10.6 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCraiova - Pitești, expresul promisiunilor

Craiova – Pitești, expresul promisiunilor

Prim-ministrul Viorica Dăncilă și ministrul transporturilor, Lucian Șova, au anunțat la Craiova că au fost desemnați câștigătorii pentru primele două tronsoane ale drumului expres Craiova – Pitești, pe o distanță de 58 de kilometri. Cele două tronsoane au fost câștigate de o firmă din Italia și de o asociere de firme condusă de o persoană supranumită „regele asfaltului“, Dorinel Umbrărescu. Ministrul Șova împreună cu directorul CNAIR și cu cel de la infrastructură feroviară au mers într-o vizită de lucru la Ford, tot pe teme de infrastructură, întâlnire care s-a prelungit până după-amiaza târziu.

Premierul Viorica Dăncilă (foto centru) și alți membri ai guvernului au vizitat, ieri, Avioane Craiova (FOTO: Claudiu Tudor)

Premierul Viorica Dăncilă, însoțită de ministrul transporturilor, Lucian Șova, și de alți oficiali din guvern a anunțat, ieri, în timpul unei vizite la Avioane Craiova, că pe 1 octombrie au fost „desemnate contractele de proiectare și execuție“ pentru drumul expres Craiova – Pitești.
În lipsa unei autostrăzi care să lege Craiova de restul țării, drumul expres este așteptat de ani buni atât de craiovenii care doresc să circule mai repede către București, cât și de investitorii privați care au activități de producție în zonă și vor să își transporte mărfurile rapid și în condiții civilizate. De zece ani încoace, mai mulți oficiali din guvern care s-au perindat prin Craiova, inclusiv prim-miniștrii în funcție la acea vreme, s-au lăudat că vor face acest drum expres Craiova – Pitești, însă în realitate, până acum s-au făcut mai multe studii de fezabilitate, anulate unul după altul. Anul acesta s-a ajuns în situația de a fi anulate licitațiile pentru tronsoanele de drum adjudecate anul trecut, despre care detaliem mai jos.

Premierul a aflat din spusele altcuiva că Balșul se traversează în 45 de minute

Viorica Dăncilă a spus că a auzit-o pe Lia Olguța Vasilescu vorbind de aglomerația care se formează în Balș și de faptul că traversarea micului oraș durează 45 de minute. Premierul și suita au venit în Craiova pe ruta Alexandria, evitând astfel aglomerația din Balș.
Ministrul transporturilor, Lucian Șova, a anunțat că luni, 1 octombrie, „Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat câștigătorii pentru cele două tronsoane despre care a vorbit doamna prim-ministru. Este vorba de două companii care prezintă garanția că vor fi făcute la timp. Vom traversa o perioadă de zece zile, conform noilor reglementări, în care ar putea să se depună contestații, însă este foarte important că cele care au fost depuse deja la CNSC au fost respinse. După părerea mea, nu există premise ca procedura de atribuire a acestor contracte să se prelungească“. Lucian Șova a mai menționat că „ne vom concentra atenția ca lucrările să înceapă, mai ales în punctele fierbinți, cum ar fi Balș și Slatina“.
Ministrul transporturilor a mai anunțat că CNAIR a finalizat procedura de achiziție publică pentru dezvoltarea unui sistem de semaforizare inteligentă în Balș. Șova a precizat că speră ca înainte de sfârșitul anului 2018 „managementul traficului prin Balș să fie îmbunătățit“.

Viitorul drum expres, în cifre

Proiectarea și execuția Drumului Expres Craiova – Pitești a fost scoasă la licitație în vara anului trecut pe patru tronsoane, toate cu același criteriu de atribuire – „cel mai bun raport calitate-preț“ și cu aceeași sursă de finanțare – fonduri nerambursabile UE 2014-2020 POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) în cofinanțare cu bugetul de stat. Tronsoanele 1 și 2, anunțate ca atribuite, însumează 57 de kilometri și 550 de metri și fac legătura între Craiova (Centura de Nord) și DN 65 (după municipiul Slatina). Tronsonul 1 are 17 kilometri și 700 de metri și traversează teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești (până la limita județului Dolj). Tronsonul 2 are două loturi, de la km 17+700 până la km 36+200, respectiv de la km 36+200 până la km 57+550, și traversează teritoriile administrative ale localităților Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare. Tronsonul 1 avea o valoare estimată de 479.802.906 lei (104.787.915 de euro), iar tronsonul 2 era estimat la 1.476.349.584 de lei (322.431.551 de euro): lotul 1 – 671.388.627 de lei, lotul 2 – 804.960.957 de lei.
Licitația pentru tronsoanele 3-4, care reprezintă 64 din cei 121 de kilometri ai drumului (distanța Slatina – Pitești), estimată la 386 de milioane de euro, a fost anulată în justiție. CNAIR a pierdut procesul cu compania austriacă Strabag, cu care s-a ajuns până la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), și va trebui să reia procedura de achiziție publică. „Noi urmărim interesul public, dar e clar că un constructor își urmărește scopul comercial, de aceea tot există aceste contestații. Cel mai bine pentru toată lumea ar fi ca interesele să se armonizeze“, afirma ieri la prânz, pentru GdS, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al
CNAIR. El a evitat să dea numele firmelor câștigătoare, precizând că trebuie mai întâi informate acestea, conform procedurii. „După anunțarea câștigătorilor, trebuie să curgă perioada de zece zile pentru contestații, iar dacă acestea nu apar vor fi atribuite contractele. Noi sperăm să nu fie, mai ales acum când s-a schimbat legislația privind achizițiile publice, care descurajează contestațiile inutile“, a mai spus Șerbănescu. La câteva ore însă după afirmațiile acestuia, CNAIR a emis un comunicat în care anunța numele firmelor care vor lucra la drumul expres Craiova – Slatina, adică la tronsoanele 1 și 2.

Viorica Dăncilă a fost însoțită la Craiova şi de ministrul transporturilor, Lucian Șova (foto stânga) (FOTO: Claudiu Tudor)

CNAIR a anunțat câștigătorii

Potrivit CNAIR, câști-gătorul desemnat pentru tronsonul 1 este firma italiană Tirrena Scavi SpA, cu o valoare a ofertei de 358.179.480,69 lei, fără TVA, echivalentul a 76 de milioane de euro (fără TVA), cu aproape 29 de milioane de euro mai puțin decât era estimarea. La tronsonul doi, ambele loturi au fost adjudecate de aceeași asociere sută la sută românească: SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL, cu o valoare totală de 309 milioane de euro (fără TVA), cu circa 13 milioane de euro mai puțin decât estimarea inițială. Valoarea ofertei câștigătoare pentru lotul 1 a fost de 661.452.009,54 lei fără TVA (aproximativ 141 de milioane de euro), iar cea pentru lotul doi de 792.189.981,56 lei fără TVA (aproximativ 168 de milioane de euro).
„În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestor contracte este de 36 de luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Precizăm că cei trei câștigători (de fapt doi – n.r.) au ofertat o perioadă de garanție a lucrărilor de 7 ani“, se mai arată în comunicatul CNAIR. „Procesul de semnare a celor trei contracte va putea fi inițiat numai după expirarea perioadei de depunere a contestațiilor de zece zile de la transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii. În situația în care vor fi înregistrate contestații împotriva rezultatului procedurii, CNAIR SA va aștepta soluționarea acestora în vederea inițierii procesului de semnare a contractelor“, a mai anunțat Compania. „Dacă nu vor fi contestații, proiectul tehnic ar urma să fie gata în octombrie 2019. El va fi apoi analizat și avizat în Comisia Tehnico-Economică a CNAIR, iar după aprobare se va da Autorizația de Construire și ordinul de începere a lucrărilor. De execuție putem vorbi însă abia din anul 2020, pentru că și organizarea de șantier durează câteva luni“, a explicat Alin Șerbănescu.
Ordonanţa de Urgenţă nr. 45/2018 din 24 mai 2018 pentru modificarea şi completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achiziţiilor publice, la care se referea purtătorul de cuvânt al CNAIR, obligă firmele care contestă rezultatul unei licitații să depună, în prealabil, o cauțiune, care se returnează ulterior, dar care ajunge, la contractele cu valori mari, la suma de 880.000 de lei.

Tronsonul din Olt a ajuns la „Regele asfaltului“

Tronsonul 2 al DE Craiova – Pitești, care costă de patru ori mai mult decât primul tronson, pentru o distanță puțin mai mult decât dublă, a revenit unei asocieri controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, supranumit și „Regele asfaltului“. Technostrade şi Spedition UMB sunt două din firmele pe care acesta le controlează împreună cu soția sa, Mirela Umbrărescu. În ediția din 2015 a Forbes 500, omul de afaceri născut în 1961, în localitatea Tănăsoaia (județul Vrancea), se clasa pe locul 10 în topul celor mai bogați 25 de români, cu o avere estimată la 900 de milioane de lei. Tot în acel an, Umbrărescu declara, pentru economica.net, că după finalizarea contractelor în derulare intenționează să închidă firmele de construcții, reclamând că pe piața construcțiilor de șosele nu mai este loc pentru societățile românești.
Cu toatea acestea, într-o analiză făcută de Ziarul Financiar, Dorinel Umbrărescu mai figura într-un top: al celor mai importante plăți făcute de CNAIR în anul 2017. Mai exact, Umbrărescu a câștigat „titlul“ de cel mai bine plătit drumar român, în condițiile în care 66% din plățile Companiei erau făcute către firme străine. Spre exemplu, Tehnostrade a încasat 55,6 milioane de lei pentru lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva. Alte lucrări realizate de firmele lui Dorinel Umbrărescu au fost: A3 Câmpia Turzii – Târgu-Mureş, reabilitarea DN12 Chichiş – Topliţa şi DN15 Topliţa – Reghin, tronsonul Gilău – Nădăşelu din autostrada Transilvania, autostrada Bucureşti – Ploieşti, tronsonul Moara Vlăsiei – Ploieşti.
În toată această poveste cu anunțarea câștigătorilor la loturile 1 și 2 ale DE Craiova – Pitești mai este un lucru de remarcat: faptul că asocierea care a primit tronsonul 2 era anunțată, pe surse, de către site-ul economica.net încă din vară. Ceea ce se mai știa de atunci și a fost confirmat și acum de Alin Șerbănescu este că proiectul tronsonului 2 cuprinde și un pod peste râul Olt, care se va realiza între barajul de la Slătioara și podul de cale ferată.

Angajații Avioane Craiova au așteptat-o pe Viorica Dăncilă cu buchete cu câte trei trandafiri (FOTO: Claudiu Tudor)

Ministrul transporturilor, discuții la Ford tot despre infrastructură

După vizita de la Avioane Craiova, ministrul transporturilor a efectuat o vizită la producătorul auto din Craiova, Ford România, fiind însoțit de directori din minister responsabili cu infrastructura feroviară și de șefi din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Invitația pentru oficialii din guvern a venit din partea Ford, cunoscut fiind că producătorul auto solicită de zece ani, de când a decis să investească în România, construirea unei autostrăzi care să lege Craiova de Pitești. De asemenea, cea mai mare parte a mașinilor produse de Ford la Craiova sunt transportate pe calea ferată către Constanța, de unde sunt îmbarcate pe vapoare și trimise în marile hub-uri auto ale Ford din Europa. După cum se știe, și căile ferate române lasă de dorit.

Viorica Dăncilă – mai multe gafe într-o singură frază

Premierul a făcut ieri, în timpul discursului de la Avioane Craiova, mai multe greșeli gramaticale în rostirea aceleiași fraze: „Au fost desemnate contractele pentru proiectare și execuție pentru drumul expres în regim de autostradă Craiova – Pitești, tronsoanele 1 și 2. Durata de execuție este de 36 de luni, iar perioada de garanție este de șapte ani. Pentru dumneavoastră este important să demarăm acest proiect, iar cei 58 de kilometri aferenți tronsoanelor 1 și 2 sunt convinsă că va duce la deconcesionarea (în loc de descongestionarea – n.r.) mult așteptată a traficului în localitățile Balș și Slatina“.
Amintim că premierul Viorica Dăncilă a fost întâmpinat la Avioane Craiova de către angajați cu buchete de câte trei trandafiri roșii. La finalul vizitei organizate la fabrica de Avioane, premierul nu a mai rămas să răspundă la întrebările jurnaliștilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS