10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljConcert vocal simfonic de Ziua Filarmonicii "Oltenia"

Concert vocal simfonic de Ziua Filarmonicii „Oltenia”

Filarmonica „Oltenia” organizează astăzi, de la ora 18.00, la TREND STUDIO – lounge & coffee (Bl. 1-3-5, Strada “Felix Aderca”, lângă Cinematograful ”Modern”), întâlnirile AmiTea. Invitați sunt: dirijorul Gian Luigi Zampieri (Italia ), pianista Luiza Borac, dirijor de cor Manuela Enache. Moderatori sunt: Claudia Gorun, PR – Filarmonica “Oltenia” şi Constantin Secară – muzicolog.

Vineri, 16 decembrie, ora 19.00, de Ziua Filarmonicii “Oltenia” la 112 ani de la primul concert al Societății Filarmonice din Craiova ca fi prezentat un concert vocal-simfonic, în interpretarea Orchestrei Simfonice şi Corala Academică ale Filarmonicii „Oltenia”, dirijor: Gian Luigi Zampieri (Italia ), pianista Luiza Borac, dirijor de cor: MAnuela Enache.

În program: Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonia nr. 1 în Re major, Wq. 183, Wolfgang Amadeus Mozart: Concertul nr. 21 în Do major pentru pian şi orchestră, K. 467,
Georg Friedrich Händel: Oratoriul „Messiah” pentru cor şi orchestră, HWV 56 (fragmente), Joseph Haydn: „Te Deum” în Do major pentru cor, orchestră şi orgă.
La orgă va fi Corina Stănescu.
Preţurile biletelor vor fi de 30 lei; 20 lei (pensionari); 15 lei (elevi, studenţi); concert în abonament (6)

Gian Luigi Zampieri, născut în 1965 la Roma, este reprezentant al şcolii italiene de dirijat, fiind unul dintre ultimii discipoli ai maestrului Franco Ferrara. De la mijlocul anilor 80, s-a dedicat prezentării operei lui Astor Piazzolla şi este considerat de critică drept unul dintre experţii de seamă pe scenele internaționale. Concertele sale sunt înregistrate și transmise de Radio România, RAI, Radio Vatican, Tv Spaniola, Radio Rusia, Uniunea Radiourilor Europene de la Geneva. Intrat de foarte tânăr în lumea cinematografului, a îngrijit ediția italiană a filmului „Amadeus” de Miloš Forman (1985). Din 1986, este profesor titular de studii orchestrale la conservatoarele italiene de stat. În prezent, este dirijor invitat al Filarmonicii din Săo Carlos (Brazilia) și dirijor al Filarmonicii „Oltenia” din Craiova.
“Pasiune, sensibilitate și tehnică formidabilă sunt cuvintele care descriu performanţa Luizei Borac.”(BBC Music Awards) În 2007, pianistei Luiza Borac i s-a acordat premiul BBC, așa numitul “Oscar” al CD-urilor în Marea Britanie, pentru cea mai bună înregistrare instrumentală CD a anului. Artista a promovat în mod spectaculos creația compozitorilor GEORGE ENESCU și DINU LIPATTI în plan internațional, prin intermediul înregistrărilor premiate de cele mai importante publicații de specialitate precum BBC, New York Times, Gramophone, Der Spiegel etc. cât și al numeroaselor concerte și prelegeri pe scenele lumii.
Manuela Enache a început studiul viorii la vârsta de opt ani, sub îndrumarea mamei sale. A urmat apoi cursurile Liceului de Artă “Marin Sorescu” (clasa de vioară). În perioada 2004 – 2008 a fost studentă bursieră în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică – Bucureşti, specializarea Dirijat cor academic (clasa conf. univ. dr. Valentin Gruescu), urmând în paralel şi modulul instrumental de vioară (Adrian Buliga, conf. univ. dr. Florin Croitoru). În vara anului 2012, a participat la cursurile de măiestrie dirijorală şi fenomenologie muzicală susţinute în Germania de maestrul Konrad von Abel. Din anul 2010, Manuela Enache deţine statutul de dirijor al Coralei Academice a Filarmonicii “Oltenia”.

În Simfonia nr, 1 în Re major, Carl Philipp Emanuel Bach reflectă conceptul estetic de Sturm und Drang (Furtună şi avânt), ce a marcat creaţia artistică a secolului Luminilor, prin ipostazierea Teoriei Emoţiilor determinantă pentru opţiunile estetice ale artiştilor influenţaţi de concepţiile raţionalismului iluminist prefigurate de Goethe (Suferinţele tânărului Werther, 1774), Rousseau sau Voltaire.

Compus la Viena, în februarie 1785, Concertul în Do major pentru pian este o lucrare tipic mozartiană, remarcabilă prin frumuseţea şi ingeniozitatea melodică, impresionantă prin virtuozitatea debordantă etalată de instrumentul solist. Partea a doua a devenit o pagină muzicală celebră şi datorită includerii sale în coloana sonoră a filmului Elvira Madigan (producţie Suedia, 1967, regia Bo Widerberg). Melodia principală, de o frumuseţe fără egal, face parte din categoria „temelor de cânt“, în acest sens Wagner făcând mai târziu o serie de observaţii pertinente: „Mozart insuflă instrumentelor sale respiraţia nostalgică a vocii omeneşti..”

În anul 1742, Händel realizează celebrul Oratoriu „Messiah”, interpretat în premieră la Dublin, rămas exemplar în acest gen până astăzi. Lucrarea a fost scrisă în numai 23 de zile şi a produs o impresie adâncă asupra auditorilor încă de la prima audiţie. Muzicianul însuşi mărturisea că a lucrat la acest impresionant edificiu sonor aproape ca un posedat, iar când a terminat de scris celebrul cor Halleluiah! mărturisea: „…am crezut că Cerurile se deschid în faţa mea şi însuşi Dumnezeu cel Atotputernic mă priveşte de pe Tronul Său, înconjurat de îngeri.”

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS