vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPicătura de cunoaştere

Picătura de cunoaştere

Dependenţa de jocuri de noroc se poate moşteni

O echipă de cercetători australieni a anunţat că dependenţa de jocurile de noroc este şi ea o chestiune de gene. Potrivit oamenilor de ştiinţă, copiii ai căror părinţi sunt dependenţi de jocurile de noroc sunt predispuşi riscului de a prezenta aceeaşi dependenţă. Rezultatele unui experiment realizat pe mai multe perechi de gemeni au relevat faptul că moştenirea genetică joacă un rol central în dezvoltarea dependenţei de jocuri de noroc. Autoarea studiului, Wendy Slutske, a precizat că experimente anterioare efectuate pe bărbaţi arătaseră că dependenţa de jocuri poate fi moştenită, însă acest studiu este primul care confirmă că dependenţa se transmite şi în cazul femeilor. Analizând cazurile mai multor perechi de gemeni monozigoţi şi dizigoţi, Wendy Slutske şi colegii săi de la Institutul de Cercetare Medicală Queensland din Brisbane au reuşit să stabilească impacturile diferite pe care factorii genetici şi de mediu le pot avea asupra acestui gen de dependenţă. Echipa de oameni de ştiinţă a intervievat aproape 4.000 de gemeni (2.700 de femei şi 2.000 de bărbaţi) în legătură cu obiceiul de a juca jocuri de noroc cu diverse mize, după care au pus aceleaşi întrebări persoanelor din anturajul subiecţilor iniţiali. Aproape toţi subiecţii au declarat că joacă jocuri de noroc, într-o mai mică sau mai mare măsură, dar s-a constatat că bărbaţii erau de două ori mai predispuşi la a deveni dependenţi, comparativ cu femeile. Cercetătorii au căzut de acord că diferenţele pot fi explicate prin influenţele sociale şi de mediu, însă au stabilit că moştenirea genetică joacă şi ea un rol în această dependenţă. Autorii studiului au concluzionat că, potrivit datelor furnizate de decenii întregi de cercetări în genetică, factorii comuni de mediu nu explică variaţiile dependenţei, însă nu se poate spune că mediul nu joacă nici un rol. „Dependenţa de jocuri de noroc se poate dezvolta în cazul copilului unui părinte dependent, copil care este expus modelului acestei dependenţe şi care poate moşteni genele care o provoacă“, au explicat cercetătorii. Oamenii de ştiinţă au precizat însă că, deşi genele afectează dependenţa de jocuri de noroc, nu există o genă „specială“ a acestei dependenţe. „Ca şi alcoolismul, dependenţa de jocuri de noroc este o boală complexă“, au precizat cercetătorii.