Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Sondaj:

Cine credeţi că va câştiga fotoliul de primar la următoarele alegeri?

Olguţa Vasilescu
Antonie Solomon

Comentarii »
Sondaje vechi »

Contact:

Adresa:
Str. Câmpia Islaz nr. 97A, Craiova
Telefon/Fax:
0251/413.100
0251/410.565
E-mail:
office@gds.ro


« Alte articole din categoria Opinii

Stăpânii României, pomanagii la stat

Opinii - Adrian PANAITE
(citeste alte articole de acelasi autor »)


De câteva luni auzim în media reprezentanţi ai mediului de afaceri, dar şi diverşi analişti economici invocând necesitatea măsurilor anticriză pe care ar trebui să le ia guvernul. Unii sunt decepţionaţi, unii mârâie fioros, alţii sunt scandalizaţi, iar câţiva - probabil, având cuţitul la os - sunt de-a dreptul disperaţi că autorităţile nu vin cu programe de tipul celor iniţiate în ţările puternic industrializate. Lăsând la o parte faptul că politicile adoptate în Occident nu reprezintă neapărat soluţia pentru o criză a supraconsumului şi a exceselor din creditare, rămânem uimiţi cum, dintr-o dată, pionierii capitalismului pe acest pământ privesc la stat ca la sursa ultimă de redresare economică.
Nu vi se pare un contrast mult prea mare faţă de ce am auzit de la aceiaşi analişti economici, politicieni şi reprezentanţi ai mediului de business în perioada 1997-2007? Mai ţineţi minte? Cu siguranţă. Nu avem cum să uităm după ce ni s-a repetat obsesiv: „Statul e cel mai prost administrator“. „Mediul privat trebuie să dea liniile dezvoltării economiei“. „Doctrina laissez-faire s-a dovedit  cea mai eficientă în istorie“. „Este bine să facem privatizări chiar şi pe un leu!“. „Statul trebuie să nu se mai amestece în economie!“. „Guvernul nu are de unde să ştie ce este viabil din punct de vedere economic“. „Pieţele sunt cele care trebuie să decidă“. „Investiţiile trebuie să le facă mediul privat şi nu statul, care nu o poate face decât într-un mod ineficient“. „Serviciile publice trebuie externalizate către companii private“. „Odată venite multinaţionalele, acestea vor aduce dezvoltarea economică şi adevăratul capitalism“.
Ce s-a întâmplat acum? De ce, peste noapte, descoperim că statul reprezintă ultima instanţă a comenzilor pentru mediul de afaceri şi guvernul trebuie să fie cel care se luptă cu criza? De ce să nu o facă mediul privat, simbol al eficienţei capitaliste? De ce nu multinaţionalele - care acum, slavă Domnului, şi-au băgat amândouă picioarele în economia românească? De ce teoriile astea au fost bune numai în momentul încasării profiturilor (de fapt, al împărţirii prăzii, pentru că în ultimii 20 de ani a fost vorba de un jaf economic), iar acum, pe buza prăpastiei, le abandonăm, susţinând că statul este cel care trebuie să rezolve problemele?
Cam ciudat să aşteptăm acum ca statul român să fie acel luptător puternic care să se ia la trântă cu monstruoasa criză. Nu este nici pe departe aşa. Este vorba mai degrabă despre un ciung căruia în ultimii zece ani i-am amputat toate membrele, iar acum se târâie neputincios. Pârghia fiscală este, practic, singurul instrument care a rămas la dispoziţia guvernului. În rest, frâiele economiei sunt acolo unde le-au dorit analiştii care azi se îngrozesc de faptul că statul nu ia măsuri, şi anume la multinaţionale. Ele determină costurile energetice, ele stabilesc politicile de creditare, ele influenţează nivelurile de preţuri ale bunurilor de consum, ale materialelor de construcţii, ale comunicaţiilor, ele asigură comenzile şi realizează cele mai multe dintre livrări. Le ştim numele: OMV, E.ON Gaz, Gaz de France, Erste, Société Générale, Raiffeisen, Unicredit, ING Bank, Carrefour, Delhaize, Auchan, Lafarge, Holcim, HeidelbergCement, Arcelor Mittal, Mechel, Renault, OTE, Vodafone, Orange.
Numele de mai sus sunt cele care controlează economia românească. Sunt companiile care au participat la petrecerea din ultimii ani umflând profituri la marje inimaginabile în ţările de provenienţă. Acum stau bine ascunse - şi ghiciţi cine trebuie să se lupte cu criza? Statul, evident. Exact statul minimal pe care l-am construit în acord cu propaganda aceluiaşi mediu corporativ.
Este un paradox că într-o ţară unde la începutul secolului trecut pâinea era o raritate pe masa ţăranului român şi pelagra făcea ravagii, unde până la război copiii de la sate nu ştiau ce e ciocolata şi zahărul lipsea din alimentaţie, iar în anii ’80 conducerea de partid şi de stat ne-a impus o terapie de şoc, acum să ne confruntăm cu o criză a supraconsumului. Este aşadar o criză importată exact de multinaţionale printr-o expansiune nesustenabilă a creditului şi a unei inflaţii în euro, generate de sumele aduse în ţară pentru inflamarea unei economii de bubble.
Mulţumim multinaţio-nalelor pentru poleiala de „great society“ oferită pe cre-dit scump până de curând, dar vedem că aceleaşi corporaţii au fost cele care au distorsionat piaţa şi au indus dezechilibre macroeconomice care ni se sparg în cap odată cu tăvălugul crizei financiare pe pieţele internaţionale. În anii precedenţi, multinaţionalele au vlăguit consumatorul extrăgând profituri cu două cifre. Capitalul bancar a inflamat o bulă a activelor imobiliare fără precedent şi a extins datoriile de consum la cote îngrijorătoare. Reţelele de hipermarketuri, pricopsite - ca nicăieri în Europa - de administraţiile locale cu maga-zine în centrele oraşelor, au distorsionat piaţa produselor alimentare prin metoda „celui mai bun preţ“. În acelaşi timp, datoriile intragrup dezvoltate de aceleaşi corporaţii atârnă greu în cifrele macroeconomice atunci când investitorii se uită peste indicatorii României. Din acest punct de vedere, putem spune că actuala criză a fost importată de multinaţionale.
Credem că ar fi mai nimerit ca rezolvările pentru criză să vină de la aceste corporaţii puternice, model al capitalismului viguros, şi nu de la beteşugitul stat român. De fapt, singurul lucru pe care îl pot face guvernanţii, în condiţiile în care marjele de manevră prin politica fiscală sunt destul de reduse, ar fi acela de a eficientiza cheltuielile. Nu ne numărăm printre naivii care cer statului să rezolve criza prin planuri fantasmagorice de stimulare economică de genul celor iniţiate de Administraţia Obama, în condiţiile în care finanţarea deficitului bugetar deja constituie o problemă care se acoperă de la o lună la alta. „Nu mai furaţi atât!“ este singurul lucru rezonabil pe care îl putem pretinde politicienilor din guvern, diverselor autorităţi autonome şi primării. Dar oare se pot lepăda într-atât de repede năravuri aşa de vechi şi de adânc înrădăcinate?



 
Articole proaspete scrise de tineri, pentru tineri. Tu ai citit Jiunimea? »

  • Currently 4.56/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Notează articolul.

Nota curentă: 4.6 din 18 voturi




Comentarii
Scrie recenzii despre firme si evenimente pe Craiova.ro

Gazeta de Sud nu este responsabilă juridic pentru conținutul textelor de mai jos. Comentariile care conțin amenințări și cele vulgare, xenofobe sau rasiste nu sunt permise.

  1. de Dan RO-tariu:
    Felicitari pentru articol, poate pricep si tontii - condusi de informatii create si imprastiate de baietii destepti - de ce sufera economia capitalsita a Romaniei. Statul, daca isi pastra atuurile din economie din 1989, acum eram o a doua China. Da Romania asa e ... o ciunga, o oloaga, o oarba!
    2009-08-26, 00:49:00 (79.117.223.*)
  2. de Miky:
    In sfarsit O OPINIE cu care sunt total de acord si care trebuie luata in seama.Trebuie sa recunoastem ca nimeni nu a venit cu aceasta idee GENIALA pana acum ,desi zilnic dezbatem de la cel mai mic, la cel mai mare,tot felul de probleme.In incrancenarea noastra a tuturor de a rupe chingile infasurate pana la gat ,am scapat din vedere acest aspect . ANALISTII trebuie sa-si schimbe complet modul de abordare al dezbaterilor.Cred ca de acum inainte asta ar fi calea de salvare a Romaniei ,numai ca imediat ne trebuie UN LIDER PUTERNIC pe care sa-l sustinem si sa stopeze la acest nivel decaderea .Vedem acum cat de agresiv este atacat Presedintele tarii ,se fac dezbateri publice ca si cum ar urma ,,arsul pe rug ,,si grav este ca si unii lideri de partide au muscat momeala,lasand tara de izbeliste ,ca ei au treaba sa se SFASIE .Se stie ca BASESCU este un om puternic si am mai observat pe domnul HOARA un om bine pregatit profesional si politic.
    2009-08-26, 01:15:33 (79.117.153.*)
  3. de Passagero:
    Statul roman nu se lupta de fapt cu nici o criza, doar simuleaza,ca sa fie crezut de papagali. Este doar un robot docil,manevrat de specialistii care l-au alcatuit din cap pana-n picioare. El comanda peste un tarc,inchis strasnic odata, caruia acum i-au deschis larg portile,asa ca se intra si se iasa cum se doreste, unde se intampla tot felul de magarii si porcarii,ajunse litera de lege si norma sigura de reusita. In tarcul acesta, pana-n '65 s-au suprimat demential multi din cei crescuti si educati in duhul credintei,respectulu i fata de adevar , cinstei,demnitatii si onoarei. Locul le-a fost luat de dihanii apocaliptice, abrut izate,analfabete,pli ne insa de o ferocitate si viclenie satanice.Din 1965 inainte s-a continuat mai "soft",minciuna,ha ulitul si gargarismul tovarasesc devenind atat de rafinate si reusite , incat si cel mai mare carmaci cu securitatea lui patrihoata a fost facut la dinti pana a cazut,ucis de proprii "copii". Nu mai este de nici o mirare ce se intampla astazi in acest tarc,acum deschis si vopsit cu smac-urile recomandate de mamonele vestice unui stat anti-national. PS. "Pasageru mai ieri apara pe unii care furau porumb si erau sa omoare un politist aratand astfel , a cata oara?!, cat de principial este: adica daca furi o caruta de porumb trebuiau lasati sa fure" **** Tovara su' Rotariu,ca orice comunist adevarat,ramai mereu in litera denaturarii adevarului si a minciunii tovarasesti. N-am aparat pe taranii care furau porumb(care oricum,din punct de vedere al pretului este cam de pomana),m-am intrebat doar de ce politistii se iau doar de jderi si dihori,dar n-au curaj sa se ia de dihaniile si felinele cele mari.Inteleg ca tovarasia ta te dai de ceasul **** sa intri ca musca caineasca in faldurile osanzei de la coada dihaniilor,dar asta nu inseamna ca trebuie sa-mi rastalmacesti spusele,dupa naravul cel bine deprins al tovarasiei tale.
    2009-08-26, 06:02:41 (207.134.80.*)
  4. de Radical:
    Apai io il votez pe Vadim, ca poate chiar i-o impusca pe stadioane pe devalizatorii de patrie, cum a promis ! PRODUCTIEEEEE ! Asta scoate tara din criza, chit ca producem bolduri. Dar nu pot eu sa cred ca o tara din carnea careia s-a nascut Coanda, Odobleja, Poienaru, Vlaicu etc, nu poate sa produca si altceva.
    2009-08-26, 07:39:46 (79.117.134.*)
  5. de sorin:
    articolul este excelent.chiar reflecta realitatea . felicitari. oare sesizeaza si cine trebuie?
    2009-08-26, 07:44:17 (81.181.201.*)
  6. de antonio:
    Pt. DDR - Ce vis frumos . Daca s-ar aplica legile chineze in Romania am fi o tara muuult mai ,,aerisita ''si cu mai multe locuri de parcare ;))
    2009-08-26, 08:08:49 (79.117.188.*)
  7. de bogdan:
    Nu cred in ideea unui lider "preachiparos" cum e basescianu. Se vede izolarea cronica a tarii. Personal l-as vota pe Duda. Are nume predestinat. In rest sunt varza chiar toti.>>>>>>>>> articol foarte bun, foarte adevarat. Dureros este ca nu avem nici o sansa sa mai iesim din asta.
    2009-08-26, 08:29:29 (82.77.174.*)
  8. de liv:
    Pana nu vom invata ce inseamna respectul pentru cel care munceste CINSTIT si admiram toti hotii si parvenitii nu ne vom revenii niciodata. MEDIA Si TELEVIZIUNILE nu trebuie sa mai promoveze non valorile.Nu vad emisiuni care sa dea exemple despre ce inseamna un Business, ce inseamna educatie in tari civilizate , ce inseamna reciclare,legislatie , cercetare, s.a.m.d.Noi nu suntem in stare sa gandim practic.Daca am fi asa destepti cum ne credem am trai mai bine la noi in tara.
    2009-08-26, 08:59:49 (80.57.162.*)
  9. de Iasmin:
    Un articol cu adevarat bun. Chiar daca pe politicieni nu ii intereseaza parerea noastra, macar incepem sa intelegem ce se intampla. iar cand vom intelege suficient de multi, vor aparea si solutiile.
    2009-08-26, 09:50:04 (89.121.56.*)
  10. de Secadaus:
    Rotariu-le tot comunist esti, hai sa iti mai dau o tema de studiu pe care o stii dar te faci ca nu o stii :ECONOMIA CENTRALIZATA SOCIALISTA.
    2009-08-26, 10:08:20 (86.123.40.*)
  11. de Secadaus:
    Articolul este foarte bun, credeam ca nu mai sunt oameni care sa gandeasca in Romania dar vad ca lucrurile incep a prinde contur. Pacat ca nu il citesc si politicienii sa inteleaga parerea noastra atunci cand fac legi pentru Romania.
    2009-08-26, 10:14:32 (86.123.40.*)
  12. de GRASU:
    SUNT MULTI "BAIETI" CARE AU INVATAT CUM SE FAC AFACERILE.BOGDAN CHIRIAC-ZIARIST FOST SECURIST VA AJUNGE IN CEL MULT 3ANI IN TOP 50 CEI MAI BOGATI DEOARECE FACE AFACERI IN CARE PROFITUL LUI ESTE 1000%[O MIE] .SI ACESTE AFACERI PRIVATE IN CITIVA ANI LE VA FACE CU STATUL SAU MULTINATIONALELE.IN ROMANIA NU SE VREA SA SE FACA NU CA NU AM AVEA RESURSE [MUNCITORI,TEREN,CLI MA,IDEI] .PUTEM PRODUCE LA PRET EGAL CU CHINA DAR NE-AM INVATAT CU LUXUL SI IMPORTUL.FMI SI BANCA MONDIALA O SA NE DEA BANI SA TOACE GUVERNUL PINA VOM FI DATORI CITEVA GENERATII SI APOI VOR VENI CU PRETENTII TERITORIALE UNDE SUNT ZACAMINTELE CELE MAI BUNE.CRIZELE "SE FABRICA"DE STATELE PUTERNIC INDUSTRIALIZATE SA POATA SA CUMPERE PE CEI MICI.
    2009-08-26, 10:32:47 (86.126.42.*)
  13. de Pocnete:
    Un vis irealizabil..! Lasa ti visele.desteptati-va la realitate.
    2009-08-26, 10:45:23 (88.15.146.*)
  14. de Dan RO-tariu:
    @secadus nu mai face pleonasme. Pai atunci cand scrii despre economie capitalsita e firesc sa aiba ca una din caracteristici si descentralizarea adica fiecare trage in ce parte doreste, fiecare pune ce vrea pe pamantul sau, fiecare firma produce ce vrea patronul sau si din aceste cauze se ajunge la crize, pentru ca aproape nimic nu e planificat si cand se planifica nu le iese pentru ca sunt porea multe necunoscute din partea pietei, a concurentei, a statului care impoziteaza dupa bunul sau plac. Tot asa o economie socialista nu poate fi decat centralizata, iar daca scrii economie centralizata socialista e deja un pleonasm. In socialism pentru ca poporul e proprietarul economiei este firesc sa existe o centralizare prin care tot poporul sa traga in aceasi directie. Aceasta centralizare e justificata nu numai economic ci si dpdv al proprietarilor care e intregul popor. Iar daca sunt aceasi actionari inseamna ca ei vor centrlaiza precum o face firma Fraud sau Ford - cum i se mai spune - care nu e o firma descentralizata ci e o firma centralizata asa cum era si firma ROMANIA atunic cand producea. Cand actionarii Fraud vor decide descentralizarea filialelor si fiecare filiala o sa produca ce vrea atunci sa mai vii sa mai vorbesti de lucuri pe care decomadata trebuie sa le studiezi, sa le intelegi. @ pasageru a uitat sa ne explice cum a luat el partea unor hoti care furau cu caruta si care fiind prinsi asupra faptului au atacat pe politist cu furca. Asta arata ca e lipsit de principii pentru ca un principiu spune ca pentru a deveni hot nu conteaza cat furi ca sa fii hot. Acum pasagerul nu stie ca in Romania e capitalism si ca nu politia poate face ordine intre hotii mari (nu numai aia care fura cu caruta) care insela prin umflarea facturilor emise ctre stat si platite din banii publici. Se stie ca Bechtel ne fura cu acte in regula, o stie toata Romania si nu am vazut nici macar contractul reziliat, desi Berceanu promitea inca din vara lui 2004 si a fost de doua ori ministrul transporturilor si ioc reziliere. Deci pasagerule sa concluzionez pentru tine: politia si-a facut datoria prinzand hotii aia din lanul de porumb, politistul si-a pus viata in pericol ca sa prinda hotul care l-a atacat cu furca, gaurind portiera, spargand parbrizul, in timp ce incerca sa-l omoare pe politist. Invata pasagerule o data pentru totdeauna ca esti hot atunci cand furi indiferent ca furi cu plasa, sacul sau caruta. Eu inteleg ca nu ai depasit mentalitatea ca furtul cu sacul de pe camp nu trebuie pedepsit se vede si dupa comentariile tale care nu au legatura deloc cu realitatea economica a Romaniei de azi. Te inteleg esti prea departe sa mai intelegi ce se intampla, si poate nici varsta nu-ti permite, cine stie si nici nu ma intereseaza motivele pentru care te dovedesti atat de depasit de realitate si atat de prins in sabloane de gandire, repetitive, etc.
    2009-08-26, 11:17:20 (79.117.223.*)
  15. de mos ion roata:
    Daca tot vorbim de criza si Guvernul cauta solutii inclusiv la populatie(cu toate ca ei sunt"inteligentii" avand atatia consilieri si consilieri ai consilierilor)vin cu urmatoarea idee:Ptr.ca Guvernul sa pompeze bani in economia reala,ar trebui sa procedeze astfel:Toate societatile comerciale care au contract cu Statul sa fie revizuite in sensul ca:In contractele de executie la aprovizionare materii prime apar preturile de piata la nivelul anilor in care nu era criza:deci un pret mai mare;acum in plina criza economica,majoritate a furnizorilor de materiale au scazut pretul.Eu ca Guvern as proceda asa:as face plata direct la furnizori,diminuand in celasi timp valoarea de aprovizionare a materialelor prevazute in contracttele vechi.Sunt convins ca 1:dau de lucru si platesc efectiv costul materialelor la pretul zilei(unde se mai poate si negocia).2 Diminuez valoarea contractelor initiale incheiate in vremurile"bune'.3 Diferenta dintre valoarea materiei prime (cu mult umflata)din contractele vechi si valoarea materiei prime pe care eu Statul o contractez acum ptr.lucrarile contractate va fi de cateva mil.bune de euro.In concluzie;1 Deblochez efectiv industria,2 elimin din somaj,3 iam incasari la Buget,4 pot diminua valoarea contractelor incheiate cu Statul(ma refer la materia prima)facand si economii la Buget.5 de aceasta problema se poate ocupa Min.de Finante prin Ag.de profil din teritoriu.6 Elimin hotia si totodata spagile ce decurg din aceste tranzactii.
    2009-08-26, 11:26:37 (92.80.217.*)
  16. de R. Actionaru:
    Felicitari autorului acestui articol. Se pare ca, unii jurnalisti au inceput sa inteleaga ca cele doua stafii "securitatea" si "comunismul " inventate de fostii nomenclatoristi pentru a se proteja pe ei si pe odraslele lor au inceput sa dispara. A trebuit sa fie inventata aceasta criza pentru a intelege ca rolul statului intr-o societate fie ea si capitatista este unul foarte important. Dupa evenimentul nefericit din decembrie 1989, Romania a pasit pe calea unei involutii creata si sustinuta de liderii incompetenti care s-au perindat la conducerea acestei tari.O tara care in 1989 nu avea nicio datorie externa si avea in plus o industrie care a fost in masura sa sustina achitarea unei datorii externe de peste 10 mld dolari si un program important de investitii industriale si edilitare, nu avea voie sa ajunga in situatia critica in care se afla in prezent. Sa incercam, asa cum a facut si autorul acestui articol sa nu mai ascultam minciunile si aberatiile conducatorilor actuali, care ca si predecsorii lor nu au facut nimic pentru dezvoltarea tarii si a imbunatatirii conditiilor de viata a populatiei, din contra au inventat tot felul de biruri pentru a avea banii necesari pe care sa-i cheltuieasca fara chibzuiala asa zisii ministrii, numiti doar pe criterii clientelare. Poate, ne -o da dumnezeu mintea de urma sa-i umilim si noi pe cei care ne umilesc de aproape 20 de ani.
    2009-08-26, 11:29:42 (193.231.194.*)
  17. de VT:
    Oare , dintre toti analistii politici, dintre "mintile luminate" , puse in conducerea ministerelor economice , acei Daianu, Stolojan, Ionut Poipescu si multi altii ca ei , nu si-au dat seama de ceea ce , iata - spre mandria lui - un ziarist , a pus "degetul pe rana", si a sintetizat aceste lucruri!! felicitari autorului , RUSINE celor ce au condus economia pana acum !! Sa speram ca nu vor raman "muti" , la aceste analize !!
    2009-08-26, 12:50:23 (79.117.159.*)
  18. de dd:
    Acest articol este primul bun din Dazeta de Sud. As dori sa adaug un singur lucru: banii negrii ,care sunt un lucru normal in Romania, aduc o contributie uriasa la dezechilibrarea economiei.
    2009-08-26, 12:57:14 (144.177.50.*)
  19. de to`arashul Matrics:
    "Nu vrem comunism!!! Vrem banane!" Si acum ne doare?!!!
    2009-08-26, 13:00:00 (92.117.182.*)
  20. de SARANTOCUL:
    Bravo, felicitari pentru articol, dupa ce ca esti frumos mai esti si destept. Nici ca se putea o radiografie mai buna a societatii romanesti bolnave si adusa in colaps de imperialistii mafioti si nesatui. Ar trebui sa-i trimiti acest articol la urmatorii: iliescu, vacaroiu, nascase, moliceanu cel talhar, parlamentului, presedintelui si actualului guvern, poate li se limpezesc creierii imbibati de atata hotie si prostie. Statul a devenit un instrument de opresiune si presiune care pune biruri si le incaseaza, in rest zero barat. Un asemenea stat si sistem de lucruri nu mai poate dura mult. Oricum mamaliga o sa explodeze in capul celor care au adus tara in starea jalnica in care se afla. Inca o data felicitari si tine-o tot asa.
    2009-08-26, 19:08:01 (79.117.129.*)
  21. de perfect -prea tirziu:
    mintea romanului de pe urma ,intorceti-va putin in timp si veti rememora ca dezastrul s-a facut cu buna stiinta si cei ce sau inbogatit nu regreta . de platit vor plati cei care nu s-au ales cu nimic si muncesc in continuare. pina una alta libertatea costa .
    2009-08-26, 19:35:28 (79.117.199.*)
  22. de Secadaus:
    @ Dan Ro-tariu :pleonasmul a fost facut intentionat daca nu te-ai prins fiindca mai exista si economii socialiste care au functionat totusi si destul de bine. Cel mai bun exemplu este cel al poporului prieten sarb care pe vremea RSR se numea RSF YUGOSLAVIA si desi ambele state aveau ''economii socialiste'' existau diferente mari in ceea ce priveste nivelul de trai. Probabil ca daca in 1989 am fi avut o economie dupa modelul sarbesc putem vorbi de acele atuuri care ne-ar fi adus in scurt timp la economia capitalista. Insa economia Romaniei in 1989 a fost un dezastru creat doar pe minciuna si furaciuni.Probabil ca acolo au invatat scoala de hoti toti asazisii conducatori de dupa revolutie........... ...............
    2009-08-26, 21:29:02 (86.123.40.*)
  23. de Dan RO-tariu:
    Vecinii nostri o duceau mai bine din doua motive: nu au avut de platit datorii de razboi de 2500 tone de aur catre Aliatii (cum am avut noi) dupa cel de al doilea razboi mondial. Apoi aveau destule datorii inainte de 1989 si iugoslavii. Astfel ei au dus-o bine precum orice vecini care benchetuiesc, se distreaza, au masina noua si casa mai frumoasa ca a noastra dar toate pe credite. Ei provenind din faMILIE bogata care a primit datorii de razboi de la altii iar noi dintr-o familie saraca care aveam de platit datorii de razboi catre altii. Cat despre afirmatia ca economia Romaniei ar fi fost un dezastru in 1989 .... arata modul deficitar in care intelegi economia. Deci ramai la prosternatia in fata vecinului care abia face fata la dobanzi si injura in continuare soliditatea financiara a Romaniei inainte de 1989. Daca ai fi citit mai cu atentie ce a scris autorul ai fi inteles ce am avut, insa tu inca descfrezi abc-edarul economiei. Totusi e un inceput pentru tine in a aprecia pana si economia Iugoslaviei. Sa nu uitam ca modul deficitar in care vecinii nostri au aplicat politica economica a creat un stat foarte bogat si unul foarte sarac: Slovenia si Munte-Negru. Slovenia pentru ca si-au construit deficitar industria langa occident si a ramas intr-o proportie covarsitoare in Slovenia cand si-au facut partajul. O situatie similara gasim in Transnistria care detine 90% din industria R. Moldova. In Romania, desi participarea oltenilor la bugetul centralizat era neglijabila la inceput, datorita lui Ceausescu si a dezvoltarii echilibrate incepute de el a fost industrializata mai puternic decat restul zonelor. Asadar bunastarea cat e ea in Oltenia i se datoreaza socialismului si lui Ceausescu. Sa nu uitam ca un recensamant intre cele doua razboaie arata ca 38% dintre tarani (12.000.000 tarani erau in Romania in 1945) care locuiau la campie traiau in bordeie. Bordeiul pentru cei care nu stiu e o locuinta rudimentara, sapata pe jumatate in pamant, si acoperita cu pamant, paie sau stuf. Eu sunt sigur ca pleonasmul nu l-ai facut intentionat ci l-ai facut dupa priceperea ta cu care ne blagoslovesti zilnic.
    2009-08-26, 21:48:56 (79.117.201.*)
  24. de trotineta Fraud:
    :) mi-ai adus aminte ca bunica-mea tinea vaca intr-un bordei sapat in pamint!..... Si pentru ca parintii mei lucrau la oras, au construit apoi o bucatarie de vara! ce chestie, uitasem complet!!! :)
    2009-08-26, 21:54:46 (92.117.74.*)
  25. de Secadaus:
    Rotariule in mare parte ai dreptate in ceea ce priveste economia sarbilor insa sa afirmi ca in 89 Romania avea o economie buna nu arata decat ca ai fost si ai ramas un comunist inrait. Cum dracu sa mearga bine o economie care nu se putea sustine decat prin munca neplatita facuta in mare parte de armata care muncea in constructii, in mine, in agricultura in loc sa se instruiasca sa apere tara, de muncitorii din fabrici si uzine care in loc sa munceasca acolo sustineau agricultura socialista pentru a raporta sute de mii de kilograme la hectar(care si alea erau minciuni), de elevii din scoli si licee printre care m-am numarat si eu la vremea respectiva care in loc sa studieze in scoli erau dusi la munci agricole cu cazare in ghetouri comuniste si cu mancare de nici porcii nu o mancau.Toti erau obligati sa sustina prin munca neplatita economia ta socialista care altfel ar fi luat-o dracu rotariu-le.Ca sa nu mai vorbim de productia pe stocuri (uriase), fiindca economia ta de atunci producea cu utilaje de pe vremea celui de-al doilea razboi mondial lucruri care nu le mai cumpara nici dracu la export, fiindca eau proaste calitativ si scumpe.Poate ca tu nu ai simtit aceste lucruri stand inchis intr-un birou si studiind economii centralizate si descentralizate cu care te dai acum mare.Economia socialista era de c@c@t rotariu-le, ''nesustenabila si neproductiva'' cum va place voua sa ziceti acum.Iar economia chinezilor produce pentru ca sunt multi produc mult si pe bani putini iar in ultimii ani a fost umpluta de reforme democratice altfelo lua de mult dracu si pe aia de mult .
    2009-08-26, 22:35:40 (86.123.40.*)
  26. de Secadaus:
    Si ca sa nu uit economia Japoniei, o tara distrusa complet dupa al doilea razboi mondial o fi fost tot socialista de a ajuns acum a doua putere economica a lumii.
    2009-08-26, 22:44:05 (86.123.40.*)
  27. de Ion:
    Eu cred ca, asta e opinia mea, noi ne-am grabit, atat la etatizare,in 1948, cat si la capitalizare, in 1989. Si, asa cum spune o zicala romaneasca, si chiar nemteasca, "graba strica treaba"(eile mit weile, parca asa se zice, si se scrie, daca imi mai aduc bine aminte). Astia-s lucruri care se fac incet si cu cap. Daca atunci am fost fortati de Est, acum am fost/suntem fortati de vest. Si uite asa noi, niciodata, nu am aut/avem nicio vina. Dar, trece ea si criza asta. Ca noi suntem obisnuiti cu greul. Ca usor nu ne-a fost niciodata. Doamne, ajuta-ne sa scapam teferi!
    2009-08-26, 22:46:27 (216.194.0.*)
  28. de to`arashul Matrics:
    http://www.usdebtclo ck.org/
    2009-08-26, 22:51:35 (92.117.74.*)
  29. de Dan RO-tariu:
    eroare in tot ce scrii. nu scrii nimic nou fata de ce ai auzit la tv. Economia Romaniei a produs 10 miliarde dolari intre 1981-1989, adica in 8 ani (dolarul era de peste doua ori mai mare ca euro de azi) achitati FMI. Pe langa asta efortul investitional nu a scazut deloc adica s-au construit din banii staului cam 3000 apt in fiecare judet, s-a refacut Bucurestiul, s-au creat peste un milion de locuri de munca si dupa cum bine stim orice loc de munca costa, fie ca e de tractorist , fie ca e de strungar. Apoi s-au finalizat in aceasi perioada alte mari investitii. Deci economia crestea an de an. Asta si spune si autorul. Ca armata muncea ... e drept insa circa 100 de barbati erau in armata pe an, in medie, se pot ei compara cu cele aproape 8 milioane de oameni care munceau?! NU! Cei 100.000 de oameni din armata insa nu stateau numai la munci ci .... invatau sa salute, invatau sa-si scoata cusma din cap cand intra intr-o incapere, unii invatau romaneste, altii se educau din medii familiale rau famate. Faptul ca acum Romania nu mai are serviciu militar obligatoriu nu a facut-o sa mearga inainte ci TOT INAPOI care e deviza capitalista. E evident ca elevii participau la stransul recoltei in primele doua saptamani de practica agricola. Insa apoi aveau zeci de saptamani sa invete in anul scolar respectiv, iar cele doua saptamani erau compensate ca se invata si sambata, socoteala da pe plus in favoarea socialismului. Oricum invatam mai bine atunci decat acum! Cat despre utilarea din intreprinderi esti un MINCINOS. Am intrat intr-o intreprindere nou utilata in 1986, toate utilajele erau noi. Iar o economie care reuseste sa-si plateasca datoriile, sa faca locuinte oamneilor si sa investeasca pentru noi locuri de munca nu e o economie moarta ci solida finaciar. Cand ai in portofel 3 miliarde de doalri de atunci si mai trebuie sa vina 2 miliarde adica impreun ai cam 12 miliarde de euro in cont si stai in casa noua si la un loc de munca proaspat utilat nu te poti considera sarac decat daca esti nebun sau prost. Ar fi bine sa citesti despre economia socialista pentru ca desi autorii dupa INVOUTIE critica socialsimul nu pot sa ascunda cifrele: structura si destinatiile exportului (deja exportam mai mult pe devize decat pe ruble convertibile) si evolutia in timp a acestuia. Cifree spun tot, din pacate nu esti un specialist decat in propaganda ieftina de tip capitalist prin care tontii au fost prostiti si pe care autorul i-a aratat cu degetul . Ideea de baza a articolului e ca trebuie reevaluat rolul statului in economie, ca amestestecul staului in economie trebuie sa fie facut dar nu in fabvoarea firmelor private ci in intreprinderile de stat, etc. Pacat ca ai citi articolul si nu ai inteles. Chiar asa, are vreo logica ce ai scris mai sus ... sau doar ai reprodus ... sa stii ca sunt aparate care redau fidel si nu dupa ureche.
    2009-08-26, 22:58:29 (79.117.222.*)
  30. de Secadaus:
    Rotariule mare comunist mai esti, pai eu nu am auzit la tv ceea ce am spus adineaori ci am trait in vremurile alea, iar cele 10 miliarde de dolari de care zici au fost facuti in mare parte pe MUNCA NEPLATITA, stangand cureaua, tremurand in frig si intuneric si mancand pe cartela omule. Iar intreprinderile de stat tot comunisti ca tine le-au adus la faliment si le-au vandut pe un leu sau le-au taiat si le-eu dus la fier vechi. Vezi ca si tu esti prost informat? Armata atunci era de 4 ori mai numeroasa decat spui, elevii faceau practica agricola o luna daca nu si mai mult uneori.Iar de reprodus nu reproduc nimic scriu doar cum era atunci cand tu stateai intr-un birou si invatai procente sa le raportezi la mai marii tai conducatori comunisti bolsevici. Pe tine nu te-a urmarit omule securitatea sa vezi cum este cand nu ai voie sa ridici nici macar ochii din pamant ca te bat si te aresteaza fiindca vrei libertate. Se invata scoala atunci in Romamia? Ce cultura? La istorie invatam congresele PCR si in afara de meserie cultura generala era inexistenta ca nu aveai voie sa citesti alte carti ca te urmarea securitatea. Cred ca te-ai indopat cu tezele partidului de ti-au iesit pe ochi comunistu-le.La sate lumea trebuia sa fure noaptea de pe camp cereale sa poata trai altfel mureau de foame mai rau ca cei cu cartelele de la oras.Taranii trebuiau sa-si dea din curte DEGEABA gaini, oua, animale, vin, orice mai produceau si ei in curte ca pamantul il luasera comunistii la cooperativa.TOTUL DEGEABA, PE JECMANEALA SI PE MUNCA NEPLATITA s-au strans acei bani care au platit datoria Romaniei. Insa poporul suferea atunci cum sufera si acum cavnd suntem condusi tot de o adunatura de comunisti care isi spun democrati si din care cred ca si tu faci parte.
    2009-08-26, 23:42:06 (86.123.40.*)
  31. de Dan RO-tariu:
    @secadus nu ma intereseaza alte tari eu nu-mi depasesc limitele :)) si deci vorbesc doar de Romania si compar Romania cu Romania fara sa ma plimb de la Ana la Caiafa ca nu-mi da ami multa dreptate comparatia Chinei cu Japonia si cu Burundi. Deci eu adun si scad mere cu mere si nu mere cu cartofi, ceea ce inseamna ca eu masor doar Romania. @@@ Multumes Matrics ... debitele provenite din dobanzi se apropie de 310 miliarde, si se aproprie de 409 miliarde date pe asistenta medicala. Si ma intreb cui platesc statele unite dobanzi daca ei tiparesc banii? AAA, bancilor private care tiparesc acesti bani. Maiculita ce scumpa e tiparirea de maculatura care se numeste U.S. Dollar. In 1948 a fost nationalizata si BNR care era o banca privata si care probabil castiga bine din emiterea de moneda, cel putin acum profiturile BNR raman in curtea noastra, desi anul trecut a avut pierderi, insa va dati seama ce costuri ar fi implicat daca era particulara ? Cat de scumpi deveneau leii tipariti de BNR?
    2009-08-26, 23:42:39 (79.117.222.*)
  32. de Secadaus:
    Rotariule si inca ceva chiar nu stii sa citesti? ID-ul meu e SECADAUS nu tampenia pe care o scrii sau poate ca stii sa citesti dar nu stii sa scrii. Iar daca mai vrei sa scriu detalii despre cum se traia in renumita ta economie socialista sa stie toata lumea de acum contraargumenteaza ceea ce scriu. Mai vorbim.........
    2009-08-26, 23:53:34 (86.123.40.*)
  33. de Dan RO-tariu:
    @secadus Cifre gasite la http://www.insse.ro/ cms/files/pdf/ro/cap 2.pdf la pagina 12 se arata ca la 40 de ani exista 227104 cetateni romani din care dupa ce scadem femeile in numar de 112.585 ne raman 114.519 barbati buni de facut armata. Am luat pe cei de 40 de ani ca in uram cu 20 de ani faceau armata la 20. Deci cum incepusera sa apara ceauseii ... e o cifra destul de mare. Oricum... nu am gresit cu mult. In rest nu am rabdare sa citesc AIURELI.
    2009-08-27, 00:06:57 (79.117.222.*)
  34. de Secadaus:
    Rotaroiule ai uitat sa-i pui pe cei angajati in armata MINCINOSULE, care erau diferenta ce nu iti iese tie. Si mai ia si pe cei de 19 si 21 ca si aceia erau chemati de multe ori in functie de necesitati, apoi Marina care facea armata 2 ani si tot asa. ia mai ia tu odata si aduna cu numaratoarea ca vad ca te pricepi la iconomia socialista multilateral dezvoltata.......... ......
    2009-08-27, 00:22:08 (86.123.40.*)
  35. de Secadaus:
    Si daca tot te dai ciumete in iconomie ia zii scade ieuro la 4 lei ca germanii asa zic? Sau tie iti da cu rest? '
    2009-08-27, 00:25:50 (86.123.40.*)
  36. de Dan RO-tariu:
    Mai erau si scutiti, si handicapati, iar administratia in care intra si armata era de doar 0,7% din populatia activa. Dragule, cifra e cifra sa o inmultesti cu patru cum doresti tu e o minciuna! Si oricum nivelul discutiei a scazut si nu-si mai are rostul!
    2009-08-27, 00:26:26 (79.117.222.*)
  37. de Secadaus:
    Cred ca asa te-au mintit pe tine comunistii tai! Armata era administratie? Bai nu mai prosti lumea cu vrajeli comunist ordinar!
    2009-08-27, 00:31:00 (86.123.40.*)
  38. de Dan RO-tariu:
    Euro va fi cca 5 lei la inceputul verii urmatoare. Asta e o prognoza optimista, insa e posibil sa ajunga si la 6 lei pe o prognoza neagra de tot. Se ajungea in iarna asta la 5 lei insa imprumuturile externe au incercat sa salveze jiltul lui Basescu. Inconstienta capitalsita sa te imprumuti ca sa dai senzatia unei reveniri imposibile in sistemul economic actual si conjuctura data. Obraznicia pastreaz-o pentru familia ta! Memoreaza raspunsul si cand o sa se adevereasca sa tii minte!
    2009-08-27, 00:31:11 (79.117.222.*)
  39. de Secadaus:
    Ei bine aici da-mi voie sa fiu de acord cu tine, insa eu nu sunt mincinos asa cum scrii tu am trait vremurile acelea si mai stiu cum era sa stai la coada pentru orice..............D e aceea urasc economia socialista. Dar tu unde ai trait atunci erai sa inveti economie la Oxford?
    2009-08-27, 00:43:08 (86.123.40.*)
  40. de Secadaus:
    Ah si uitasem sa-ti spun ca am citit articolul si imi place cum se tremina: Comunistii care ne mai conduc inca si acum SA NU MAI FURE!
    2009-08-27, 00:46:41 (86.123.40.*)
  41. de Un privatizat:
    Domnu Panait, va felicit ! Pentru articolul acesta, ati luat felicitari de la toti comunistii de pe net. Evident, daca lumea dupa care plang ei ar mai fi existat, accesul la net era cenzurat, iar dvs. nu aveati voie sa scrieti. Dar asta e altceva. Dvs. va spun doar ca statul este cel care trebuie sa permita dezvoltarea economiei, iar în Romania nu o face, ci dimpotriva, o franeaza. Masurile anticriza nu pot fi luate de firmele private, ci doar de stat. Statul face legi si nu societatile comerciale. Politicile economice pot produce dezvoltare, daca sunt intelepte, sau recesiune daca sunt imbecile. Deocamdată, noi avem de a face cu prea multi imbecili, mai multi chiar si decat cei pe care ii poate duce in spate economia privată.
    2009-08-28, 20:42:25 (82.77.166.*)
  42. de Dan RO-tariu:
    evident ca daca lumea dupa care plang nostaligicii (desteptii) ar exista ca si China am fi: cu chirul doldora dupa o crestere bazata pe productie, fara 5 milioane de locuri de munca aruncate in vant, fara mere din import. Vedeti in mentalitatea privatizatului obisnuit sa traiasca bine dupa munca salariatilor ca el isi face griji nu pentru ziua de maine ci ca ar fi fost netul cenzurat. Pai netul e cenzurat si in SUA, dar el inca nu a aflat inca, na ca acum e inregistrat pe net, telefonie permanent, poate se simte mai bine. Insa sa remarcam diferenta problematicii proletarului care are o spaima pentru locul sau de munca, salariile care vor descreste, ratele de la banca in crestere si patronii exploatatori ai salariatilor care doresc sa fie ajutati de stat dupa ce au facut banul la negru eludand fiscul, dupa ce au facut returnari de TVA necuvenite, dupa ce au exploatat proletarii angajati si si-a batut joc de ei prin salarii de mizerie. Da e ingrijorator ca ar fi fost in socialism cenzurata vulgaritatea pe net, marlania. Tare ingrijorator, te apuca si rasul cand privesti astfel de comentarii! In primul rand masurile anti criza se iau la nivel micro, iar privatizatul nu a aflat inca. In firma sa ar trebui sa aiba un fond de dezvoltare, sa-si fi planificat activitatea economica pe vartiante astfel incat sa nu astepte de la stat. Insa sa nu uitam ca "un privatizat" e si Berceanu care ... e bugetar in acelasi timp. E corect si titlul care prin mesajul "un privatizat" capata valaore clara de adevar: STAPANII ROMANIEI (privatizatii si alesii) pomanagii la stat (asteapta de la stat ceea ce ei nu pot face dupa ce l-au ologit, orbit pe stat vreme de 20 de ani). Si ce ar trebui sa facem noi sa ni se mareasca taxele ca sa li se dea bani patronilor si alesilor ca SA TRAIASCA BINE?!
    2009-08-28, 21:16:25 (79.117.223.*)
  43. de Acelasi privatizat:
    Nu ati inteles nimic domnule Rotariu si nici nu ma mira asta, din moment ce dvs. credeti ca masurile anticriza pot fi luate la nivel micro. Aş vrea sa ştiţi că în România (ca şi în Olanda, sau în Grecia sau în Statele Unite) există patroni care muncesc cot la cot cu salariaţii lor. Nu fură (nici de la stat nici de la alţii) îşi plătesc taxele la timp, asigură locuri de muncă şi constituie baza colectării impozitelor în economia tărilor lor. Formulări de tipul "patronii exploatatori" denotă o lipsa acută de cultură politică si economică. Dar nu mă pot astepta la altceva din moment ce dvs. credeţi că România trebuia să fie o a doua Chină ! Eu unul cred că este bine că ne-a ferit Dumnezeu ... Pe de altă parte, mesajul meu îi era adresat autorului articolului, deoarece dânsul face o greşeală susţinând că statul nu trebuie să se implice în gestionarea crizei economice, pe motiv că marile companii au făcut profituri fabuloase. Toată lumea stie, chiar si dvs., chiar şi autorul articolului, că profiturile înseamnă şi taxe şi impozite plătite către bugetul de stat. Dar comuniştii văd o firmă ca pe un fel de vacă de muls, care are obligaţia doar de a plăti taxe către stat, nu şi profituri către acţionari. Şi din păcate, această mentalitate este destul de evidentă la actualii guvernanţi.
    2009-08-29, 12:12:31 (82.77.166.*)
  44. de Dan RO-tariu:
    Cu certitudine ca si dvs. v-ati facut ca nu intelegeti cat rau a facut privatizarea Romaniei. De cand ati aparut dvs. privatizatii nu numai ca nu ati reusit sa faceti locurile de munca cu care va laudati ci ati si lucrat ca bugetari avand firme privatizate si astfel pe timpul asa-zisei cresteri economice ati sfartecat economia Romaniei asa cum a aratat autorul. Si de la o economie sfartecata de privatizati ce doriti acum? De unde sa vi se dea daca ati furat-o lucrand la negru, decapitalizand-o prin scutiri de taxe decise de guvernanti dar cerute de privatizati, ati cerut TVA ilegal sa vi se returneze. Mai spuneti ca nu exploatati proletarii?!?!?! Pai le dati si dividende sau numai salarii de mizerie scotandu-i vinovati pentru incapacitatea de a va gestiona firma: punandu-le in spate pierderi, furturi, intarzierea salariilor cu lunile, etc. Nu ati creat locuri de munca pentru ca in Romania lucreaza mai putini cetateni (la jumatate) in aceasta Roamnie capitalista. Dvs. privatizatii ati distrus doar economia socialista fara sa fiti capabili sa puneti ceva in loc. Nici in agricultura, nici in industrie. Asta e rezultatul capitalismului. Nu puteti sa mai aburiti oamenii cu ceea ce ati scris mai sus cand oamenilor le e foame si fara loc de munca, nu mai reusiti sa spuneti si sa fiti crezuti cu astfel de argumente. Statul trebuie sa intre in comptitie cu privatizatii si sa-i stearga din economia Romaniei, a lumii. Cand un om munceste pt dvs. fara sa fie partas la dividende e EXPLOATAT pt ca in timpul crizei dvs. traiti din osanza dividendelor, a imobilelor cumparate, a bogatiei acumulate, pe cand proletarii exploatati care au lucrat pana acum pt dvs. nu au reusit cu "plata" muncii lor decat sa nu moara de foame!
    2009-08-29, 12:46:00 (79.117.223.*)
  45. de rgn :
    Un articol cu adevarat bun
    2009-08-29, 16:34:38 (89.226.25.*)



Jiunimea Blog

5 secunde - stiri instant
Diverse:

Vremea:
Acum: -9°C.
La noapte: -6°C.
Mâine: -3°C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta 4.3529 lei
USD: Tendinta 3.2831 lei








Restaurante in Craiova
Restaurante in Craiova

Hoteluri in Craiova
Hoteluri in Craiova

Mobila in Craiova
Mobila in Craiova

Policlinici in Craiova
Policlinici in Craiova



Victor Sosea Design Blog Bogdan Danescu Fotojurnalism Blog Alexandru Virtosu Blog Anda Sosea - Cochilia
Sumarul ediţiei: