14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăMagazinRestaurant inexistent, premiat de cea mai renumită revistă

Restaurant inexistent, premiat de cea mai renumită revistă

Revista americană Wine Spectator, considerată „biblia“ iubitorilor şi producătorilor de vinuri, a făcut o gafă de proporţii, premiind un restaurant care nu există.

 

Ideea nu este deloc nouă: crearea unui loc fals, pentru a vedea câţi cad în plasă. Un jurnalist american, pe numele său Robin Goldstein, a reuşit însă să păcălească pe specialiştii de la revista americană Wine Spectator, considerată „biblia“ iubitorilor şi producătorilor de vinuri din toată lumea, care are drept motto „learn more, drink better“ („învaţă mai mult, bea mai bine“) şi care doar cu câteva rânduri poate decide destinul unui producător de vin din orice colţ al lumii. Goldstein, care are în palmares numeroase ghiduri şi cărţi de bucătărie, a inventat un restaurant, i-a dat un nume „L’Intrepido“ şi o adresă fictivă în Milano: via Filippetti 33. Şi pentru că un restaurant care se respectă are un meniu şi o listă de vinuri, Goldstein şi-a pus la încercare imaginaţia şi a pus la punct şi aceste „amănunte“. După ce a plătit 250 de dolari, ziaristul s-a înscris în cursa pentru Wine Spectator Award of Excellence, premiu extrem de râvnit în branşă, şi a expediat meniul şi lista de vinuri a localului său din vis. Mare i-a fost însă surpriza când a constatat că a fost declarat marele câştigător. În ceea ce priveşte meniul, nu sunt prea multe de spus, neexistând surprize. În ceea ce priveşte vinurile, trebuie menţionat că Goldstein a ales sortimente care în trecut au fost criticate violent de revista americană. Ziaristul a dezvăluit „şmecheria“ sa în timpul unei reuniuni la Portland, la doar câteva zile după ieşirea pe piaţă a ediţiei în care era anunţat câştigătorul premiului. „Profesioniştilor“ jurnalişti de la revista americană nu le-a mai rămas decât să retragă imediat de pe site orice menţiune despre localul-fantomă, însă „hârtia“ a rămas.

 

Informaţia costă

 

Trebuie spus că Goldstein a reuşit să demonstreze cum funcţionează anumite mecanisme în industria gastronomică, în mod special în ceea ce priveşte ghidurile informative, un instrument extrem de utilizat în acest domeniu. În plus, această gafă ridică o nouă problemă. De ce, într-o societate a informaţiei, raportul dintre autoritatea sau respectul pe plan profesional şi controlul „pe teren“ este atât de problematic?

Wine Spectator nu este însă prima publicaţie care comite o astfel de gafă. Nu trebuie uitat scandalul în care a fost implicat celebrul ghid turistic Lonely Planet. Unul dintre prolificii autori ai ghidului a mărturisit recent că a scris un volum despre Columbia fără să fi pus piciorul pe acele meleaguri, doar primind indicaţii de la logodnica sa, de origine columbiană. Din câte se pare, autorul era nemulţumit de bugetul care îi era pus la dispoziţie pentru o călătorie în Columbia.

Nu trebuie uitat nici Ghidul Michelin! În 2005, ediţia pentru Benelux a acordat două stele unui restaurant din Ostenda. Singura problemă era că acest restaurant nu fusese deschis. Menţiunea a fost retrasă, însă bucătarul a pus paie pe foc, declarând că a fost premiat în avans graţie bunelor relaţii pe care le avea cu membrii redacţiei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS