21.7 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCraiova: Spectacolul "Nunta însângerată", în premieră la Teatrul Naţional

Craiova: Spectacolul „Nunta însângerată”, în premieră la Teatrul Naţional

Teatrul Național „Marin Sorescu” anunță premiera spectacolului „Nunta însângerată”, de Federico García Lorca, regia Andrei Măjeri, scenografia Irina Chirilă, duminică 26 februarie 2017, ora 19:00, la Sala „Amza Pellea”. Regizorul Andrei Măjeri și asistenta de regie Adina Lazăr semnează traducerea și adaptarea piesei Nunta însângerată. Noua traducere asigură demersurile îndrăznețe ale spectacolului, cu inserții de versuri din poezia lui de Federico García Lorca, păstrând tensiunea dramatică a versului.

Una dintre celebrele piese ale dramaturgiei universale, Bodas de sangre (1933) este lucrarea care marchează momentul de plenitudine al dramaturgului Federico García Lorca. Nunta însângerată este o poveste de dragoste ale cărei origini vin parcă din versul shakespearian al tragediei Romeo și Julieta. Regizorul Andrei Măjeri creează un spectacol vibrant, dominat de patimașa lume andaluză, cu songuri gitane și ritmuri de flamenco, în acordurile Chavelei Vargas și ale Lolei Flores. Ilustrația muzicală este semnată de regizorul Andrei Măjeri, iar orchestraţia şi pregătirea muzicală aparțin doamnei Katalin G. Incze. Coregrafia spectacolului este semnată de artista Flavia Giurgiu. Distribuția reunește actorii Mirela Cioabă, Raluca Păun, Alex Calangiu, Claudiu Mihail, Adrian Andone, Romanița Ionescu, Gabriela Baciu, Anca Dinu, Monica Ardeleanu, Ștefan Cepoi, Corina Druc, Costinela Ungureanu, Haricleea Nicolau, Dragoș Măceșanu, Cosmin Rădescu, Catalin Miculeasa.

„ Game. Set. Match. Într-o lume guvernată de spectre ale unor iubiri stinse, „Focul aprinde focul! O flacără mică ucide două spice”, tot câmpul îl mistuie. Spectacolul Nunta însângerată mizează în permanență pe caractere puternice, luând publicul ca martor al unei comunități în care onoarea este centrul canonului și în care „civilizația spectacolului” devine un catalizator pentru pasiuni și lupte. „Omul cât trăiește luptă” ne transmite Federico García Lorca prin vocea Mamei Logodnicului. Peisajul andaluz tragic este resemantizat și esențializat, devenind un teren de tenis, care universalizează povestea, ajutând la creionarea unei mitologii proprii. Trecutul vine să muște din ceafa prezentului. Elementele onirice sunt mixate în permanență cu povestea de iubire. Căldura și soarele țin piept intrigii până când luna și frigul ajung să domine cosmosul acestei nunți. Vă propunem un spectacol-competiție, unde momentele de umor și cele dramatice se succed cu virtuozitatea unor lovituri de rachetă. Vă invităm să fiți parte din alaiul de nuntă, și să arbitrați din tribunele acestui teren loviturile iubirii.” (Andrei Măjeri)

Tânărul regizor Andrei Măjeri a absolvit în 2012 secţia Regie Teatru la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. În teatru, este preocupat de teoria grupurilor, studiile de gen, adaptarea pieselor clasice, noile tehnologii media şi tehnicile corporale actoriceşti. A regizat deja trei spectacole la Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca (Cutia Pandorei, de Katalin Thuroczy / mai 2014; Agamemnon, de Rodrigo Garcia / sept. 2015; Moarte și reîncarnare într-un cowboy, de Rodrigo Garcia / febr. 2016, spectacol care i-a adus Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul de Teatru Pledez pentru Tine(ri), de la Piatra Neamț, ediția a XXVIII-a, nov. 2015. Cu spectacolul Agamemnon, de Rodrigo Garcia a luat Premiul special al juriului pentru creativitate la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, ediția a XXII-a, 2016. În februarie 2015 a avut premiera spectacolului Organic, de Saviana Stănescu, montat la Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti (câştigător al programului 9G/Noua Generaţie 2014) și la Teatrul „Aureliu Manea” Turda (Ivona, prinţesă de Burgund, de Witold Gombrowitz / ian. 2015). Unul dintre spectacolele de succes regizate de Andrei Măjeri și cel mai jucat spectacol al anului 2016 la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova este spectacolul „Exploziv”, de Elise Wilk, proiectul câștigător al Concursului dedicat tinerilor regizori și scenografi români, ediția a V-a / 2015). În prezent Andrei Măjeri este regizor de teatru şi doctorand cu tema Teatralitatea endemică a grupurilor segregate. Anatomia colectivităţii şi psihologia corpului comun.

Scenografa Irina Chirilă este absolventă a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, București , specializarea Scenografie (2005-2008) și a lucrat până în prezent cu numeroși regizori și scenografi precum Silviu Purcărete, Radu Afrim, Vlad Masaci, Gelu Colceag, Andrei Măjeri, Horațiu Mălăiele, Andrei Munteanu. În 2010 a fost asistent scenograf la spectacolul Femeia care și-a pierdut jartierele, regia și scenografia Silviu Purcărete, Teatrul de Comedie, București. Alături de Vlad Masaci a creat decorul și costumele pentru spectacolele True West, Teatrul Andrei Mureșanu, Sfîntu Gheorghe/2016; Butoiul cu pulbere, Teatrul Dramatic Fani Tardini, Galați/2016; Nasol, Teatrul de Comedie, București/2016; O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții, Teatrul Anton Pann, Râmnicu Vâlcea/2014. Alături de Dragoș Buhagiar a fost asistent scenograf la numeroase spectacole precum Carmen, regia Silviu Purcărete, Opera Națională Română din Timișoara; Moroii, regia Alexandru Dabija, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2016; Fantoma e aici, regia Kushida Kazuyoschi, Teatrul National Radu Stanca, Sibiu/2015; Bizoni, regia Radu Afrim, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2014; Tattoo, regia Radu Afrim, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2014; Insula, regia Vlad Masaci, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2011; Variațiunile Goldberg, regia Charles Muller, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu; Marat/Sade, regia Charles Muller, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2014; D-ale carnavalului, regia Silviu Purcarete, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu/2011; Opinia Publică, regia Cristian Popescu, Teatrul National Radu Stanca Sibiu/2010; Legenda Marelui Inchizitor, regia Radu Penciulescu, Teatrul Național I.L.Caragiale, București/2009. Spectacolul Nunta însângerată, de Federico García Lorca, la Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova marchează cea de-a treia colaborare cu regizorul Andrei Măjeri, alături de care a lucrat decorul și costumele pentru spectacolele Organic, Teatrul Național I.L.Caragiale, București/2015 și Ivona, Prințesă de Burgund, Teatrul Municipal Aureliu Manea, Turda/2015.

Coregrafia spectacolului este semnată de artista Flavia Giurgiu. Absolventă a Facultății de Teatru și Televiziune a Universității Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, Flavia Girugiu a început colaborarea cu diferite teatre și artiști din țară. Ca artist caută să îmbine mișcarea scenică și dansul cu spațiul teatral, dar și cu arta performativă. A lucrat cu coregrafi precum Ioana Marchidan în „2 femei contemporane”, coproducție Centrul Național al Dansului și Linotip-Centru Independent Coregrafic, Arcadie Rusu în „Macbeth” (regia Michal Dočekal, Teatrul Bulandra, București), Florin Fieroiu în „București Instalație umană”(regia Radu Nica, ARCUB, București), Andrea Gavriliu în „3 ore după miezul nopții” (regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Tony Bulandra, Târgoviște),Vertij (regia Mihai Măniuțiu, la Teatrul Aureliu Manea), „Hai iuiu nu hi iuiu” (concept Radu Afrim), Vava Ștefănescu în „Vertij”, (regia Mihai Măniuțiu), „Omul cu chitara” (regia Mihai Măniuțiu, la Teatrul Aureliu Manea), Peter Uray în „Cum vă place” (Teatrul Național Lucian Blaga, Cluj-Napoca), Galea Bobeicu în „Despre dragoste, teatru și alte catastrofe” (regia Antonella Cornici, Teatrul Aureliu Manea), Attila Bordás în „Cabaretul Cuvintelor” (regia Ștefan Iordănescu, Teatrul Național Mihai Eminescu, Timișoara), Györgyjakab Enikő în „Fun”, (regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Aureliu Manea Turda), Melinda Jakab în „Nabucco’12” ( regia Alexander Hausvater, Opera Națională Română, ClujNapoca). De asemenea, a jucat în „Ivona, prințesă de Burgund”, regia Andrei Măjeri, în „Există oameni”, regia Tudor Lucanu, în „Who Am I”, one-to-one performance, regia Aristița Mândru, în „Dreaming Romania”, regia Radu Horghidan, a făcut coregrafia spectacolului „ Am căzut în cap da-mi trece ”, regia Antonella Cornici la Teatrul Tineretului, Piatra Neamț și a participat la ateliere de coregrafie și mișcare scenică conduse de diferiți artiști precum Raul Iaiza, Jean-Jacques Lemêtre, Peter Uray, Marc Bogaerts, Eli Simon, Katja Mustonen, Giorgos Zamboulakis.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS