16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinPreţul unei vieţi

Preţul unei vieţi

Cât „valorează“ viaţa unui om? Dincolo de valoarea intrinsecă a existenţei, care nu se poate calcula şi este egală pentru toată lumea, este evident că valoarea în bani nu este aceeaşi pentru toţi pământenii.

Internetul ne demonstrează încă o dată că este locul unde putem găsi orice, oricum, fără a ne bate prea mult capul. Mai nou, un site ne oferă posibilitatea ca, pe baza unui test special, să calculăm contravaloarea economică a unui individ. Deşi la prima vedere am fi tentaţi să credem că o astfel de iniţiativă nu este tocmai etică, trebuie totuşi să recunoaştem că ne confruntăm deseori cu astfel de calcule, de exemplu, atunci când încheiem o poliţă de asigurare sau când ne adresăm unui tribunal pentru a cere despăgubiri. Aşa cum se întâmpla în trecut în cazul sclavilor, care erau cumpăraţi sau vânduţi, şi astăzi este adevărat că fiecare om are preţul lui. Site-ul cu pricina a fost lansat în Statele Unite şi se numeşte „Human for sale“, altfel spus „Oameni la vânzare“. Site-ul propune un chestionar care ţine cont de diferitele aspecte ale vieţii, de la înălţime la vârstă, de la culoarea podoabei capilare şi până la coeficientul de inteligenţă. Logica testului e simplă: cu cât prestanţa e mai mare, cu atât mai mare este şi valoarea.

Sexul contează

Cea mai importantă variabilă care influenţează de la bun început „preţul de plecare“ al unui individ este sexul. Valoarea de „bază“ pe care site-ul o atribuie unui subiect feminin este de 135.000 de dolari, faţă de 200.000 de dolari, suma atribuită unui reprezentant al sexului tare. Cotarea diferită a femeilor faţă de bărbaţi este confirmată de faptul că, în cursul vieţii lucrative a unui om, pentru fiecare dolar câştigat de un bărbat, o femeie primeşte doar 71-74 de cenţi. Discriminarea sexului feminin la capitolul financiar este veche. O regăsim şi în Biblie, unde, în Vechiul Testament, Dumnezeu grăieşte către Moise: „Vorbeşte fiilor lui Israel şi le spune: De va făgădui cineva să-şi irosească sufletul său Domnului, preţuirea ta să fie aşa: Preţul pentru un bărbat, de la douăzeci până la şaizeci de ani, să fie cincizeci de sicli de argint, după siclul sfânt. Iar dacă este femeie, preţul să fie treizeci de sicli. De la cinci până la douăzeci de ani, preţul să fie pentru bărbat douăzeci de sicli, iar pentru femeie, zece sicli. Iar de la o lună până la cinci ani, preţul să fie pentru bărbat cinci sicli de argint, şi pentru femeie, trei sicli de argint. De la şaizeci de ani în sus, preţul să fie pentru bărbat cincisprezece sicli de argint, şi pentru femeie, zece sicli“. Femeile au un pic mai mult noroc în alte culturi, cum ar fi cea indiană, unde „capacitatea reproductivă“ le mai ridica un pic „cota pe piaţă“. Potrivit unui raport al Consiliului Europei, o prostituată cumpărată şi revândută „valorează“ doar 2.000 de euro.

Conştiinţa nu e de vânzare

Dincolo de aceste aspecte triste ale vieţii, şi în Occident este posibil să transformăm în bani investiţia făcută într-o persoană. De exemplu, aşa fac părinţii când vine vorba de copiii lor. Din punct de vedere economic, „valoarea“ unei odrasle se calculează pe baza raportului dintre suma plătită de părinţi şi veniturile pe care le-ar putea obţine cu locul său de muncă. În acest caz, investiţia diferă în funcţie de zona geografică. De exemplu, în ţările din Lumea a Treia se pune accent pe cantitate, pentru că aici cheltuieile de întreţinere sunt minime, în timp ce, în ţările bogate, numărul de moştenitori este limitat, însă se fac investiţii în fiecare dintre aceştia. Altfel spus, aici părinţii preferă să aibă copii mai puţini, dar care să se bucure de succes. Valoarea economică atribuită unei persoane este evidentă şi în domeniul asigurărilor, precum şi în cel juridic. De exemplu, despăgubirile prevăzute în caz de deces se calculează în funcţie de venitul anual pe care persoana respectivă era capabilă să îl producă la momentul morţii sale, înmulţit cu anii de activitate, de care victima nu a avut parte. Dincolo de toate aceste aspecte materiale, există totuşi o întrebare. Chiar este posibil să stabilim un preţ pentru viaţa unui om? Dacă ne gândim mai bine, există până la urmă părţi din viaţa unui om care nu se pot cumpăra: conştiinţa, creativitatea şi gândurile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU