne consideră pe toți niște cerșetori. Ni s-a făcut o favoare că s-au cumpărat, din banii noștri, 24 de autobuze cu aer condiționat. Ni se face o favoare dacă cerem ca sistemul de aer condiționat să și funcționeze. Iar această favoare trebuie răsplătită uneori prin vot…

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS