scathd.com
boxfetish.net
extremeclip.net

Povestea tristă a Transfăgărăşanului, „drumul dintre nori“

transfagarasan


 

Transfăgărăşanul este cel mai celebru drum din România. Construit între 1970 şi 1974, ca o cale de comunicare între Muntenia şi Ardeal, i se mai spune „drumul dintre nori“.

Pentru realizarea celor 91 de kilometri de şosea s-au dislocat circa 3 milioane de tone de rocă, s-au făcut 830 de lucrări transversale şi 290.000 de metri cubi de zidărie. Pentru realizarea tunelului Capra – Bâlea, cel mai lung din România, cu o lungime de 887 de metri, au fost escavaţi peste 41.000 de metri cubi de rocă. De asemenea, s-au folosit 20 de tone de dinamită, 3.573 de tone de ciment, 89 de tone de oţel beton, 24.000 de ancore, 129 de tone de plase sudate, 14.200 de metri pătraţi de cofraje, 1.750 de metri liniari de tuburi de beton, 4.100 de metri liniari de ţeavă, 50 de tone de confecţii metalice, 6.900 de metri cubi de nisip, 6.000 de metri cubi de pietriş, 3.000 de tone de cribluri și 740 de lămpi de iluminat.

Ideea construirii acestui drum a fost aceea de a asigura o legătură strategică peste munţi, folosit îndeosebi de militari. Ca urmare a invaziei Cehoslovaciei de către trupele sovietice, în 1968, România era o ţintă în vizorul armatei roşii. Până la construcţia acestuia, Munţii Făgăraş nu puteau fi trecuţi, în acea zonă, nici măcar folosind calul.

La construirea lui au fost folosiţi tinerii înrolaţi obligatoriu în armată la 18 ani, constructorii civili şi militarii, ţăranii şi intelectualii, mulţi dintre cei din urmă provenind din închisorile comuniste.

Potrivit povestirilor locului, minerii care se ocupau cu montarea explozibilului se ţineau unii de alţii, câte 20 – 30, pentru a nu fi luaţi de vijelie şi aruncaţi în prăpastie.


Cert este că o parte dintre cei care au construit „drumul dintre nori“ au murit în prăpăstiile adânci ale Munţilor Făgăraş. Oficial au fost raportaţi zeci de morţi, neoficial au fost de ordinul sutelor.

Morţi mulţi s-au înregistrat şi la construcţia barajului de la Vidaru, prin faţa căruia Transfăgărăşanul trece. Barajul Vidraru a fost construit cu 10 ani mai devreme, ca urmare a unei mari viituri din anul 1960. Un sat întreg a fost scufundat atunci sub apele gigantului lac Vidraru pentru a face loc barajului. Unii dintre locuitorii satului Cumpăna au ales să moară înecaţi în loc să fie strămutaţi. Oamenii spun că multe dintre rămăşiţele caselor, inclusiv crucea de pe turla bisericii, se pot vedea atunci când apele Vidrarului scad. Printre casele înghiţite de apă a fost şi o vilă impunătoare ce a aparţinut familiei Brătianu.

La data de 20 septembrie 1974 a fost inaugurat drumul naţional Transfăgărăşan, situat la cea mai mare altitudine din ţară, 2.045 m.

Sursa Descoperă



Autori

Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de sâmbătă, 28 ianuarie 2017

Actualitate

» Apicultorii vor protesta în stradă, dacă nu primesc ajutorul de minimis pentru 2016
» Agenții ONU fac apel la Donald Trump să primească în continuare refugiați pe teritoriul SUA
» Amenzi de peste 40 de milioane de lei în 2016, după controale privind importul și exportul de mărfuri
» Un important lider al grupării mafiote Camorra a fost arestat în Spania
» Circa 40 de militari turci din cadrul NATO au solicitat azil în Germania
» Serena Williams a câștigat Australian Open, redevenind nr. 1 mondial
» Societatea Română de Radiodifuziune, buget cu 98,61% mai mare decât în 2016
» Coreea de Nord a repornit un reactor nuclear
» A murit actorul britanic John Hurt
» Cod Galben de ceață în județele Dolj și Botoșani
» Preşcolarii şi elevii din 50 de unităţi de învăţământ vor primi mâncare gătită
» Microbuz din România cu 9 pasageri, implicat într-un accident pe o autostradă din Franța
» Cancelarul german a exprimat întreaga susținere pentru continuarea luptei anticorupție în România
» Donald Trump semnează un ordin executiv pentru stoparea intrării în SUA a unor “teroriști islamiști radicali
» Fermierii pot avea propriile abatoare

Publireportaj

» CJ Gorj reabilitează şi extinde Biblioteca Judeţeană „Christian Tell“

Local

» Oficial, doar patru femei abuzate fizic
» Patru persoane în adăpostul pentru victimele violenței în familie
» Fuziune neașteptată între colegiile Agricol și Economic din Slatina
» Gripa a omorât primul pacient în Olt

Dolj

» Povestea unei femei abuzate timp de 13 ani
» Bărbat rănit grav într-un accident rutier la Teasc
» Craiovenii din Lăpuș au rămas în frig
» Întreruperi energie electrică de luni

Gorj

» Două centre pentru victimele violenţei domestice, la Târgu Jiu
» Recco, Roni şi Yukan’na vor primi brevete de salvatori montani

Sport

» Dinamo – Craiova, derbiul suferindelor
» Cupa AJF Dolj se apropie de final
» CSO Filiași și ACS Podari, în teste
» „GP“ pregătește noi mutări la Craiova și Viitorul

Sanatate

» Aparat vital pentru Secția de Ginecologie, donat de compania Hella

Magazin

» Horoscopul săptămânii viitoare
» Bancul zilei
» Povestea tristă a Transfăgărăşanului, „drumul dintre nori“

Top