joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Adrenalină periculoasă

Stresul cotidian este unul dintre factorii care provoacă încărunţirea părului, susţin oamenii de ştiinţă. O echipă de cercetători americani a descoperit felul în care adrenalina – un hormon secretat în sânge de glanda medulosuprarenală în cazuri de stres – poate provoca anumite „pagube“ ce pot avea drept consecinţă o întreagă gamă de afecţiuni. Printre acestea se numără inofensiva albire a firelor de păr, dar şi cancerul şi alte boli grave. Munca de cercetare încă este în fază incipientă, însă rezultatele activităţii oamenilor de ştiinţă ar putea avea drept consecință crearea unor medicamente care să aibă capacitatea de a contracara problemele medicale cu care se confruntă persoanele aflate în stres continuu.
Speranţa este dată de rezultatele obţinute de cercetătorii americani care şi-au dat seama cum acţionează adrenalina atunci când afectează în mod negativ organismul uman. Cercetătorii spun că în timpul perioadelor de stres scurte, dar intense, adrenalina este benefică, întrucât pregăteşte declanşarea aşa-numitului mecanism „luptă sau fugi“, astfel că organismul reacţionează într-un fel sau altul la condiţiile care au generat starea. Numai că în momentul în care situaţia de stres continuă la nesfârşit, hormonul poate afecta ADN-ul, care nu este altceva decât elementul-cheie al funcţionării organismului uman.

Experimentul

Pentru a afla de ce se întâmplă ca în momentul în care suntem supuşi stresului continuu adrenalina să îşi schimbe efectele, reprezentând un pericol pentru organism, oamenii de ştiinţă au folosit şoareci de laborator. Au injectat adrenalină animalelor timp de câteva săptămâni, pentru a „mima“ efectele pe care acest hormon le generează în timpul perioadelor prelungite de stres. S-a constatat că nivelul unei proteine cu proprietăţi anticancerigene – botezată p53 – a scăzut dramatic. Această proteină, numită şi „păzitorul genomului“, intră de obicei în acţiune în momentul în care ADN-ul este deteriorat, pentru că această situaţie permite celulelor potenţial canceroase să se repare şi să reziste. Prin urmare, primul pas înainte făcut de cercetătorii americani a fost să descopere că deteriorarea ADN-ului este principalul vinovat pentru apariţia unor tulburări, care se pot manifesta la niveluri diferite, ce se stabilesc în funcţie de imunitatea fiecărei persoane. Legătura dintre efectele negative ale adrenalinei şi încărunţire a fost făcută prin precizarea că, până acum, s-a constatat că fenomenul de deteriorare a ADN-ului afectează şi celulele care în mod normal produc pigmentul ce dă culoare părului.
„Ceea ce noi am descoperit în această primă fază a cercetărilor oferă o explicaţie plauzibilă cu privire la felul în care stresul cronic poate provoca o gamă foarte largă de tulburări şi afecţiuni, care se pot manifesta la nivel estetic, de exemplu, prin încărunţirea părului, dar care se pot încadra şi în categoria boli grave, care pun viaţa în pericol“, a declarat coordonatorul echipei de cercetare, profesorul Robert Lefkowitz de la Universitatea Duke din Carolina de Nord.