24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljContractul a expirat, gunoiul e neîngropat

Contractul a expirat, gunoiul e neîngropat

Contractul pe fonduri europene pentru montarea containerelor îngropate a expirat la sfârșitul lunii iulie. Din cele 438 de platforme de gunoi, doar 94 au primit aviz favorabil pentru proiectare și montare. Proiectul bate pasul pe loc din cauza operatorilor de utilități, care nu-și dau avizul pe motiv că rețelele lor se intersectează cu containerele subterane. Până la găsirea de noi soluții, beneficiarul și prestatorul au prelungit cu încă opt luni contractul.

La începutul lunii august 2018, Craiova ar fi trebuit să aibă platforme de gunoi cu containere îngropate destinate colectării deșeurilor, precum și utilaje necesare operării acestora. Contractul încheiat între Consiliul Județean Dolj și SC European Waste Technology SRL, în calitate de lider al Asocierii SC European Waste Technology SRL – Nord Engineering SRL pentru furnizarea utilajelor specifice și a containerelor, precum și prestarea serviciilor de proiectare, inscripționare, instruire și testare aferente și executarea lucrărilor de montare avea termen limită data de 31 iulie. Numai că termenul a trecut, beneficiarul și implicit firma care se ocupă de proiectare și montare sunt prinși în hățișul avizelor și obținerii aprobărilor și în Craiova nu a apărut nici măcar un singur container îngropat, iar orașul este acoperit de gunoaie, spre disperarea populației. În cele opt luni de la încheierea contractului, constructorul a elaborat documentațiile tehnice pentru emiterea avizelor prevăzute în Certificatul de Urbanism, a efectuat studii topografice, hidrologice și geotehnice necesare obținerii autorizațiilor de construire și a identificat platformele de gunoi care vor fi relocate din cauză că nu asigură accesul utilajelor ce vor fi achiziționate, fie sunt poziționate la mai puțin de doi metri de alte construcții sau se intersectează cu conductele de utilități. Din cele 438 de platforme, câte trebuie montate în Craiova, beneficiarul proiectului, Consiliul Județean Dolj, nu a obținut decât 94 de avize favorabile. De menționat că pentru fiecare platformă sunt necesare 17 avize emise de furnizorii de utilități și de alte instituții publice, iar cele mai multe avize negative vin din partea Companiei de Apă Oltenia. În atare situație, prestatorul a fost nevoit să solicite prelungirea contractului pentru încă opt luni, pentru că în perioada scursă de la încheierea contractului s-a bătut pasul pe loc. Mai mult, antreprenorul care întâmpină dificultăți în derularea unui important proiect „Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Dolj“ a întrerupt procesul de livrare a containerelor pe motiv că nu mai are unde să le depoziteze, asta după ce alte câteva sute au ajuns din Italia în Craiova.
Într-o atare situație, beneficiarul are două posibilități destul de costisitoare și pe care trebuie să le susțină financiar: devierea rețelelor de utilități care s-ar intersecta cu containerele sau să refacă documentația proiectului. În acest ultim caz, condiția ar fi să se identifice o altă locație, liberă de sarcini. Există și cea de-a treia variantă, operatorii de utilități să dea un aviz favorabil cu asistență, ceea ce ar debloca în mare parte proiectul.

Greu cu avizele

Reprezentanți din cadrul Direcției Afaceri Europene, Dezvoltare Regională, Proiecte cu Finanțare internațională din cadrul CJ Dolj dau asigurări că în următoarele săptămâni se vor face pași în demararea proiectului. „La acest moment, contractul cu furnizorul s-a prelungit până în anul 2019, pe o perioadă de opt luni, iar cel de finanțare se va prelungi până în anul 2020. Într-adevăr, întâmpinăm greutăți în obținerea avizelor de la furnizorii de utilități, cele mai multe avize negative vin de la operatorul de apă și canal. Totuși, pentru 94 de platforme avem avize favorabile de la operatori. Zilele acestea le vom primi fizic pe ultimele și le vom înainta proiectantului. La rândul său, acesta întocmește proiectele tehnice, care vor fi ulterior trimise la un verificator, apoi la primărie pentru autorizare“, a declarat Cristian Bălă, manager proiect SMID Dolj
Fix la data expirării contractului încheiat între beneficiar și prestator, când platformele cu containere îngropate ar fi trebuit să fie funcționale în Craiova, reprezentanții CJ Dolj și cei ai Primăriei Craiova au participat la o demonstrație, în zona aeroportului, cu două containere îngropate și două mașini speciale cu ajutorul cărora recipientele metalice au fost ridicate, golite, spălate și curățate.

Proiect cu finanțare europeană în valoare de 53,6 milioane de euro

Reamintim, contractul încheiat între Consiliul Județean Dolj și SC European Waste Technology SRL, în calitate de lider al Asocierii SC European Waste Technology SRL – Nord Engineering SRL, are o valoare totală de 34.380.393 lei, inclusiv TVA. În cadrul contractului, vor fi construite 438 de platforme, pe care vor fi amplasate 729 de containere îngropate cu capacitatea de 5 metri cubi și 30 de containere de 3 metri cubi.
Investiția face parte din proiectul cu finanțare europeană „Sistem de management integrat al deșeurilor în județul Dolj“, cu o valoare totală de 53,6 milioane de euro, care a mai cuprins achiziționarea a 32 de autospeciale pentru colectarea și transportul deșeurilor menajere, a 3.906 containere de diferite capacități, a 102.985 de compostoare individuale pentru gospodării din mediul rural și din orașele Bechet și Dăbuleni, închiderea depozitelor neconforme de la Calafat, Filiași și Segarcea, precum și construirea a patru stații de transfer, a două stații de compostare și a unei stații de sortare a deșeurilor.

Gunoiul craiovenilor, tot în curtea Salubrității

Între timp, în Craiova, deșeurile menajere se aruncă la platforme deschise și în tomberoane de suprafață, iar sarcina de a le colecta este tot a SC Salubritate Craiova SRL. Grupul Iridex, societatea care va strânge gunoiul în Craiova și în tot județul Dolj, nu a intrat „în scenă“ din moment ce containerele îngropate nu au apărut. Situația este neplăcută pentru Salubritate, care nu a mai investit într-un domeniu pe care avea să-l scape din mână, colectarea gunoiului, și astfel s-a trezit cu un mare deficit de autospeciale destinate ridicării gunoiului și cu un mare pocinog pe cap, gunoiul din Craiova și din localitățile limitrofe. Așadar, pe ultima sută de metri operatorul s-a apucat să achiziționeze șase autogunoiere noi prin leasing operațional pe o perioadă de 24 de luni. „Procedura organizată de societatea noastră se află în prezent în faza de evaluare a ofertelor și estimăm că autospecialele vor fi introduse în traseu în aproximativ 30 de zile. În prezent, avem închiriate patru autogunoiere folosite în activitatea de colectare a deșeurilor. În perioada scursă de la încheierea contractului pentru închirierea acestor mașini am constatat că închirierea nu reprezintă o opțiune viabilă, atât din punct de vedere tehnic, cât și financiar, întrucât uzura utilajelor oferite spre închiriere pe piață este la fel de mare precum cea a autospecialelor din parcul auto propriu. Prin urmare, în viitor nu vom mai apela la o asemenea soluție, iar dacă vom mai închiria mașini o vom face doar pentru asigurarea unei flote de rezervă“, a precizat Cristina Ghenea, purtătorul de cuvânt al SC Salubritate Craiova SRL.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS