10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiUn an greu pentru presa

Un an greu pentru presa

E mai mult decit o teza. E o axioma. Desi n-a fost deschisa oficial, campania electorala e in toi. Nimic din ceea ce se intimpla in viata partidelor serioase nu ramine in afara scopului principal: obtinerea de capital politic. PSD a facut din chestiunea revenirii lui Ion Iliescu un fericit prilej de a ocupa citeva zile la rind paginile intii ale ziarelor. Alegerile interne fac obiectul unui clip difuzat in disperare pe toate posturile de radio si televiziune. Nici Alianta D. A. nu se lasa mai prejos. Stabilirea listelor de candidati ar trebui sa fie o afacere interna a fiecaruia dintre partidele care compun coalitia preelectorala. Cu toate acestea, liderii PNL si PD au simtit nevoia sa comunice lumii fiecare dintre momentele procesului. Atenti de fiecare data ca opinia publica sa stie ca ei vor lasa pe liste doar intruchipari ale moralitatii, un fel de Feti-Frumosi ai rezistentei la tentatiile de a avea o vila si o asistenta pe post de nevasta de schimb.

Desigur, sint si partide in care totul se petrece alandala, dupa cum s-a trezit din somn liderul, sau dupa cum i s-a nazarit portarului care si-asa nu si-a luat salariul de la legislatia trecuta. Dupa cum arata sondajele de opinie, astfel de formatiuni n-au nici o sansa de a intra in parlament. Si pe drept cuvint. In anul de gratie 2004 politica romaneasca s-a profesionalizat. Amatorismul mergea prin anii imediat postdecembristi. Acum nu mai e valabil nici macar pe soseaua de centura. A crescut concurenta.

Se intelege ca in orice miscare a partidelor din aceasta perioada se regaseste intrebarea: cum folosim presa pentru a obtine maximum de profit electoral? Scopul dat unui moment nu se poate realiza decit prin intermediul ziarelor, posturilor de radio si de televiziune. De aceea echipele de campanie, mai ales cele aduse din strainatate pe bani grei, isi au trecuta in agenda de lucru, ca un punct insemnat, manipularea presei.

La PSD, cel putin, lucrul acesta se vede cu ochiul liber. Congresul Extraordinar a pus in fata echipei de campanie chestiunea decisiva a reflectarii intr-o presa centrala majoritar ostila. Specialistii in manipulare au sesizat ca ostilitatea se va manifesta prin trecerea sub tacere a aspectelor pozitive ale manifestarii. Si atunci au pus la cale o serie de aspecte negative controlate, cum ar fi, de exemplu, elogiile exagerate aduse lui Adrian Nastase, entuziasmul fata de revenirea lui Ion Iliescu. Incintata ca a gasit un prilej de a mai da o scatoalca partidului de la putere, presa s-a grabit sa denunte pe spatii largi aceste aspecte. PSD-ul si-a atins insa scopul. Cel de a transmite electoratului, chiar si prin presa ostila, ca e strins unit in jurul lui Adrian Nastase, care, la rindu-i, e strins unit in jurul lui Ion Iliescu.

Afacerea cu manifestarea nationala a PSD ne dezvaluie ca 2004 va fi un an greu pentru presa. Anul in care presa va trebui sa faca fata manipularilor puse la cale de profesionisti.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS