17.8 C
Craiova
joi, 28 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSurprize la megalicitația pentru repararea străzilor din Craiova

Surprize la megalicitația pentru repararea străzilor din Craiova

Strada Păltiniș a fost spartă în câteva locuri la scurt timp după ce a fost asfaltată, din cauza unor avarii, iar acum arată ca una peticită (Foto: Marian Apipie)

Primăria Craiova are în evaluare trei oferte pentru contractul de reparare și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor și parcărilor din oraș, în baza unui acord-cadru pe patru ani în valoare de aproape 40 de milioane de euro, câștigătorul urmând să fie decis până la sfârșitul anului. Licitația oferă însă două mari surprize: dispariția din peisaj a firmei Delta ACM, cea care a obținut precedentele două acorduri-cadru și care se ocupa de repararea străzilor din Bănie de peste zece ani, și apariția în premieră la o procedură de achiziție publică a unei firme de stat, ca terț susținător al unui privat. Este vorba de SPLDP Dolj SA, societatea deținută de Consiliul Județean Dolj care are în administrare drumurile din județ și care participă la licitație alături de SC Erpia SA Craiova.

Noul acord-cadru de reparare și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor și parcărilor din Craiova, în baza unui contract pe patru ani în valoare de aproape 40 de milioane de euro (cu TVA), este disputat de trei firme, două din municipiu, Domarcons SRL și Erpia SA, și alta din capitală, Construcții Erbașu SA. Firma din București, care a obținut, recent, un alt mare contract lansat de Primăria Craiova, cel privind modernizarea străzilor din oraș (un acord-cadru pe patru ani împărțit în trei loturi), s-a prezentat la licitație cu o „membră a familiei“ – Erbașu Total Construct SA, în calitate de subcontractant, în timp ce Domarcons SRL a venit cu Alpha Construct Sistem SA, din Drobeta Turnu Severin, ca terț susținător, iar Erpia cu Societatea Pentru Lucrări de Drumuri și Poduri (SPLDP) Dolj SA, tot ca terț susținător.
Licitația a fost lansată în luna mai și se află în etapa de evaluare a ofertelor, valoarea totală estimată a contractului fiind de 157.139.423 de lei fără TVA, adică circa 33,7 milioane de euro. Fondurile sunt de la bugetul local, iar municipalitatea a cerut la criteriul „experiență similară“ ca ofertanții să facă dovada că au realizat în ultimii cinci ani și au dus la bun sfârșit lucrări similare în valoare cumulată totală de cel puțin 35.000.000 de lei (exclusiv TVA), în cadrul a maximum patru contracte. Noutatea de acum este că primăria vrea să încheie acest acord cu doi agenți economici, pe modelul acordului de modernizare a străzilor din Bănie atribuit recent, unde alături de Construcții Erbașu SA se mai află și Erpia SA, firme participante și la această licitație. Cel de-al treilea ofertant, Domarcons SRL, s-a ocupat și el, anii trecuți, de modernizarea mai multor străzi din Bănie, dar niciuna dintre societățile prezente nu ar avea experiența firmei Delta ACM, marea absentă de la această licitație.
Surprizele nu se opresc însă aici, pentru că, pe lângă dispariția din peisajul asfaltărilor din Craiova a firmei Delta ACM, se mai poate constata un alt aspect inedit: apariția, în premieră, la o procedură de achiziție publică, a unei firme de stat, ca terț susținător al unui privat. Este vorba de SPLDP Dolj SA, societatea deținută de Consiliul Județean (CJ) Dolj care are în administrare drumurile din județ și care participă la licitație alături de SC Erpia SA. Cu alte cuvinte, se poate spune că CJ Dolj și-a propus să obțină bani și de la… Primăria Craiova.

Ultima lucrare importantă făcută de firma Delta ACM în Craiova a fost asfaltarea străzii Păltiniș, unde sunt încă probleme cu gurile de canal (Foto: Lucian Anghel)

De ce a dispărut din peisaj Delta ACM

Din peisajul lucrărilor de pe străzile din Craiova a dispărut, după cum se vede, SC Delta ACM 93 SRL, firma care mai bine de zece ani s-a ocupat de asfaltarea drumurilor, aleilor și parcărilor din oraș. Societatea care cunoștea ca în palmă străzile din Bănie nu s-a mai înscris la licitația pentru un nou acord-cadru, pentru că oferta sa putea fi descalificată pe loc. Totul i s-a tras de la acel „Document constatator“ emis, anul trecut, de Primăria Râmnicu Vâlcea, în care se preciza că Delta ACM nu și-ar fi îndeplinit în mod corespunzător obligațiile contractuale, ajungându-se la rezilierea contractului și calcularea unui prejudiciu de 2.345.299,70 de lei.
Din cauza acelui document, Delta ACM a fost exclusă, la începutul acestui an, de la două licitații demarate de Primăria Craiova și de la una derulată de Primăria Caracal, în toate aceste cazuri Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor dând dreptate autorităților locale. Delta ACM a mers în instanță, pentru a anula documentul emis de Primăria Râmnicu Vâlcea, dar precedentul creat a „îngropat“ firma, care a ratat astfel două megalicitații pe patru ani derulate de Primăria Craiova: cea pentru modernizarea străzilor din oraș (un contract de 20 de milioane de euro atribuit firmelor Erbașu și Erpia) și cea mai sus menționată, de reparare și întreținere a străzilor din Craiova (40 de milioane de euro).

Delta ACM, lăudată de primarul Genoiu

Actualul acord-cadru a fost atribuit, în octombrie 2014, firmei Delta ACM, și a avut o valoare de 135 de milioane de lei. Contractul este încă în derulare, dar bani au mai rămas puțini, câteva milioane de lei pentru reparațiile ce se mai pot executa în această toamnă. Ultima lucrare importantă făcută de Delta ACM în Craiova a fost asfaltarea străzii Păltiniș, unde sunt încă probleme cu gurile de canal. În plus, strada a fost spartă în câteva locuri la scurt timp după ce a fost asfaltată, din cauza unor avarii, iar acum arată ca una peticită. Primarul Mihail Genoiu a avut, recent, cuvinte de laudă la adresa acestui constructor, pentru modul cum s-a ocupat în ultimii opt ani de repararea și întreținerea străzilor din Craiova, chiar dacă „au mai existat și părți rele“. Edilul a dat atunci ca exemplu chiar strada Păltiniș. „Constructorul care va câștiga acordul-cadru de reparații străzi în următorii patru ani mi-aș dori să se miște la fel cum s-a mișcat firma Delta ACM. Eu nu zic că nu au mai fost și deficiențe, dar în acești ultimi opt ani firma chiar s-a mișcat bine, iar strada Păltiniș este una dintre cele mai bune artere reparate din punct de vedere calitativ“, spunea Genoiu.
Acesta a mai precizat că a păstrat din ultimul contract subsecvent patru milioane de lei pentru astuparea gropilor și pentru ridicările la cotă. „Am știut meteahna constructorilor cum că ce este mai migălos lasă la urmă, apoi s-a încheiat contractul și gata! Vine un altul și spune: «Păi ce fac, repar eu după celălalt? Eu fac reparațiile mele». Așa că am oprit patru milioane de lei pentru tot ce înseamnă gropi și ridicări la cotă, pentru ca ele să fie gata înainte de a se face recepția finală a contractului, care se încheie în acest an. Celălalt acord-cadru este în evaluare, iar noi sperăm ca ea să se termine înainte de finalizarea actualului acord, pentru a nu avea vreo pauză între ele. Sau, dacă va exista o pauză, ea să fie în lunile de iarnă grea“, a conchis edilul Băniei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS