Prima pagină:

PDF
Descarcă »

Contact:

Adresa:
Str. Câmpia Islaz nr. 97A, Craiova
Telefon/Fax:
0251/413.100
0251/410.565
E-mail:
office@gds.ro


« Alte articole din categoria Opinii

Comentariu

Puţină economie pentru creierele încinse din Germania

Opinii - Cristian GHINEA
(citeste alte articole de acelasi autor »)




Versiunea pentru tiparire

Marimea textului:

O grămadă de sindicalişti şi politruci nemţi s-au supărat pe Nokia, pentru că face ceea ce fiecare întreprinzător trebuie să facă: vrea să producă mai ieftin. Nu ar trebui să avem complexe în această dispută. M-am plictisit de genul acesta de gălăgios sigur pe el, dar abia alfabetizat în materie de economie.
Săracul David Ricardo a murit în 1823 şi de atunci s-ar fi spus că lumea a învăţat câte ceva din teoria avantajului comparativ elaborată de el. Potrivit lui Ricardo, fiecare ţară trebuie să producă ce poate face mai ieftin şi mai bun, nu să producem toţi de toate. Astfel, toată lumea câştigă până la urmă. Logica e simplă. Dacă m-aş apuca eu să joc fotbal, probabil aş reuşi să termin o repriză, dar aş atinge mingea doar dacă s-ar lovi ea de mine. Dacă s-ar apuca Mutu să scrie articole de opinie, probabil că ar reuşi să pună câteva fraze cap la cap, dar ar fi păcat de limba română. De ce să nu rămânem fiecare la ce facem mai bine? Cam aşa este şi cu ţările. Dacă românii pot produce telefoane mobile mai ieftine, atunci nemţii ar trebui să renunţe la a mai face telefoane şi trebuie să se concentreze pe altceva. În definitiv, Germania este cel mai mare exportator al Europei, deci se presupune că are ce să producă.
De pildă, am aflat că fabrica din Cluj se construieşte cu materiale de construcţie aduse din Germania. De ce aducem materiale din Germania? Dacă aplicăm o logică simplistă, România ar trebui să producă mai ieftin şi materiale de construcţie. Ei bine, se pare că nu este tocmai aşa, din moment ce le luăm de acolo. Nu mă pricep la industria respectivă, dar încerc să aplic nişte intuiţii economice de bază. Probabil că în această ramură costurile cu forţa de muncă sunt mai puţin importante. Una este să ai nevoie de sute de muncitori care să lipească butoane la telefoane şi alta e să faci blocuri de prefabricate, unde un muncitor bine pregătit şi un motostivuitor fac munca a 50 de oameni care muncesc cu cârca. O fi vorba de tehnologie grea, unde infrastructura publică şi costurile de transport sunt mai importante decât forţa de muncă. Iar la drumuri, nemţii ne bat de departe.
Deci, dacă telefoanele ies mai ieftine în România, ele trebuie produse aici. Dacă prefabricatele ies mai ieftine în Germania, trebuie produse acolo.
Ideea că există o competiţie între muncitorul român de la Nokia şi muncitorul german de la Nokia este doar aparent adevărată. De fapt, competiţia reală este între muncitorul german de la Nokia, muncitorul german care produce prefabricate de construcţie şi muncitorul chinez de la o firmă concurentă, să îi spunem fabrica „Nakio“. Dacă muncitorul german de la Nokia îşi păstrează locul de muncă, atunci muncitorul german care produce prefabricate nu mai are unde să exporte, deci poate să îşi piardă jobul. Dacă Nokia continuă să plătească foarte mult pe forţa de muncă, va fi copleşită de coreenii de la Samsung sau de chinezii de la „Nakio“. Atunci, muncitorul german de la Nokia a rămas oricum şomer, muncitorul german de la prefabricate a rămas fără piaţa din România, muncitorul român din Cluj vinde în continuare la butic, iar Uniunea Europeană a exportat nişte locuri de muncă în Asia, pentru că nemţii au făcut pe proştii şi s-au apucat să reinventeze economia.
Producţia cu forţă de muncă intensivă migrează acolo unde forţa de muncă este ieftină. Dacă dorea ca Nokia să rămână acolo, atunci Germania trebuia să reducă diferenţa de costuri (muncitorii români sunt de zece ori mai ieftini). Asta însemna reducere de taxe, îngheţare de salarii, flexibilitate pentru concedieri şi angajări, pensii mai mici, ore de muncă mai multe, vacanţe mai scurte. Poate dacă raportul era măcar undeva pe la unu la patru, atunci productivitatea sporită a muncitorului german, infrastructura publică mai bună, statul de drept mai eficient din Germania (deja avem scandaluri de corupţie cu terenurile de lângă fabrică) ar fi făcut Nokia să rămână acolo. Sindicatele germane nu au vrut reforme pe piaţa muncii, acum au rămas fără nişte membri de sindicat. Toată lumea a avertizat că asta o să se întâmple. Când chiar s-a întâmplat, aruncă pisica moartă în curtea Nokia şi în curtea muncitorilor români, care află acum că, deşi au intrat în UE, o investiţie aici este considerată de creierele încinse din Germania tot delocalizare extra-comunitară.


 
Articole proaspete scrise de tineri, pentru tineri. Tu ai citit Jiunimea? »

  • Currently 3.12/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Notează articolul.

Nota curentă: 3.1 din 17 voturi





Comentarii

Gazeta de Sud nu este responsabilă juridic pentru conținutul comentariilor. Mesajele care conțin amenințări și cele vulgare, xenofobe sau rasiste nu sunt permise.

  1. de mondialul:
    problema e in felu urmator ca noi roamnii suntem cea mai proasta natie europeana la capitolu drepturi la munca,ca de noi am pastrat salariile de mizerie la noi si am dus mentalitatea de ,,foamea ,,si n afara de ex italia spania asa ca munciti pt ai bogati ca tot saraci ramaneti,io zic ca nemtii sunt destepti si noi suntem sracii care ne bucuram cu ,,poaman,, vai mama noastra de romani fara minte,bine ca am plecat din tara asta ,,europeana ,, si nu sunt nici in italia sau spania,
    2008-01-26, 00:30:07 (81.233.61.*)
  2. de sudistu':
    Banul si interesul dicteaza de cand e lumea si pamantul...Orice firma serioasa urmareste profitul maxim...Orice om normal urmareste sa castige cat mai mult, sa traiasca mai bine, sa munceasca mai putin...Nimic nou...
    2008-01-26, 01:19:51 (86.126.73.*)
  3. de RRomanul patriHHotz:
    Depinde din ce unghi privesti problema. Asamblatu l telefoanelor este munca prost platita si in vest pentru ca nu cere cine stie ce calificare. Peste 5 ani este posibil ca fabrica sa plece in Ucraina si sa faca romanii git. Ce--ar fi daca Germania ar pune taxe de vinzare grase pentru telefoanele Nokia? Dar nu poate ca Ro este parte a UE. Dar cine a facut UE? Cetatenii vest-europeni sau politicienii vest-europeni pe care ii doare in pix? In fine, daca pe aia din vest ii lasi fara obiectul muncii atunci cine iti mai cumpara marfa la preturi rezonabile? Este ca un cerc vicios. Cei trei producatori americani de autoturisme si-au mutat unele fabrici din USA si Canada in Mexic ca este munca mai ieftina. In timpul acesta Honda si Toyota construiesc fabrici in USA si Canada; si culmea este ca ultimele merg mult mai bine si vind foarte mult pe piata nord americana. De ce oare? Poate ne raspunde domnul masterand de la Londra care a scris articolul de mai sus gen compunere de clasa a patra. De asemenea companiile americane auto au navalit si in China si India; ca rezultat a crescut enorm pretul petrolului si de aici consecintele care se prevad. Profitul este esential pentru economia capitalista dar mai trebuie luate si alte chestii in calcul. Sint unii de parca nu se mai satura de bani de parca ar avea 100 de vieti (in special snapanii care fac specula cu petrol).
    2008-01-26, 05:34:14 (69.29.53.*)
  4. de Adi:
    Excelent articol ...
    2008-01-26, 05:37:13 (74.238.27.*)
  5. de Miss Piggy:
    Godacul din poza n-a mai scris azi un articol bashist, ci unul populist. Sincer, ma bucur pentru romani dar imi pare rau de nemtzi. Nokia primise subventii de 60 milioane euro de la landul Nordrhein-Westfalen si oficialii germani au anuntat ca ii vor boicota produsele. Unde ai vedea asa ceva la romani ? Reprezentantii Nokia, alti ipocriti, spun ca nu au venit pentru salariile mici, care reprezinta 5% din cost, ci pentru avantajele Parcului Industrial de la Jucu :))) Parca s-ar fi mutat in Silicon Valley ! Vor trebui sa-si cumpere ecografe, sa vada componentele Nokia in burtzile romanilor, dar nu stiu cum le vor scoate de acolo ! Adolf, nu zici nimic ?
    2008-01-26, 08:46:53 (82.77.68.*)
  6. de romanul:
    PENTRU MONDIALUL: Mai baiatule, daca erai destept aveai multe lucruri de facut in tara ta de origine; asa ca nu te mai da lebada ca macane Daca ai vrut sa fii imigrant este problema ta, dar nu arunca cu noroi in natia care te-a facut om, ca nici o tara nu este perfecta, si am vazut si eu peste 20 de tari din vest legat de Nokia: GLOBALIZARE
    2008-01-26, 10:19:56 (86.122.132.*)
  7. de cititor atent:
    De acord cu RRomanul patriHHotz. Articolul este prea simplist si mai ales nu sunt deloc de acord cu punctul de vedere al autorului. Daca impingem la extrema rationamentul dvstra, cea mai ieftina forta de munca sunt sclavii. Dar pentru asta trebuie sa ne intoarcem in sclavagism ? Statul de drept este mult mai eficient in Germania decat in Romania, numai ca acolo oamenii traiesc mai bine. Si nu cred ca autorul o sa spuna ca nivelul de coruptie al Romaniei este mai bun , ca statul nostru este mai eficient, ca avem un sistem de sanatate bun si de incredere, o justitie corecta, ca pensionarii nostri traiesc bine si ca strazile si autostrazile noastre sunt bine intretinute. Un pic de modestie nu ne-ar strica!
    2008-01-26, 10:58:05 (89.84.17.*)
  8. de cititor atent:
    De acord cu RRomanul patriHHotz. Articolul este prea simplist si mai ales nu sunt deloc de acord cu punctul de vedere al autorului. Daca impingem la extrema rationamentul dvstra, cea mai ieftina forta de munca sunt sclavii. Dar pentru asta trebuie sa ne intoarcem in sclavagism ? Statul de drept este mult mai eficient in Germania decat in Romania, numai ca acolo oamenii traiesc mai bine. Si nu cred ca autorul o sa spuna ca nivelul de coruptie al Romaniei este mai bun , ca statul nostru este mai eficient, ca avem un sistem de sanatate bun si de incredere, o justitie corecta, ca pensionarii nostri traiesc bine si ca strazile si autostrazile noastre sunt bine intretinute. Un pic de modestie nu ne-ar strica!
    2008-01-26, 11:05:24 (89.84.17.*)
  9. de mamucika di Germania:
    Iata un alt "jurnalist" care-si da-n pintece de patrihot! Cica de la matale d-le Ghinea aveam pretentii.... de inteligenta, de exemplu si punind la socoteala ca ai ajuns sa-ti faci Master-atul...in Anglia(?), asa cum spuneai matale, ca de obicei, unde ca pretudindeni in Occident, se invata carte. Si pe buna dreptate! Numai ca matale ai uitat sau nu stii de fapt chestia cu asa zisul "bumerang". Ce inseamna asta? Pai sa dam cartile pa fata: momentan in Occident, populatiile tarilor cu fostul standard de trai omenesc, s-a deteriorat exponential, ceea ce a dus la nemultumirea acestor popoare. Asta se datoreste globalizarii fortate de catre asa zisii politicieni vestici, dar niciodata voita de popoarele vestice ca Germania, Olanda, Austria... De ce? Asa cum ne arata realitatea, dar de altii ignorata, concernele din vest au "taiat-o" in est ptr a produce ieftin si... fara calitate (vezi presa germana, olandeza, austriaca)! Ptr estici o afacere buna, dar majoritatea vesticilor raminind fara munca! Si gloata din est, ca polonezi, cehi, etc navalind in vest, ocupind la "negru" ptr. 2,5 Euro/ora locurile de munca de aici. Stii matale cam ce inseamna asta? De amintit, ca din taxele germanilor se platesc numai Roma(tiga)niei 13 miliarde anual, plus alte asa zise fonduri, care insumate se junge la suma de peste 20 miliarde Euro anual. Cine da acest drept "politicienilor vestici" sa ia taxele poporului german si sa-l dea la altii ca drept ajutor? Cu siguranta ca pe nici-un estic nu-l intereseaza! De ce nu scrii matale d-le Ghinea ADEVARUL despre ce se intimpla in lumea occidentala, cum ca viata standardului de altadata nu mai exista, cum un muncitor german, de exemplu, plateste 400 Euro/luna asistenta medicala si cind merge la doctor trebuie sa scoata din buzunar iarasi bani, el muncind actualmente ptr 800 Euro/luna si platind o chirie de 700 Euro/luna? Poti sa-mi explici mataluta nea Ghinea, asa cum ca matale traiesti in Anglia (?) si trebuie sa cunosti REALITATEA, cum poti sa mai supravietuiesti la preturile exorbitante aici in Occident? Asa cum s-a intimplat cu Ford, care a primit din fondul patimonial german, fond finantat din taxele poporului german, suma de 72 milioane Euro, asa s-a intiplat si cu Nokia care a primit tot aceasi suma si investeste bine merci pe acesti bani in est. Cica matale stii ca in Germania s-a ajuns la "standardul" unguresc (vezi Frankfurter Allgemeine Zeitung)? Spun asta, deoarece si eu cotizez in patrimoniul german si fortat de Bruxell,dau si eu bani automat ptr. bunastarea altor popoare! Sau stii matale nea Ghinea ca salariile germane, din anul 2000, au scazut cu 30%( vezi acelasi ziar)? Pe nimeni din afara Germaniei nu intereseaza problema asta! S-a intrebat cineva daca unei vaci i se taie ugerul si acum saraca vaca a primit 20 de vitei, cum ii poate hranii? Pe grajdar nu-l intereseaza, sau poate da? Cel de la poz. 3 stie mai bine ca matale nea Ghinea! E chestia numai de niscai inteligenta! Cica hai s-auzim de bine!
    2008-01-26, 13:18:51 (87.166.38.*)
  10. de mamucika di Germania:
    Cica stii matale nea Ghinea, sau ai citit prin presa din vest, de fisura aparuta in UE? Stii ce e asta? De ce nu scrii despre "faptele" ispravnicilor de la Bruxell, din UE, care au dus la fisura asta in Europa? In curind aceasta Europa globalizata fortat, se va rupe! Vezi nemultumirile popoarelor vestice!!
    2008-01-26, 13:35:28 (87.166.38.*)
  11. de taz:
    ma, iar te dai la Romania ? ce inseamna ma chestia asta: "din taxele germanilor se platesc numai Roma(tiga)niei..."? si acum tot de anumiti romani vorbesti ? sau de toata Romania ? ai si ceva informatii adevarate in comentariul tau, asupra carora sunt de acord... da` termina, vere, cu insultele...!! sau familia ta din tara nu face parte din Roma(tiga)nia ? tot vorbesti de poporul german - daca tu esti in Graz, ce treaba ai tu cu poporul german, bre ? vorbesti de preturile "exorbitante" din Occident... la ce sunt, ma, preturi asa de exorbitante in Occident ? stim si noi ca acum 10 ani se traia mult mai bine in Occident, dar preturile nu sunt exorbitante azi... vino, bai acesta, in Romania sa vezi preturi si o sa-ti pice trompa... saracu` de tine, contribui tu la bunastarea poporului roman !! moooama, altruistule !! bai, daca nu-ti mai convine acolo unde esti, de ce nu te muti in Angola sau in Tanzania - ca acolo n-o sa mai dai bani ca sa le fie romanilor mai bine... cati nemti lucreaza pe 800 de euro lunar ? eu vorbesc de nemtii aia de la mama lor, nu de cei care au luat cetatenie ulterior... cati ? poate aia care se multumesc sa ceara de la Stat ajutoare sociale... daca sunt lenesi, normal, vere, ca vin altii sa lucreze acolo... mai ales in estul Germaniei... trebuie sa faca cineva treaba, nu ? daca lor le e prea greu... si e normal sa nu ne intereseze prea mult de muncitorii nemti. se descurca ei. desi nici eu nu vad cu ochi buni "miscarea" celor de la Nokia. pe jumatate au si ei dreptate. da` daca pot produce mai ieftin in alta parte, de ce sa ramana acolo...? acum, ca pleaca din Germania, dupa ce au luat subventie de nu stiu cate milioane... asta nu e normal. vezi deci ca nu numai in Romania sunt "banditi" - uita-te cum fura vesticii pe care tot ii lauzi atata... cu zecile de milioane de euro... totodata, astea sunt principiile celor care produc si vor sa scoata profit... deloc crestinesti, de acord. dar asta e realitatea. toti astia "mari" fac asa... se duc unde e forta de munca mai ieftina. de ce n-a deschis Renault o fabrica in Germania in loc sa vina la Dacia ? sau Ford, de ce a preferat Romania, in speta Craiova ? mie, ca om, nu-mi surade ideea ca atatia oameni vor ramane fara un loc de munca in Nordrhein-Westfalen. .. da` acum, daca eu nu sunt de acord cu Nokia, ce sa fac ? sa le dau in cap ? o sa se descurce itele pana la urma... va trebui sa se adapteze si ei. ca tot omu`. si sa inteleaga cum ca nu mai exista decat in foarte putine cazuri locuri de munca de unde sa iesi la pensie dupa 30-40 de ani de vechime la aceeasi fabrica... si ma gandesc acum la minerii romani care au fost disponibilizati... au luat atunci niste bani, de acord... dar pe urma ? trebuie sa se adapteze, nu ? asa si vesticii respectivi... altfel o sa se intample si cu ei la fel ca in cazul dinozaurilor... s-auzim de bine !
    2008-01-26, 15:09:40 (212.201.78.*)
  12. de Ginel:
    mamucika, ma faci sa plang de mila nemtilor! Pai nu ei au facut CE? Nu ei au vrut Estul Europei, generand razboiul din Iugoslavia (prin graba de a recunoaste republicile croate si slovene) crezand ca-si vor lua numai piata de desfacere, nu si restul obligatiilor? Nu ei impreuna cu ceilalti mari, au desfiintat industria in statele estice, ca sa vina ei sa vanda produsele lor? Numai ca pentru a putea vind bine, trebuie sa ai o fabrica acolo. 40.000 de locuri de munca dispar odata cu mutarea, dar daca ma gandesc bine , numai in Craiova am ramas fara 40.000 locuri de munca dupa revolutie! Dar asta trebuie sa ne dea de gandit, ca nemtii apara cu inversunare munca lor, in timp ce noi... Mamucika, daca ti-e asa greu , vino acasa!
    2008-01-26, 15:23:26 (82.63.143.*)
  13. de sudistu':
    Ginel, hai sa nu mai dam vina pe altii ptr. prostiile noastre!...In Craiova au disparut cele 40.000 de locuri de munca datorita noua, craiovenilor...Ne cam meritam soarta...Acum 15 ani cand venisera in "petzit" investitori cu faima in Craiova, prin curtea fabricilor se striga "D-zeu ajuta si fara valuta!", "Nu ne vindem tara!"...Investitor iii astia au plecat prin alte parti iar noi am ajuns sa ne plangem de mila...Smecheria olteneasca ne costa scump...Cat despre teoria "estul, piata de desfacere ptr vest" ...e mult de discutat...Ptr ca vestul sa "desfaca", estul trebuie sa plateasca....Cu cat estul e mai sarac, cu atat vestul "desface" mai putin...Interesul este ca estul sa se dezvolte, sa cumpere mai mult...Pai cu ce ne deranjeaza, dom-le?
    2008-01-26, 19:02:14 (86.126.84.*)
  14. de mamucika di Germania:
    Cica mai taz nu face haz la necaz! Daca nu ai inteles esenta textului, tot degeaba-l citesti!! Asa cum ar trebui sa stii si tu, ca si altii ca tine, dar orgoliul ala prostesc ti-a luat vederea, ajutoarele in forma de bani date de Germania, sint alocate, conform conventiei statala germano-romane, bunastarii populatiei romane!!!! Si acum, ca de fiecare data, inca odata precizarea cuvenita: miliardele de Euro si le trag zemefistii aia jegosi si nespalati si zgirboviti de romani (se stiu ei care sint)! Daca te simti cumva unul ditre aia si ti-ai tras JET Airbus si soare care se intoarce dupa vila.....pe banii munciti de altii, pai ce sa mai discutam... Imi pare rau ca nu esti in stare sa intelegi esenta textului...De, nu sintem toti la fel...Cind afirmi ceva, trebuie sa ai argumente...In cazul tau, e in zadar, deoarece esti cam prin pomi si pomul...Ptr.12: esti baiat, baiat, ca sa mai vorbim! Se vede ca tot ca ala (aia) esti! Cunoscator de...Hai s-auzim de bine!
    2008-01-26, 20:38:30 (87.166.38.*)
  15. de Florentin:
    U E e un imperiu economic care vine sa confirme celebra teorie a ciocnirii civilizatiilor. Europa nu ar putea ramane o puzderie de mici state in calea dezvoltarii puternice a altora de pe alte continente. Deci este vorba de un rau necesar. Daca UE are puncte slabe, atunci acele puncte trebuie eliminate si consolidata alianta, nu desfiintata. Asa ca teoria fisurii la care s-a facut aluzie mai sus e prematura; de ea vom vorbi doar cand UE va trebui sa moara pentru a se naste o alianta interstatala si mai mare, euro-americana de pilda, dar aste e de domeniul SF. Nu cred ca opozantii globalizarii cunosc toate datele problemei, ei se afla in cautarea paradisului pierdut pentru totdeauna. Asa ca vor mai fi si alte investitii similare celei de la Jucu. Vreau sa-i vad pe nemti ca nu-si mai iau Mercedes-uri doar pentru ca lemnul de insertii din habitaclu provine de la noi.
    2008-01-26, 21:32:32 (89.120.253.*)
  16. de RRomanul patriHHotz:
    domnul Miss Piggy, sa nu fiti surprins daca "godacul" din poza va ajunge mare parlamentar dupa ce va termina academia aia pulitica ,gen fane gheorghiu ,din Anglia; omul calca pe urmele sorei dv. doamna Pippiggy. alte comentarii de mai sus confirma zicala" capra riioasa tine coada sus"; de ce ma rog ar trebui ca o parte din taxele germanilor trebuie sa intre in buzunarul lu' nea Mischie care musai trebuie facut capitalist; de asemenea UE este un "stat" artificial facut de politicieni impotriva vointei cetatenilor pe care ii reprezinta; mai mult ca sigur ca intr-o zi va plezni ca Jugoslavia.
    2008-01-26, 23:05:44 (69.29.53.*)
  17. de lion:
    "mamucika di Germnia" ai spus foarte bine, de vina e globalizarea. Dar oare nu tot globalizarea a adus in Germania o firma finlandeza (Nokia) sau o firma americana (Ford)? Aceasta este situatia la ora actuala, "crudul adevar", cele 2 sunt firme private, fac ce este mai bine pt. actionarii lor. Punct. Daca au primit facilitati financiare de la guvernul german nu cred ca a fost ceva ilegal si nu au fost singurele firme care au beneficiat de asta. A fost reciproc avantajos. Firmele si-au deschis fabrici in Germania, au dat de lucru nemtilor in fabricile Nokia si Ford plus furnizorilor de componente aferenti, au platit impozite statului german atatia ani si a fost reciproc avantajos - au avut profit si ele si statul si-a recuperat inzecit ajutorul acordat. Din cate am inteles Nokia avea o clauza de pastrare a joburilor la Bochum pana in 2006. Deci baietii sunt acoperiti. Nu-i poate invinui nimeni ca doresc sa-si maximizeze profitul inloc sa dea faliment din cauza costurilor de productie mari in fabrici din Germania (vezi cazul BenQ) sau S.U.A. Politicienii germani mai bine s-ar gandi cum sa contracareze exodul firmelor (unele chiar nemtesti) de la ei din tara, asa cum s-au gandit la ajutoare financiare cu ani in urma pentru atragearea lor - ajutoare pe care Romania nu are voie sa le acorde fabricii Ford.
    2008-01-26, 23:42:33 (86.126.54.*)
  18. de taz:
    pe mamucika il doare fix undeva de globalizare. si de nemti. si de nokia. si de ford. si de altele asemenea... e suparat ca-i iau alti romani locul de munca. si de aia ne invata el ce "jigodii zeflemiste" sunt acei romani care au venit din "jungla estica" sa-l lase pe bietul cetatean german fara locuri de munca... adica pe el. atat. te-am rugat sa scrii mai civilizat, mamucika. chiar daca nu reusesc sa inteleg "esenta textului" tau... nu e cazul sa-ti versi aici "lăturile"... vezi ca zilele trecute a fost in ziar un excelent articol despre ceaiul care combate palpitatiile - cred ca autorul s-a gandit la tema asta dupa ce a citit doar un singur comment de-al tau... ca nu faci altceva decat sa-ti tradezi anumite origini prin ceea ce scrii. pacat de tine, credeam totusi ca ai invatat ceva din politetea aia falsa a nemtilor... macar de fatada. da` deh, te trage "jungla" inapoi, si tu esti copilul ei... si cand injuri p-acilea, mai schimba si "placa", ca ai devenit deja mult prea previzibil... oricum, eu iti doresc sa-ti gasesti curand un loc de munca mai bine platit, ca poate o sa fii mai fericit decat acum si n-o sa-i mai injuri pe romani... sa ai toate cele bune !
    2008-01-27, 01:14:59 (212.201.78.*)
  19. de Passagero:
    Ginele, vorbesti cu siguranta unuia care le stie pe toate, scuipand dispretuitor spre nemtzalaii astia nenorociti ! Sa-mi spui si mie atunci care a fost criteriul plin si adevarat pentru care Nokia a ales Jucu Clujului ?
    2008-01-27, 03:25:42 (207.134.80.*)
  20. de Victor Socolovici:
    Domnule Ghinea, Jose Manuel Barroso-presedintele executivului european- spunea, referindu-se la ambitiosul plan de reducere al efectului gazelor de sera:,, acest plan este bun pentru planeta,economia si cetateanul european.El are un cost,dar acesta este gerabil,,. 3 euro/saptamana pentru fiecare cetatean european este costul planului Comisiei Europene impotriva incalzirii climei planetare si vizeaza reducerea cu 20 de procente a emisiunii de gaze cu efect de sera.Asta pana in anul 2020! Acest plan,mai mult ca sigur,se va traduce prin cresterea pretului energiei electrice ce va determina si cresterea costurilor de productie. Dupa cum spun cei de la CE/ Bruxelles, aceste cresteri de preturi ar trebui sa aduca o economie de 75 miliarde de dolari asupra imoprturilor de gaze naturale si petrol.Europa ar putea profita de avantajul exporturilor de produse putin consumatoare de energie. Comisia va fixa si plafonul de emisiune de gaze cu efect de sera, diferentiat in functie de tara, in urma caruia ar trebui atins obiectivul de 20% in raport cu cel stabilit in 1990. Dl.Barroso a zis asa: -statele membre cele mai bogate vor trebui sa faca eforturi substantiale, in special Danemarca,Irlanda si Luxembourg chemate sa reduca puternic emisiunile de gaze(20%). - Germania va trebui sa reduca cu 14% ca si Franta in timp ce Anglia va trebui sa atinga obiectivul de 16%; - in revansa,tarile cele mai sarace din UE(in ansamblul lor din Europa orientala) vor putea sa mareasca emisiunea de GES pentru a usura dezvoltarea lor economica. Astfel Romania si Bulgaria vor putea sa mareasca emisiunea de GES pana la 20%(Romania i-a mai dat si in judecata pentru asta!). Nokia pleaca din alte motive:cumpararea unui permis de poluare va costa intreprinderile europene 75 de miliarde de dolari de acum pana in 2020.Suma pe care o vor colecta statele membre va fi reinvestita in ,,energii verzi,,:eoliana, solara, hidroelectrica. Centralele electrice si rafinariile de petrol , pentru a avea permisul de poluare, vor fi obligate sa mareasca pretul curentului electric cu 10 pana la 15 procente. Cum va produce atunci Nokia mai ieftin? Si are europeanul roman 3 euro in fiecare saptamana ca sa traduca in fapt planul ce va fi dezbatut de cele 27 de tari membre? P.S. 1.ca doctorand in politici trebuie sa stiti ca Romania a luptat din greu sa intre in UE,iar Germania si locuitorii ei au platit ,tot din greu,la bugetul unional.De unde sa vina banii in Romania daca nemtii nu vand ceea ce produc? 2.economistul englez D.Ricardo a stabilit legea rentei funciare(opera de capatai!).La vremea aceea industria era un copil in fata agriculturii!
    2008-01-27, 07:51:38 (70.55.202.*)
  21. de Florentin:
    Te chinui sa explici logic si pe intelesul tuturor de ce este obligatoriu nevoie de UE si tot apare cineva cu o replica in genul "pana la urma trebuie sa plesneasca". Pai chiar daca ar plesni, uniunea ar trebui reinfiintata, deoarece este singura cale de a face fata puterilor economice de pe alte continente(s-au facut tot felul de clasamente, in unele chinezii au iesit in fata nemtilor). Dar sunt de inteles aceste opinii. Si S.U.A a trecut prin asa ceva, ba chiar mai rau. O eventuala disparitie a UE ar creea haos bursier si criza economica, nu simpla recesiune, in toata lumea, daca nu cumva anarhie globalizata. Cercetatorii au demonstrat pericolul anarhiei globalizate si doar daca ar muri subit presedintele american, insa aceste dezvaluiri lumea ori nu le afla din ignoranta, ori nu le crede ca "nu poate fi dracul asa de negru".
    2008-01-27, 09:25:01 (89.120.253.*)
  22. de lui passagero:
    boc stie,dar nu spune....
    2008-01-27, 16:01:30 (82.79.210.*)
  23. de mamucika di Germania:
    Iata un articol din presa germana "Frankfurter Allgemeine", articol in original asa cum pretind unii de pe sit, poate va intelege si Papleaca Spargican: "Die deutsche Nettobeitrag In EU-Kasse ist im vergangenen Jahr (2006) weiter angestiegen. Deutschland, das größte Nettozahler (48 Milliarden Euro/Jahr) der EU, überweist netto 6,4 Milliarden Euro zusätzlich nach Brüssel. Grund für den Anstieg war vor allem die Ausweitung des EU- Haushalts im vergangenen Jahr um 1,7% auf 106,6 Milliarden Euro. Allein die EU-Ausgaben für Polen, das gröste der neun EU-Länder in Osteuropa, stiegen (...) rund ein Drittel auf 5,3 Milliarden Euro. Insgesamt flossen in dei zehn neuen Mitgliedstaaten (..) ca. 12 Milliarden Euro. Tendenz steigend (..)". Cine nici acum nu poate interpreta textul acesta, atunci ii sugerez de a mai citi ( a cita oara?), dar cu MARE ATENTIE, in mod special ultimele 5 rinduri! Spor la treaba si s-auzim numai de bine!
    2008-01-27, 16:24:02 (87.166.1.*)
  24. de donose:
    BANI PE NET FOARTE SIMPLU !!! SA NU CREZI CA POTI CASTIGA MILIOANE,DAR MINIM 200 $ TOT CASTIGI LUNAR!!!CREDE-MA!AST A FAC DE 1 AN SI MEREU CASTIG MINIM 200$ NEFACAND MARE LUCRU!TOT CE TREBUIE SA FACI ESTE SA ACCESEZI URMATORUL LINK http://bux.to/?r=huz dupel SA ITI FACI CONT(DUREAZA 1 MINUT) SI APOI SA INTRI IN "SURF ADS" SI SA ACCESEZI TOATE RECLAMELE DE ACOLO-20 LA NUMAR(FIECARE DUREAZA CATE 30 SECUNDE).POTI SA VEDEZI LIVE CATI BANI ITI INTRA IN CONT.cONVINGE MAI MULTE PERSOANE SA INTRE PE LINKUL TAU SI ASTFEL SI ACCESARILE LOR ITI VOR ADUCE SI TIE BANI!!!NU VEI REGRETA!
    2008-01-27, 18:48:43 (62.231.91.*)
  25. de Hmm:
    Nenea mamucika hai JET .. de aici ca mi sa urat de comentariile tale urate la compatriotii tai .. Rusine fata de tine .. de maine sa renunti la cetatenia romana si sa te faci Nazist , comentariile tale au ura de nazist .. imputit
    2008-01-27, 19:06:04 (82.77.69.*)
  26. de taz:
    mai mamucika, de cate ori trebuie sa-ti spuna omu` ca sa poti intelege...? textul pe care ni-l oferi tu nu se refera nicaieri in mod direct - "unmittelbar", adica - la Romania... ci doar la Polonia si la noile state membre ale Uniunii... eu cred ca tu nu ai citit cum trebuie "Frankfurter"-ul.. . si uita-te si tu ca nu e vorba de 13 miliarde pentru Romania, ci de circa 12 miliarde "insgesamt", adica la un loc - sau in total - pentru alea 10 state despre care aminteste articolul citat de tine. iti mai dau un sfat: ia mai bine Die Zeit-ul... costa un pic mai mult, e adevarat, dar se merita... adica "Frankfurter"-ul e 1,60 E, iar "Die Zeit"-ul vreo 3,40 E... si are si mai multe pagini... ca vad ca citesti numai printre randuri... chiar esti culmea !! o sa inchei aici, cu un indemn: daca tot vrei sa afli de ce primeste Romania bani de la EU, mergi la Bundesparlament/staa t si intreaba politicienii nemti ce si cum... spune-le ca nu-ti convine, ca cetatean german ce te afli, sa mai cotizezi pentru statele est-europene... pentru bunastarea celor care ti-au luat locul de munca... iar raspunsul o sa-l afli de la ei, nu de la noi... am inteles si noi ca au fost exagerari si din partea unora care scriu - poate - din tara... ideea e ca nu te-ai dovedit cu nimic mai presus. sau mai prejos... stii desigur cine raspunde cu aceeasi moneda... te mai rog inca o data, si cu asta chiar inchei, sa fii mai politicos, gandindu-te la celelalte categorii de cititori, care nu au nevoie sa vada toate "mizeriile" on line, mai ales cei care sunt oameni cinstiti si sunt departe de tara si ar vrea sa citeasca linistiti ziarul. se poate omeneste ? sa ai o seara buna !
    2008-01-27, 19:30:00 (212.201.78.*)
  27. de mamucika di Germania:
    Bravo! Esti foarte informat! La care ziar si la care Parlament trebuie sa se duca omul... Dar esti informat din pacate gresit! Subventiile respective sint numai o mica parte care intra aiurea in statele astea..De ce? Isi fac altii de cap, iar populatiei ii revine o sticla de cola si-o plimbare cu vaca-n parc...Sau nu?.Adica suma respectiva reprezinta "..in die Landwirtschaft in vergangenen Jahr (2006) 41% der EU-Zahlungen, gefolgt (...) von restlichen Anteilen(12 Milliarden) die entfallen..." Cred ca va fi in zadar de ati deschide "ochii" si a vedea prin prisma adevarului ceea ce e esential....Poate mai citesti odata in comentariul meu la poz 9 chestia aia cu vaca,,,si poate ,poate....adica dai cu biciul tot in calul care trage! Ia vezi, ghicesti acum? Sau mai citeste-n ziarele din tara, ca si-acolo s-au tiparit articole traduse de la Bruxell, ceea ce priveste " ajutoarele" ptr Romania,ca si in ziarul de mai sus asta vara...Hai s-auzim numai de bine!
    2008-01-27, 19:53:18 (87.166.1.*)
  28. de taz:
    nu am incercat sa dau cu biciu` in calul care trage... acum se pedepseste chinuirea animalelor si in Romania... evident ca la muritorul de rand nu ajunge mai nimica... pentru ca avem niste ghiorlani la conducere. cu astia ar trebui sa vorbesti, dupa ce discuti intai cu politicienii germani, sa-i intrebi unde sunt banii intrati in tara prin programele derulate de U.E. daca vii aci, la GdS, si injuri de "zdrente estice" si de "Roma(tiga)nia" nu rezolvi nimic. adica ba da. rezolvi. rezolvi ca o sa te mai injure si pe tine cativa. si tine minte un lucru: informat gresit nu sunt - merg destul de des in Germania, iar ziarele le citesc cu placere... am si acum cateva in masina. ha, ha, ha... daca o mai fi masina in fata blocului...!! stii ce ma mira pe mine la atitudinea ta ? parca ai da tu toti banii aia pentru estul Europei... cand te-ai angajat acolo, nu ti-ai pus problema ? nu stiai ce impozite exista la ei ? nu inteleg de ce te plangi acum... e tardiv. si ineficient. si zadarnic. iti versi nervii pe cine nu trebuie, amigo ! trimite o scrisoare deschisa lui basescu sau lui tariceanu, lu` merkel si la SPD sau CDU... poate asa o sa ai un rezultat... ma intelegi ? nu esti numai tu in strainatate... au mai plecat si altii, nu mai e lumea asa de ingramadita cum crezi tu... daca tu nu ai mai fost de mult in Romania, nu inseamna ca cei din tara nu au vizitat Occidentul... iar despre nemti sa nu-mi mai povestesti ca sunt nu stiu cum - e doar o fatada, e o politete de ochii lumii... sunt si la ei oameni politicosi si buni la suflet, nimic de zis... toti au si "uscaturi", nu numai romanii. insa nemtii sunt mult prea cu nasul pe sus si mult prea extremisti - daca vrei, chiar rasisti... daca tot citesti presa germana, vezi ca e mereu vorba de atacuri asupra cetatenilor straini. iar chestia e mai evidenta in est, la fostii comunisti... eu, personal, nu le-am cerut nimic. si nici nu cred ca mi-au "donat" ceva pana acum... nu stiu unde se duc miliardele alea, dar poti sa le cauti - la mine nu sunt... asta e politica, tati... ce poti schimba tu ? sau eu ? hai sa ne-njuram !! unde crezi ca ajungem ? romanii, si in special oltenii, au nevoie acum de mai multa unitate ca oricand... arata-ne, frate, ca esti roman... dar pozitiv, ca d-ailalti avem destui si acilea in tara... macar cei care ati inteles ceva de acolo de unde sunteti plecati... eu sper ca voi veti schimba ceva in tara, cand veti reveni dupa 20 de ani de munca printre straini... dar la modul cum ai inteles tu sa faci asta, greu de crezut ca reusim ceva IMPREUNA... din pacate. hai, te-am lasat !! Schlaf gut und süße Träume !
    2008-01-27, 20:19:29 (212.201.78.*)
  29. de taz:
    inca ceva: nu sunt de acord cu articolul de fata... in sensul ca mi se pare firesc - nu ca in Romania - ca sindicalistii si nemtii in general sa-i apere pe muncitorii de la Nokia... nu e ca la noi, ca nu-ti face patronul carte de munca nici dupa 3 ani (desi tie iti spune ca ai...). evident ca primeaza conditiile economice si profitul. totusi, exemplul nemtilor e laudabil - ca-si apara oamenii... sa fi plecat Metro din Craiova, in Republica Moldova de exemplu... cine s-ar fi agitat atata pentru viitorii someri, cum fac nemtii pentru ai lor...? asta e de apreciat, zic eu. cu toate astea, Nokia va pleca. ramane gestul insa. poate si mai mult de atat. vom vedea ce va zice "tanti" Angela... cele bune !!
    2008-01-27, 20:34:28 (212.201.78.*)



Jiunimea Blog

5 secunde - stiri instant
Diverse:

Vremea:
Acum: 15°C.
La noapte: 11°C.
Mâine: 16°C. Detalii »

Curs valutar:
EUR: Tendinta 4.4646 lei
USD: Tendinta 3.5492 lei








Restaurante in Craiova
Restaurante in Craiova

Hoteluri in Craiova
Hoteluri in Craiova

Mobila in Craiova
Mobila in Craiova

Policlinici in Craiova
Policlinici in Craiova



Victor Sosea Design Blog Bogdan Danescu Fotojurnalism Blog Alexandru Virtosu Blog Anda Sosea - Cochilia
Sumarul ediţiei: