16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljFacturarea individuală vă scapă de debranșare

Facturarea individuală vă scapă de debranșare

Primăria Craiova îi îndeamnă pe proprietari să încheie convenții individuale cu furnizorii de utilități, SC Termo, CAO, SC Salubritate, lăsând să se înțeleagă că doar așa pot să plătească direct furnizorului consumul de apă, canal, căldură și, mai ales, să scape de debranșări, dacă au vecini rău-platnici.
Cu alte cuvinte, doar lapte și miere îi așteaptă pe locatarii care fac cu furnizorii convenții individuale, cel puțin așa reiese din adresele pe care primăria a început să le transmită celor peste 400 de asociații de proprietari, după intrarea în vigoare a noii legi a asociațiilor de proprietari. Înștiințările transmise asociațiilor și mass-media sună așa: „Cel mai important drept introdus de noile dispoziţii legale este acela că proprietarii pot beneficia de facturarea individuală a serviciilor de utilităţi, chiar şi în condiţiile în care instalaţiile aflate în proprietatea furnizorilor de utilităţi se branşează la instalaţiile comune interioare ale condominiului aflate în proprietatea comună a tuturor proprietarilor, respectiv a existenţei unui branşament comun.
Astfel, facturarea individuală la nivel de proprietar se va face în baza convenţiilor de facturare individuală, anexe la contractul de furnizare încheiat cu asociaţia de proprietari – în calitate de titular“, se spune în adresă. Ulterior, în aceeași adresă, sunt menționate avantajele la care trebuie să se aștepte proprietarii care „pot plăti contravaloarea serviciilor direct în contul furnizorilor de utilităţi, aceştia având posibilitatea de a plăti oricând cheltuielile, nu numai în ziua stabilită de asociaţie pentru încasare. În cazul facturării individuale, este interzisă sistarea, limitarea sau întreruperea furnizării serviciului la nivel de condominiu, pentru neplata facturilor de către unul sau mai mulţi proprietari. Mai exact, proprietarii au garanţia că dacă îşi plătesc datoriile la timp, furnizorii publici nu mai pot opri utilităţile pentru întreaga asociaţie din care fac parte rău-platnicii, caz în care ar fi afectaţi inclusiv proprietarii care sunt cu plăţile la zi“, mai precizează adresa.
Concluzia: în baza convenţiilor, furnizorii emit facturi individuale către toţi proprietarii din condominiu, care includ atât contravaloarea consumului individual, cât şi contravaloarea cotei-părţi ce le revine din consumul comun. Altfel spus, asociaţia de proprietari este scoasă din joc, fiindcă nu mai repartizează facturile către proprietari prin lista de plată lunară, nici nu mai încasează şi achită sumele reprezentând contravaloarea consumului facturat, aceste sarcini revenind furnizorilor.
Asociațiile sunt sfătuite să țină Adunări generale, să ceară acordul proprietarilor și să stabilească pentru ce mod de facturare optează, individual sau comun.
În lipsa convenţiilor individuale, în cazul asociațiilor care au conturile blocate de către furnizori în baza unor dosare de executare silită, sumele achitate la zi de către proprietarii de bună credinţă vor fi poprite în contul unor datorii ce nu le aparţin, asociaţia ajungând în situaţia de a acumula noi debite, prin neachitarea facturilor curente, deşi mare parte din proprietari îşi achită la timp obligaţiile de plată.
Prin noul sistem, factura privind contravaloarea serviciului public de alimentare cu energie termică, apă și canal ajunge direct la consumator, iar Termo sau CAO va avea posibilitatea sistării şi acţionării în instanţă a consumatorilor rău-platnici, fără a afecta consumatorii buni-platnici.
Printre obiectivele noii metode de facturare se numără şi evitarea repartizării unor costuri exagerate la încălzirea locuinţei către consumatori, furnizorul având astfel posibilitatea de a defalca consumurile conform realităţii, dar și evitarea unor neînţelegeri (eventuale fraude) din cadrul asociaţiilor de proprietari.

Asociațiile nu agreează convențiile individuale

Ion Pătrulescu, președintele UAP Craiova

De cealaltă parte, asociațiile de proprietari sunt reticente și debusolate în fața schimbărilor aduse de noua lege. Iar în privința convențiilor individuale și recomandărilor primăriei, părerile sunt împărțite. „Într-adevăr, norma legală în domeniu, la art. 2, lit. j, spune: convenția individuală de facturare este actul juridic încheiat între un furnizor de servicii de utilități publice, asociația de proprietari și un proprietar individual din condominiu, anexă la contractul de furnizare a serviciilor de utilități publice încheiat între un furnizor de servicii de utilități publice și asociația de proprietari, prin care se stabilesc condițiile de furnizare, utilizare, facturare și plată a serviciilor de utilități publice furnizate la nivel de utilizator individual din cadrul unui condominiu. Astfel de convenții se puteau încheia și până acum, problema este alta: are furnizorul posibilitatea măsurării consumului individual? La acest moment, nu. Din câte am vorbit cu mai mulți reprezentanți ai proprietarilor, aceștia nu îmbrățișează ideea. Trebuie să convoace adunările și să se consulte cu locatarii“, spune Ion Pătrulescu, președintele UAP Craiova. De aceeași părere sunt și unii dintre reprezentanții firmelor de repartitoare. „Din punctul meu de vedere, furnizorii pot încheia contracte individuale cu locatarii când au contoare de măsură pe casa scării. Noi avem încheiate contracte cu asociația, căreia în fac un calcul comun, chiar dacă îi atașez și o notă individuală pe fiecare apartament. Nu cred că se poate realiza, fiindcă toate blocurile din Craiova au la căldură, și în mare parte și la apă, distribuția pe verticală. Este greu de realizat“, afirmă Daiana Cerban, reprezentant ISTA Craiova.
Totodată, sunt președinți de asociații care spun că ei nu agreează ideea să facă servicii furnizorilor, adică să calculeze și să distribuie consumul individual și comun ce revine fiecărui proprietar și ulterior să transmită datele operatorilor. „Primăria ne-a trimis adrese, dar oamenii nu prea vor să încheie convenții. Sunt dezorientați și ei vor veni tot la noi să plătească. În plus, administratorul este plătit de asociație, nu de Termo sau CAO să le calculeze lor facturi. Vom vedea ce se va întâmpla pe parcurs, dar vor fi cu siguranță multe probleme“, este de părere Marin Bobu, președintele Asociației de proprietari 37 Craiovița Nouă.
Se ridică multe întrebări. Cum se contorizează consumul individual? Dacă într-un condominiu sunt doi bun-platnici și restul restanțieri, operatorii de servicii vor continua să furnizeze utilitățile? Își arată asociațiile disponibilitatea să calculeze valoarea facturilor și ulterior să le înainteze furnizorilor? Cine acționează datornicul în instanță, furnizorul sau asociația? Cine primește facturile: proprietarul sau asociația?
Sunt întrebări cărora furnizorii de utilități și primăria trebuie să le dea un răspuns, spre lămurirea asociațiilor de proprietari.

La apă poți încheia convenție dacă ai contor cu citire la distanță

Operatorul de apă și canal, Compania de Apă Oltenia, este cu un pas înaintea celorlalți furnizori, grație legislației. Iată ce spune Legea nr. 224/2015, Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare, la art. 31, alineatul 12, lit. a, b, c: „În condominiile cu sistem de distribuție verticală a apei reci/calde este admisă încheierea de contracte individuale de furnizare/prestare a serviciului dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: a) în toate locurile de consum al apei reci și al apei calde din proprietatea individuală se montează, pe cheltuiala utilizatorului, numai contoare de apă cu citire la distanță care sunt utilizate ca aparate de măsură a consumului individual și se verifică metrologic la scadență; b) în toate proprietățile individuale din condominiu se montează, cu avizul operatorului, același tip de contor; c) certificatele metrologice emise de producător/laboratorul autorizat metrologic pentru contoarele de apă cu citire la distanță montate în toate proprietățile individuale se predau operatorului“. Până acum, o singură asociație din Craiova a solicitat încheierea de convenții individuale cu CAO. „Legislația ne permite să încheiem convenții individuale. Decizia se ia în Adunarea Generală, de către proprietari. Până la acest moment, o singură asociație, din Craiovița Nouă, și-a arătat disponibilitatea să încheie convenții individuale“, a precizat Anca Bălăceanu, director economic CAO.

Alții ne-au luat-o înainte

Astfel de convenții individuale se încheie de câțiva ani în orașe precum Galați, Timișoara, Târgu Mureș.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS