12.6 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCe străzi se repară și se asfaltează în Craiova

Ce străzi se repară și se asfaltează în Craiova

Acordul-cadru pe patru ani privind repararea străzilor din Craiova expiră în câteva luni, iar municipalitatea trage de ultimii bani din contract pentru a mai „cârpi“ unele drumuri sau a mai astupa din gropile care își tot fac apariția pe artere intens circulate din oraș. Asta până când va fi atribuit noul acord-cadru, aflat în evaluare și estimat la peste 33 de milioane de euro. În paralel, primăria a atribuit, luna trecută, un acord-cadru pe patru ani privind modernizarea a 87 de străzi din municipiu, majoritatea de pământ. Lucrările au fost încredințate firmelor Erpia SA și Construcții Erbașu SA, valoarea totală a contractelor fiind de 63.290.921 de lei, fără TVA.

Străzile din Craiova oferă, în continuare, surprize șoferilor, din cauza gropilor care își tot fac apariția în carosabil, unele chiar pe artere intens circulate din oraș. Municipalitatea trage de ultimii bani din acordul-cadru de reparare a străzilor și aleilor din oraș pentru a-i scăpa pe șoferi de acest calvar, dar gropile par tot mai multe și chiar în zona centrală a Craiovei. Străzi precum Madona Dudu, Matei Basarab, Simion Bărnuțiu, Brestei, Corneliu Coposu sau Popoveni sunt doar câteva artere unde ar trebuie să se intervină pentru plombarea unor gropi apărute subit în carosabil, dar astfel de exemple pot continua. Banii pentru reparații nu mai sunt așa de mulți, dar cele câteva milioane rămase din cele 135 de milioane de lei alocate în acești patru ani pentru repararea și asfaltarea străzilor ar fi suficiente, crede primarul Mihail Genoiu.
Edilul Băniei a afirmat recent că trebuie închise toate lucrările pe actualul acord-cadru și că s-a tras de el până se va atribui noul acord tocmai pentru a nu exista pauze în plombarea și asfaltarea străzilor. Reprezentanții primăriei care coordonează lucrările de pe străzi au precizat, pentru GdS, că se va încerca plombarea tuturor gropilor apărute în zona centrală, pe străzile mai sus menționate, dar și în alte zone din oraș. Pentru asta ar fi puși deoparte patru milioane de lei, după cum a precizat chiar primarul. „Ultima sumă din acordul-cadru, patru milioane de lei, și ultimul contract subsecvent nu l-am consumat și l-am oprit special pentru astuparea gropilor și pentru tot ce mai apare pe străzi. Asta pentru că va veni noul operator și nu cred că-i va conveni să astupe gropile lăsate de celălalt“, a spus Mihail Genoiu.

Laude de final pentru firma Delta ACM

Edilul Craiovei a considerat de cuviință să laude prestația constructorului care s-a ocupat în ultimii opt ani de repararea și întreținerea străzilor, aleilor, trotuarelor și parcărilor din oraș – SC Delta ACM 93 SRL, chiar dacă au mai existat și părți rele. Genoiu a dat ca exemplu strada Păltiniș, intrată de ceva timp în proces de reabilitare, lucrările aflându-se acum pe final.
„Constructorul care va câștiga acordul-cadru de reparații străzi în următorii patru ani mi-aș dori să se miște la fel cum s-a mișcat firma Delta ACM. Eu nu zic că nu au mai fost și deficiențe, dar în acești ultimi opt ani chiar s-au mișcat bine, iar strada Păltiniș este una dintre străzile cel mai bine reparate din punct de vedere calitativ. Am și făcut efortul de a o închide în totalitate și este prima stradă pe care o face Delta unde ridicările la cotă ale gurilor de canal s-au făcut dinainte de a se veni cu ultimul strat“, a spus Mihail Genoiu. Problema gurilor de canal a fost tot timpul meteahna celor de la Delta ACM, asta pentru că străzile rămâneau luni bune cu asfaltul decopertat în jurul canalizărilor până să se facă ridicarea la cotă, iar șoferii erau nevoiți să facă slalom printre balize.

Modernizarea începe după proiectare

În ceea ce privește acordul-cadru de modernizare a străzilor din Craiova, acesta a fost atribuit, dar lucrările propriu-zise nu vor începe imediat, ci după ce se va face și proiectarea, care s-a licitat la pachet cu execuția. Primele străzi care vor intra în proces de modernizare vor fi Carpenului, Ogorului și Rășinari, potrivit edilului Mihail Genoiu. „Se va da ordinul de începere a lucrărilor la primele străzi, Carpenului, unde licitația a fost câștigată de firma Erpia, iar execuția va însemna nu doar asfaltare, ci și casetarea canalului. Sperăm ca lucrările să înceapă anul acesta. Și tot acolo mai sunt două artere mai mici, Ogorului și Rășinari, care vor intra și ele la asfaltare. În acest pachet mai este adjudecată și strada Fermierului, pentru care primim în permanență reclamații, mai ales când plouă“, a spus Genoiu. „Acestea sunt lucrări din loturile I si III, însă zilele următoare se va da ordinul de începere a lucrărilor și pentru străzi din lotul II, care înseamnă zona centrală, Ciupercă – stadion, drumuri care nu au văzut niciodată asfaltul. Lucrarea va începe cu perioada de proiectare, pentru că executantul face și proiectarea, așa a fost licitația“, a mai menționat edilul.
În aceste zile se mai lucrează în cartierul Făcăi, însă străzile de aici vor fi doar pietruite. Cu asfaltarea trebuie să se aștepte după introducerea rețelei de canalizare. Ieri, aici se lucra pe strada Tisa, după ce s-a nivelat și pietruit strada Ciucaș. Problema cu canalizarea a fost ridicată și de primarul Genoiu, care a dat ca exemplu strada Fermierului, unde canalizarea va fi introdusă pe banii primăriei pentru ca apoi să se asfalteze tot drumul. Numai că aceasta este doar o excepție, pentru restul de străzi prinse în lista de modernizare trebuind să se aștepte după Compania de Apă (CAO) Oltenia, cea care derulează Masterplanul de canalizare al orașului. „Noi ne-am mișcat mai repede decât CAO și e posibil să mai fim înaintea lor și în alte situații. Acum facem noi canalizarea de pe Fermierului, dar trebuie să stăm după ei. Când o stradă e prinsă la noi pentru modernizare, dar este și în Masterplanul de canalizare, noi nu o putem asfalta, dar nici nu o putem scoate de pe listă“, a explicat edilul Mihail Genoiu.

Cifrele acordurilor-cadru

Acordul-cadru de „Reabilitare și modernizare străzi și alei din municipiul Craiova (PT+execuție)“ a fost atribuit, luna trecută, firmelor Erpia SA și Construcții Erbașu SA, valoarea totală a contractelor pentru următorii patru ani fiind de 63.290.921 de lei, fără TVA. Lucrările au fost împărțite în trei loturi, după cum urmează: lotul I, zona de Nord, care a fost atribuit ambelor societăți, pentru suma de 29.126.775 de lei (fără TVA); lotul II – zona Sud-Est, care a revenit firmei Construcții Erbașu SA, cu o valoare a contractului de 25.531.735 de lei (fără TVA); locul III – zona Vest, atribuit firmelor Erpia și Erbașu, pentru suma de 8.632.411 lei, fără TVA. Potrivit anunțului de atribuire, firmele au posibilitatea de a subcontracta unele lucrări, dar nu mai mult de 18% din contract. Tot aici se mai pune și o altă condiție câștigătorilor: „Reabilitarea și modernizarea străzilor și aleilor din Craiova se va realiza în amplasamentul existent, fără a se părăsi ampriza existentă a străzilor. Elementele geometrice atât în plan, cât și în profil longitudinal și transversal vor fi adaptate la amplasamentul existent, astfel încât proprietățile riveranilor să nu fie afectate, iar instalațiile electrice din zonă să nu fie necesar a fi mutate“.
Licitația pentru noul acord-cadru de reparare a străzilor din Craiova a fost lansată în luna mai și se află în etapa de evaluare tehnică a ofertelor. Criteriul de atribuire este „prețul cel mai scăzut“, iar valoarea totală estimată a contractului pentru următorii patru ani este de 157.139.423 de lei, adică peste 33,7 milioane de euro. Vechiul acord-cadru încheiat în octombrie 2014, care expiră peste câteva luni, a avut o valoare de 135 de milioane de lei, bani din care au rămas mai puțin de zece milioane de lei pentru reparațiile care se mai pot executa până în toamnă. În primele șase luni ale acestui an, primăria a cheltuit 11,4 milioane de lei pentru lucrările de întreținere și reparație a străzilor din oraș.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS